kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۹۲۸
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۹

حملات خمپاره‌ای تروریست‌های اجاره‌ای به دمشق 7 کشته و 63 مجروح برجای گذاشت

تروریست‌های اجاره‌ای پس از شکست از ارتش سوریه با حمله به مناطق مسکونی در پایتخت سوریه7 غیرنظامی را کشته و بیش از 60 تن دیگر را زخمی کردند.



به گزارش خبرگزاری فارس، از صبح روز پنجشنبه ساکنان دمشق، پایتخت سوریه شاهد اصابت ده‌ها خمپاره و موشک دست‌ساز و محلی به خانه‌های خود توسط گروه تروریستی موسوم به «جیش الاسلام» به سرکردگی «زهران علوش» در سوریه بودند که منطقه «غوطه‌شرقی» در ریف دمشق مهمترین کانون فعالیت آن به شمار می‌آید.
یک منبع آگاه در وزارت بهداشت سوریه درباره تلفات برجا مانده از این حملات توضیح داد که تاکنون حدود 115 خمپاره و موشک به نقاط مختلف شهر دمشق شلیک شده است که در اثر آن هفت شهروند سوری کشته و بیش از 60 نفر زخمی شده‌اند. البته گروه تروریستی «جیش الاسلام» مدعی شده که 300 موشک و خمپاره به دمشق شلیک کرده است.
این درحالی است که ارتش سوریه نیز در پاسخ به این حملات نقاط شلیک موشک‌ها را هدف قرار داد و پیش از این نیز در عملیاتی پیشگیرانه ده‌ها سکوی موشک و خمپاره جیش الاسلام در شهر «دوما» واقع در ریف دمشق را هدف قرار  داده و آنها را منهدم کرده بود.
گروه تروریستی جیش الاسلام  اعلام کرده برای مقابله با عملیات ارتش سوریه در منطقه دوما،‌ مهمترین پایگاه این گروه و جلوگیری از پیشروی ارتش سوریه به این منطقه، دمشق را گلوله باران کرد.
ادامه واکنش‌ها
 به اعدام خلبان اردنی
موج واکنش‌ها علیه اقدام وحشیانه تروریست‌های داعش در سوزاندن خلبان اردنی همچنان ادامه دارد. در این ارتباط «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر برجسته جهان عرب طی مقاله‌ای در روزنامه الرای الیوم  نوشت: «اینکه بسیاری از نویسندگان و کارشناسان سیاسی در رسانه‌های عربی داعش را گروهی تروریستی و وحشی و خونخوار توصیف می‌کنند کاملا نتایج معکوسی دارد چون در واقع به جای نکوهش در حال ستایش از این گروه هستند چون استراتژی این گروه براساس ایجاد رعب و وحشت و متزلزل کردن سیاسی و نظامی دشمنانش است اقدامی که باعث می‌شود تا جوانان بیشتری به این گروه بپیوندند و از ایدئولوژی خونبار این گروه حمایت کنند. هر کسی که فیلم اعدام خلبان اردنی و نحوه فیلمبرداری آن را دیده باشد فکر می‌کند در حال دیدن فیلم خشونت باری از هالیوود است که کارشناسان جنگ روانی بزرگی پشت آن قرار دارند و هدف آنها از این فیلم حداکثر تاثیر در بینندگان بوده که می‌تواند دیدگاه غیررسمی اردنی‌ها در این باره که الکساسبه یک ماه پیش اعدام شده بود را تایید کند.
«عطوان» در ادامه تحلیل خود از اقدام وحشیانه اخیر داعش تاکید کرد: «داعش قصد داشت با شیوه آتش زدن وحشیانه، پیام رعب و وحشت را به کشورهای شرکت‌کننده در ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا ارسال کند تا این کشورها را ترغیب کند که از این ائتلاف عقب نشینی کرده تا سرنوشت مشابهی برای خلبانان و نظامیان آنها پیش نیاید و چه بسا این پیام به سرعت جواب داد چون پس از آنکه داعش «الکساسبه» را اسیر کرد امارات حملات هوایی خود به مواضع داعش را متوقف کرد.»
گفتنی است، اردن روز پنج‌شنبه مدعی شد، در یک عملیات هوایی در خاک عراق موفق شد، 50 تروریست داعش را به هلاکت برساند. ادعایی که به اعتقاد برخی کارشناسان بیش از هر چیز با هدف آرام کردن افکار عمومی این کشور مطرح شده است.
همچنین مرجعیت دینی عراق اعلام کرد که اقدام داعش در زنده زنده سوزاندن «معاذ الکساسبه» خلبان اردنی، «وحشی بودن» این گروه تکفیری را نشان می‌دهد. «عبدالمهدی کربلایی» نماینده «آیت الله سیستانی» در کربلا در خطبه‌های نماز جمعه دیروز، از بغداد خواست تا به نیروهای مردمی که در تحقق پیروزی‌ها در جبهه‌های مختلف نقش داشتند، توجه ویژه‌ای نشان دهد و به نیازهای آنها پاسخ دهد و برآورده کند. مردم اردن نیز دیروز پس از برگزاری نماز جمعه برای محکوم کردن تروریسم وافراط گرایی  وهمچنین دادن وعده قصاص به قاتلان «معاذ الکساسبه»، در امان پایتخت این کشور دست به راه پیمایی زدند.
سایر رویدادها
* دولت اردن در اقدامی عجیب «ابومحمد المقدسی»  نظریه‌پرداز تشکیلات تروریستی القاعده را از زندان آزاد کرد.
* نیروهای ارتش سوریه توانستند چند ساختمان را در شمال فرودگاه نظامی دیرالزور از عناصر تکفیری داعش پاکسازی کنند. ارتش سوریه در این عملیات شمار زیادی از عناصر تکفیری داعش را به هلاکت رساند.
* گروهک داعش یک مفتی خود را  به دلیل مخالفت با سوزندان خلبان اردنی پس از خلع از سمتش محاکمه می‌کند.
* مشاور ولیعهد ابوظبی با اشاره به خروج امارات متحده عربی از ائتلاف بین‌المللی علیه داعش گفت: «امارات لحظه سقوط هواپیمای خلبان اردنی تلاش کرد او را نجات دهد، اما آمریکا از کمک به امارات و اردن در این زمینه خودداری کرد،» و مانع از آزادی وی شد!