kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۸۹۰
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۴

روزنامه‌های حامی دولت از وعده تأمین مسکن می‌نویسند(خبر ویژه)

نشریات حامی دولت درباره تدبیر دولت برای تولید مسکن تردید جدی دارند.

روزنامه اعتماد با اشاره به اینکه عباس آخوندی با وعده‌های مهم از جمله تسهیلات 80 میلیونی بانکی برای تأمین مسکن به وزارت نرسید، نوشت: اما امروز و پس از یک سال و نیم از آغاز به کار او، یکی از طرح‌های پر سر و صدای وعده داده شده منتفی اعلام می‌شود. این خبر را مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد و در توضیح دلایل آن به کمبود منابع و تورم احتمالی ناشی از تزریق این مبلغ به بازار مسکن اشاره کرد. اما نکته‌ای که سبب شده بود بررسی این طرح در یک سال و نیم گذشته با وجود تمام دلواپسی‌ها تا امروز از دستور کار خارج نشود؛ راهکارهای آخوندی وزیر راه و شهرسازی بود. با این حال بانک مرکزی که تا چندی پیش از اعتقاد به خروج مسکن از رکود داشت و ریاست آن برای تحقق اهداف تشکیل صندوق‌های پس‌انداز به همراه عباس آخوندی دست به قلم شده و در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار تحقق این مهم شدند، امروز ساز مخالف کوک می‌کند.
روزنامه ابتکار نیز در گزارشی خاطرنشان کرد: هر چند آمارها از رشد متقاضیان در بخش مسکن خبر می‌دهد اما هنوز برنامه مشخصی برای خانه‌دار شدن متقاضیان و خروج از رکود بخش مسکن ارائه نمی‌شود. در حالی صحبت درباره خروج مسکن از رکود می‌شود که هنوز راهکار مشخصی برای برون‌رفت از رکود در بخش مسکن ارائه نشده است و جزئیاتی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی ارائه نمی‌شود. در واقع تمام برنامه‌های اعلام شده تاکنون فقط کلیاتی از اهداف این وزارتخانه برای بخش مسکن بوده است که در دو سال گذشته هم به اجرا نرسیدند.
این روزنامه افزود: یکی از طرح‌هایی که بخش خصوصی هم بر آن تاکید دارد، ارائه تسهیلات 80 میلیون تومانی به مسکن است. در این طرح آمده که متقاضیان می‌توانند تا 80 درصد قیمت مسکن را تسهیلات بگیرند اما با گذشت چند ماه از طرح این موضوع، هنوز خبری از تصویب وام نیست. هنوز جزئیات پرداخت وام مسکن و چگونگی اختصاص این وام مشخص نشده است به همین دلیل نمی‌توان گفت که آیا این راهکار می‌تواند به خروج از رکود بخش مسکن کمک کند و یا اینکه دوباره منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد.  یکی دیگر از راهکارهایی که وزارت راه و شهرسازی از ابتدا بر آن تاکید داشت، موضوع صندوقهای زمین و ساختمان است. اولین صندوق با نام نسیم در شهریورماه امسال در بورس پذیره‌نویسی شده و قیمت اسمی هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق زمین و ساختمان نسیم 10 هزار ریال تعیین شد...
ابتکار نوشت: وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که دلیل شکل‌گیری این صندوق‌ها تامین منابع مالی جهت ساخت و ساز توسط افرادی است که زمین را به عنوان سرمایه در اختیار دارند و برای ساخت به دنبال سرمایه‌های خرد هستند تا از محل این سرمایه‌های خرد پروژه را به انجام برسانند. از آنجایی که این  صندوق‌ها نیاز متقاضیان واقعی بازار مسکن را پاسخگو نیست و عمده خریداران سهام هم بورس‌بازان و سرمایه‌گذاران هستند بنابراین، این طرح هم نمی‌تواند به خانه‌دار شدن متقاضیان واقعی بازار مسکن کمک کند و تاکنون هم تاثیر خاصی را بر بخش مسکن نگذاشته است. البته بارها اعلام شده که وزارت راه و شهرسازی در حال تدوین برنامه‌هایی برای خروج از رکود بخش مسکن است که تاکنون جزئیاتی از این طرح بیرون نیامده و از آنجایی که اجرای برنامه‌های دولتی چند سال زمان می‌برد، مشخص نیست که اثرات اجرای این طرح‌ها چه زمانی به خانه‌دار شدن متقاضیان کمک می‌کند.