kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۶۹۲
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰

اعتراض جهانی به حکم اعدام 138 تن از انقلابیون مصر

تأیید حکم اعدام 183 نفر از طرفداران اخوان‌المسلمین مصر موجب واکنش‌ها و انتقادات بین‌المللی به این حکم شد.

سرویس خارجی -

اتحادیه اروپا ضمن «غیرانسانی» دانستن حکم دادگاه مصر برای اعدام 183 نفر از طرفداران اخوان‌المسلمین آن را محکوم و اعلام کرد که چنین مجازاتی نمی‌تواند به عنوان عاملی بازدارنده در ارتکاب به جرم باشد.
دادگاه مصر روز دوشنبه 183 نفر را در پرونده «کرداسه» به اعدام و دو تن دیگر از جمله یک نوجوان را به 10 سال زندان محکوم کرد.
این افراد به قتل 11 نفر از نیروهای پلیس در حادثه معروف به کرداسه متهم شده‌اند.پیش از این نیز احکام مشابهی علیه صدها نفر از سران و طرفداران اخوان‌المسلمین صادر شده بود.
آمریکا نیز ضمن ابراز نگرانی از صدور حکم اعدام برای 183 مصری،‌ از مصر خواست تا محاکمه های دسته‌ جمعی خود را متوقف و احکام عادلانه صادر کند، آمریکا یکی از حامیان اصلی ژنرال السیسی، رئیس‌جمهور فعلی مصر است!
سازمان عفو بین‌الملل نیز اقدام دادگاه مصر در صدور حکم اعدام دسته جمعی برای طرفداران اخوان‌المسلمین را محکوم کرد.
تحلیلگران منطقه معتقدند صدور این احکام می‌تواند پیامی برای طرفداران اخوان‌المسلمین باشد که وارد درگیری‌ها و ناآرامی‌ها نشوند.
دولت آمریکایی مصر طی روزهای گذشته شاخه نظامی حماس را نیز در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است.جنبش حماس از دولت مصر خواست که هرچه سریع‌تر تصمیم دادگاه فوریت‌های قضایی قاهره را در تروریستی دانستن گردان‌‌های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس را لغو کند.در همین رابطه صدها تن از هواداران جنبش حماس در اعتراض به تصمیم دادگاه مصر در نوار غزه تظاهرات کردند.
انفجار بمب در قاهره
منابع محلی در قاهره از وقوع یک انفجار شدید در مرکز این شهر خبر دادند که صدای آن تا کیلومترها شنیده شده است.این منابع اعلام کردند که انفجار فوق بسیار شدید بوده و احتمالا شماری کشته شده‌اند.
از تعداد قربانیان تاکنون آماری منتشر نشده است از سوی دیگر در پی پیدا شدن دو بمب در فرودگاه قاهره تدابیر امنیتی شدیدی در فرودگاه برقرار شد.
مصر از زمان برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهور وابسته به اخوان‌المسلمین شاهد ناآرامی‌های زیادی بوده اما اخیرا با گسترش عملیات ارتش علیه گروه‌های تندرو در صحرای سینا حملات به نیروهای نظامی و انفجارهای تروریستی در این کشور افزایش یافته است.
مسئولیت غالب این حملات تروریستی از سوی گروه انصار بیت المقدس، برعهده گرفته شده است با این حال، دولت آمریکایی مصر اخوانی‌ها را متهم می‌کند!