kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۵۳۶
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲

سی و سومین جشنواره فیلم فجر با بی‌نظمی آغاز شد!

مراسم افتتاحیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر، بدون نظم و فاقد خلاقیت و نوآوری برگزار شد.
سرویس ادب و هنر-

به گزارش خبرنگار کیهان، در این مراسم که با حضور وزیر ارشاد، وزیر کار و جمعی از اهالی سینما، یکشنبه‌شب در تالار همایش‌های برج میلاد برگزار شد بیانیه‌ای هم در محکومیت اهانت به پیامبر اعظم(ص) توسط هنرمندان امضا شد.
مراسم افتتاحیه به دلیل تأخیر در حضور وزیر ارشاد، با حدود یک ساعت دیرتر از زمان مقرر شروع شد. سخنرانی طولانی علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در مراسمی که ارتباط چندانی به حوزه فعالیت وی نداشت، موجب ملال و انتقاد حضار شد.
از اتفاقات قابل تأمل این مراسم این بود که مجری برنامه، خدا را شکر کرد که وزیر ارشاد آنقدر اقتدار دارد که می‌تواند بدون هراس، نام فیلم «گنج قارون» را بر زبان بیاورد!
بخش تقدیر از کارکنان لابراتوارها در بی‌نظم‌ترین شکل ممکن برگزار شد، به‌طوری که حدود 30 نفر روی صحنه حاضر شده و برای اهدای لوح‌های تقدیر، مشکلاتی پیش آمد!
همچنین دو قطعه موسیقی پاپ بسیار ضعیف اجرا شد که هیچ کدام در شأن دهه فجر و آیین آغازین مهم‌ترین جشن سینمایی ایران نبود!
بخش دیگری از برنامه‌های گشایش سی و سومین جشنواره فیلم فجر به بزرگداشت محمدعلی کشاورز و حسین جعفریان (مدیر فیلم‌برداری پیشکسوت سینمای ایران) اختصاص داشت. برای این دو بزرگداشت، دو کلیپ به نمایش درآمد که فاقد کیفیت و اطلاعات لازم برای معرفی افراد مورد تقدیر بود. محمود کلاری، تصویربردار سینما در حین تجلیل از جعفریان، از بی‌نظمی مراسم افتتاحیه انتقاد کرد.
محمدعلی کشاورز، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در برنامه تجلیل خود گفت: خیلی خوشحالم که در خدمت تمام مردم ایران اسلامی، مردم سلحشور ایران و تمام کسانی که برای بزرگی مردم خودمان و مملکمتان تلاش کردند هستیم. ایران در آینده بهترین کشور دنیا خواهد شد.
وی افزود: ما باید کوشش کنیم تا ایران در راس همه کشورها باشد. ‌ای جوان‌ها امید خود را از دست ندهید، امید همه ما به جوان‌هاست.
اما مهم‌ترین اتفاق رخ داده در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر، امضای بیانیه محکومیت اهانت به پیامبر اعظم(ص) توسط برخی از هنرمندان سینما بود. در این بیانیه آمده است: «مرزها زبان فاصله‌اند و تو‌ای حبیب خدا، از تمام فاصله‌ها عبور کردی تا به همگان بیاموزی آنسوی همه مرزهای نژادی و اعتقادی و جغرافیایی بهشتی هست که در آن بشر تا آستان حق قد می‌کشد. باور داریم که پلشتی هیچ توهینی، غبار بر ساحت مقدست نمی‌نشاند. احدی از پیروانت را نمی‌راند و چیزی نصیب خاطیان نمی‌کند. جز گمگشتگی بیشتر از وادی اخلاق و انسانیت و مهر... .پس به ما بیاموز که چون تو برای این گم گشتگان فانوس دانایی روشن کنیم. بر جهلشان افسوس خوریم و بر کید و کین خونریزشان فائق آییم. باشد که زبان سینمای ایران در این بحران زبانی نزدیک به کلام مهربان تو و منادی همان اخلاقی باشد که برای اکمال آن مبعوث شدی...»
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم سخنرانی کرد و در بخشی از صحبت‌های خود به حضور پررنگ جوانان در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر اشاره کرده و یادآور شد: یکی از نکات جشنواره امسال، حضور قدرتمند نیروهای جوان و مستعدی است که امسال به صحنه آمدند و فیلم ساختند و کارهای مثبت و ارزنده‌ای را عرضه کردند. البته این جوانان باید بدانند که خلاقیت و نوآوری آن‌ها مرهون تلاش و کوشش پیشکسوتان و بزرگان سینماست که آن‌ها را یاری کردند و کمک کردند این استعدادها شکوفا شود.
وی همچنین از وزیر کار درخواست کرد که توجه ویژه‌ای به هنرمندان کشور در حوزه خدمات درمانی‌ای که باید به آن‌ها ارائه شود و به خصوص بیمه بیکاری اهالی سینما صورت گیرد.
حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی هم این دوره از جشنواره فیلم فجر را جشن قدرت‌نمایی جوانان دانست.
علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر نیز اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر همه سینمای ایران نیست بلکه نقطه آغازی برای همدلی و اکران است.
براساس این گزارش، بی‌نظمی سی و سومین جشنواره فیلم فجر تنها به مراسم افتتاحیه محدود نماند و نخستین روز جشنواره نیز دچار چنین وضعیتی بود. به‌طوری که نشست خبری نخستین فیلم به نمایش درآمده در محل مرکزی جشنواره (برج میلاد) به دلیل عدم حضور عوامل فیلم برگزار نشد. همچنین ساعت نمایش فیلم‌ها در این مرکز بلافاصله پس از آغاز جشنواره تغییر کرد!