kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۲۶۵
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸
با صدور 30 فرمان

کودتای ملک سلمان کامل شد برکناری گسترده مقامات سابق عربستان

پادشاه جدید عربستان با صدور 30 فرمان جدید، ضمن برکناری گسترده مقامات این کشور، کودتای خود را کامل کرد.


«ملک سلمان» که از روز جمعه هفته گذشته و همزمان با نخستین روز پادشاهی خود کودتایی را علیه منصوبان و مقامات دوران پادشاه متوفی یعنی «ملک عبدالله» شروع کرده بود روز پنجشنبه این کودتا را تکمیل کرد و به اصطلاح مقامات سابق را «قلع و قمع» و بسیاری از طرفداران پادشاه سابق را برکنار کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از العربیه، «سلمان‌بن عبدالعزیز» پادشاه جدید عربستان، پنجشنبه شب با صدور ۳۰ فرمان پادشاهی تعداد زیادی از مسئولان را برکنار  و چهره‌های دیگری‌ را به جای آنان منصوب کرد. ‌در میان شخصیت‌های برکنار شده «بندر بن سلطان» مسئول شورای امنیت ملی عربستان، «مشعل بن عبدالله» امیر مکه و «ترکی بن عبدالله» امیر ریاض که هردو از فرزندان «ملک عبدالله» شاه سابق هستند وجود دارند.
 براساس فرمان جدید پادشاه عربستان، «شاهزاده خالد الفیصل» امیر منطقه مکه مکرمه، شاهزاده «فیصل بن بندر» در سمت امیر ریاض و شاهزاده «فیصل بن مشعل» در سمت امیر قصیم تعیین شدند. همچنین«دکتر محمد العیسى» از عضویت هیئت علمای اعلام و «عبد اللطیف آل الشیخ» از ریاست هیئت امر به معروف و نهی از منکر بر کنار و «دکتر عبد الرحمن السند» ریاست این هیئت را بر عهده گرفت.
پادشاه عربستان «خالد بن بندر» را  که تنها شش ماه از ریاست او بر سازمان  اطلاعات عمومی می‌گذشت، از ریاست سازمان اطلاعات برکنار و  وی را به سمت مشاور خود منصوب کرد. «ملک سلمان» سرلشکر «خالد بن علی بن عبدالله الحمیدان» را به ریاست سازمان اطلاعات این کشور منصوب کرد.«ملک سلمان» بعد از مرگ «عبدالله‌بن عبدالعزیز» نیز تغییرات عمده‌ای را در دربار پادشاهی اعمال کرده بود. در تصمیمات قبلی، «مقرن‌بن عبدالعزیز» ولیعهد عربستان سعودی به عنوان معاون اول رئیس شورای وزیران انتخاب شده بود. همچنین «محمدبن سلمان» فرزند پادشاه عربستان به عنوان وزیر دفاع و رئیس دیوان پادشاهی جدید عربستان و مشاور ویژه پادشاه انتخاب شده بود.
از سوی دیگر  پادشاه عربستان، «خالدبن عبدالعزیز التویجری» را از سمت ریاست دیوان پادشاهی برکنار و به‌جای وی «محمدبن سلمان» را که به عنوان وزیر دفاع و رئیس دیوان پادشاهی سعودی انتخاب شد در این سمت منصوب کرد. همچنین در تصمیمات قبلی پادشاه «محمدبن نایف» به سمت وزیر کشور، جانشین ولیعهد و معاون دوم شورای وزیران عربستان انتخاب شده بود که این اولین بار بود که جانشین ولیعهد خارج از فرزندان «عبدالعزیز» بنیانگذار عربستان سعودی انتخاب شد و با این انتخاب جانشینی به نسل دوم منتقل شد.
«ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه جدید عربستان در هفتمین روز از پادشاهی خود  با برخی عزل و نصب‌ها در پست‌های کلیدی، کودتای فراگیری را در راس هرم قدرت این کشور به اجرا در آورد. روزنامه السفیر در این ارتباط نوشت: «پادشاه عربستان با برخی عزل و نصب‌ها در پست‌های کلیدی امنیتی، سیاسی و اداری تقریبا به دوران «ملک عبدالله» در نهادهای مختلف عربستان پایان داد.»
این تصمیم گیری‌ها نشان می‌دهد، عربستان در سطح داخلی به سمت سیاست محافظه کارانه در حرکت است و در همین راستا وزیرانی که «ملک عبدالله» به منظور ایجاد فضای باز (هرچند ظاهری) و تغییر در مهمترین وزارتخانه‌های عربستان روی کار آورده بود، کنار گذاشته شدند. پادشاه عربستان همچنین با صدور فرمانی دستور عفو تمام زندانی‌های حقوق عمومی را صادر کرد و دستور پرداخت دو حقوق در این ماه را برای تمام کارمندان بخش‌های عمومی و نظامی کشور را صادر کرد. برخی از کارشناسان منطقه صدور اینگونه فرمان‌ها را در راستای خرید مشروعیت برای خاندان آل سعود می‌دانند.
با تغییراتی که سلمان انجام داده است، می‌توان گفت دوران ملک عبدالله در اداره‌های عالی به پایان رسیده و فقط تعداد انگشت شماری از آنان در این مناصب باقی مانده‌اند که چه بسا در راستای مراعات برخی اصول و حفظ وجهه ظاهری است تا خاندان حاکم یکپارچه و متحد جلوه داده شوند. در همین راستا به عنوان مثال می‌توان گفت «امیر متعب بن عبدالله» به عنوان وزیر گارد ملی در پست خود ابقا شد و این پستی است که پدرش ۴۰ سال آن را برعهده داشت.همچنین «امیر عبدالعزیز بن عبدالله» هنوز معاون وزیر خارجه است. در مقابل امیر ترکی بن عبدالله و برادرش امیر مشعل بن عبدالله از حاکمیت منطقه ریاض و مکه کنار گذاشته شدند.سلمان اکنون با این عزل و نصب‌ها خون جدیدی را در رگهای حکومت خود تزریق کرده و افرادی نظیر «عادل الطریفی» را که چند ماه پیش مدیریت العربیه را در دست گرفت به سمت  وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی منصوب کرد. آن طور که در رسانه گزارش شده به جای «عادل الطریفی»، «ترکی الدخیل» مدیر شبکه العربیه شده است.
سفر پادشاه بحرین به عربستان
از سوی دیگر «ملک حمدبن عیسی آل‌خلیفه» پادشاه بحرین تنها چند روز پس از حضور در مراسم دفن پادشاه عربستان، دیروز نیز به منظور دیدار با «ملک سلمان» پادشاه جدید عربستان وارد ریاض شد. در مورد اهداف این سفر تاکنون جزئیاتی منتشر نشده است.