kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۲۶۱
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸
در صنعا برگزار شد

تظاهرات گسترده انقلابیون یمن با شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر آل سعود»

ده‌ها هزار نفر از انقلابیون یمن با برگزاری تظاهراتی گسترده، مداخله‌ کشورهای خارجی به ویژه آمریکا و عربستان در این کشور را محکوم کردند.


انقلابیون یمن روز پنجشنبه در صنعا، پايتخت این کشور در همبستگي با حزب‌الله لبنان، بر علیه آمريکا و رژيم اسرائيل تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان، پرچم‎هاي آمريکا و رژیم صهیونیستی را به سبب دخالت در کشورهاي اسلامي آتش زدند و تجاوز اسرائيل به خاک لبنان را نیز محکوم کردند.
شرکت‌کنندگان در اين تظاهرات همچنين مخالفت خود را با توطئه آمريکا براي تقسيم و تجزيه کشورشان به شش منطقه اعلام کردند. روز سه‌شنبه هفته گذشته در دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با پادشاه عربستان، یمن یکی از محورهای اصلی گفت‌و‌گوی این دو مقام بود. مقامات آمریکا و عربستان نگران آن هستند که انقلابیون کنترل یمن را به طور کامل دست بگیرند و این کشور را از دایره متحدین این دو کشور خارج کنند. از این رو تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند که انقلاب مردم یمن را از مسیر اصلی خارج کنند. مردم يمن تقريبا هر هفته بر علیه دخالت خارجي در امور داخلي کشورشان تظاهرات مي‌کنند. رهبران جنبش انصارالله يمن اغلب درباره توطئه براي منحرف کردن انقلاب مردمي در يمن هشدار مي‌دهند. انقلابیون در حالی که تصاویر اوباما را حمل می‌کردند، شعارهایی علیه آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی سر دادند. «مرگ بر آل سعود» و «مرگ بر آمریکا» از جمله شعارهای انقلابیون بود.
از سوی دیگر خبرگزاری فارس به نقل از شبکه اسکای نیوز گزارش داد «احمد عوض بن مبارک» رئیس دفتر رئیس‌جمهور یمن پس از آزادی وارد کشور عربستان شده است. رئیس دفتر «عبدربه هادی» منصور رئیس‌جمهور یمن روز ۲۷ دی‌ماه از سوی کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله بازداشت و سه‌شنبه هفته گذشته آزاد شد. برخی رسانه‌ها نوشته‌اند، وی به عربستان گریخته است.
انصارالله «بن مبارک» را مجری یک توطئه خارجی دانسته که هدف آن تقسیم یمن و تخریب آن است. انصارالله در این ارتباط اعلام کرد: «وی مجری طرح آمریکایی برای تقسیم یمن بوده و این شخص در متن طرح پیش‌نویس قانون اساسی یمن دست برده است.» انصار‌الله یمن می‌گوید که روابط نزدیک «بن مبارک» با آمریکا و رفت و آمدهای زیاد وی با سفارت آمریکا در حدی است که در یمن به فرزند سفارت مشهور شده است.
همچنین به گزارش خبرگزاری ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، مقام‌های یمن اعلام کردند که نیروهای جنبش «انصارالله» روز پنجشنبه یک پایگاه مهم نظامی را در جنوب صنعا به کنترل خود درآوردند که مشاوران آمریکایی پیش از این در آن نیروهای یمنی را آموزش می‌دادند. این اردوگاه در اختیار نیروهای «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور برکنار شده یمن بود.