kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۱۰۲
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷

ریچارد هاس: حتی با توافق هم چالش هسته‌ای ایران از بین نمی‌رود(خبر ویژه)

رئیس شورای روابط خارجی آمریکا گفت:‌ چالش برنامه هسته‌ای ایران حتی با رسیدن به توافق هسته‌ای از بین نمی‌رود.

به گزارش پایگاه اینترنتی شورای روابط خارجی، هاس در گفت‌وگو با برنارد گورتزمن یکی از کارشناسان این اندیشکده افزود: مسئله این نیست که آیا به توافق می‌رسیم یا نه بلکه مسئله این است که توافق مستلزم چه خواهد بود.
وی افزود: پیش‌بینی من این است که چه به توافق هسته‌ای با ایران برسیم چه به توافق نرسیم، ناچاریم با چالش ناشی از برنامه هسته‌ای ایران کنار بیاییم.
وی افزود:  با یا بدون توافق هسته‌ای، این چالش از بین نمی رود و ما باید خودمان را برای تبدیل این موضوع به یک موضوع بلند مدت آماده کنیم.
هاس گفت: از این رو، رسیدن به توافق تا پایان ماه ژوئن موجب از میان رفتن مشکل نخواهد شد و نرسیدن به توافق تا پایان ماه ژوئن نیز به معنی بحران نیست.
وی درباره مخالفت اوباما با تحریم‌های بیشتر علیه ایران گفت:‌ به نظر من ماشه هرگونه تحریم جدید ارتباطی با مذاکرات ندارد بلکه با کارهایی که ایران در آزمایشگاه‌هایش انجام می‌دهد، مرتبط است.
رئيس شورای روابط خارجی افزود: موضوع حائز اهمیت این است که ایران در آزمایشگاه‌های خود چه می‌کند و آیا می‌توانیم با آن کنار بیاییم یا برای ما غیرقابل قبول است که در این صورت باید درباره تحریم‌های بیشتر یا چنان که رئيس جمهور (اوباما) در سخنان شب گذشته (در کنگره) به تلویح اشاره کرد، درباره احتمال کاربرد نیروی نظامی فکر کنیم.