kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۰۹۹
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴
در نشست خبری مشترک با همتای ارمنستانی

ظریف: همه تحریم‌ها باید برداشته شود

وزیر امور خارجه تاکید کرد که تحریم‌ها هیچ فایده‌ای برای حل موضوع هسته‌ای ایران ندارد.

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، روز گذشته(سه‌شنبه) در سفر به ارمنستان با وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد. پس از این دیدار، کنفرانس مطبوعاتی مشترک ظریف با همتای ارمنستانی برگزار شد.
ظریف در این کنفراس مطبوعاتی گفت: روابط دوستانه خوبی بین این دو کشور برقرار است و همواره نیز روابط سنتی و تاریخی با مردم خوب ارمنستان وجود داشته است.
وزیر امور خارجه با تبریک سال نو میلادی به مردم ارمنستان، افزود: دوازدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور با نتایج بسیار خوبی قبلا در تهران برگزار شده است و امیدواریم روابط این دو کشور در حوزه‌های مختلف توسعه یابد.
وی با بیان اینکه در این سفر توافق‌های بسیار خوبی داشتیم و امیدواریم عملیاتی شود، اظهار داشت: «ایران همواره خواهان صلح و ثبات و دوستی بین کشورهای همسایه بوده و امیدوارم مناقشه قره‌باغ با دوستی و همفکری حل شود.»
رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به موضوع هسته‌ای گفت: برای نشان دادن صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران مشکلی نداریم.
ظریف با تاکید بر اینکه تحریم ابزار خوبی برای حل و فصل مشکلات نیست، افزود: «امروز به یک راه حل نزدیک هستیم و طرف مقابل هم باید از اهرم فشار دست بردارد. طرف مقابل باید بداند نه تنها با ملت ایران بلکه با هیچ ملتی نمی‌توان از طریق فشار گفت‌وگو کرد و امیدواریم با واقع‌بینی طرف مقابل، به راه‌حل برسیم.»
وی با تاکید بر اینکه رسیدن به راه حل به ضرر هیچ کسی نیست و به نفع همه کشورها هست، ادامه داد: «رسیدن به راه‌حل در مذاکرات به نفع همه کشورها به‌ویژه کشورهای این منطقه است و روابط را تسریع می‌کند.»
وزیر امور خارجه گفت: «تعداد قابل توجه و بسیاری از کشورها با ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد برای حق فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای هم‌نظر هستند.»
ظریف با اشاره به اینکه توافق شده همه تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود، افزود: «ما در اصول اختلاف نداریم اما آنچه مشکل ایجاد می‌کند، جزئیات است. البته در این زمینه نیز بحث‌های بسیار خوبی بین همکاران انجام شده است.»
رئیس دستگاه دیپلماسی توضیح داد: گرچه اختلاف‌نظر جدی در مورد جزئیات وجود دارد اما با اراده سیاسی طرف مقابل حل و فصل می‌شود.
ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره توافقات انجام شده در مورد سامانه S300 و حل شدن این موضوع، اظهار داشت: «وزرای دفاع ایران و روسیه در این زمینه مذاکراتی انجام داده‌اند و خوشحالم که در این مذاکرات زمینه‌های همکاری گسترده‌تری بین دو کشور فراهم شده است.»
وی با بیان اینکه برای تحویل سامانه S300 به ایران گفت و گوهایی انجام شده است اظهار امیدواری کرد که این گفت‌وگوها هر چه سریع‌تر به راه‌حل بینجامد.
 تعمیق روابط دوجانبه
به گزارش تسنیم، «ادوارد نعلبندیان» وزیر خارجه ارمنستان نیز در این کنفرانس مشترک مطبوعاتی گفت: «تعمیق و توسعه روابط دو کشور برای ما حائز اهمیت است و با توجه به برگزاری دوازدهمین اجلاس مشترک دو کشور در تهران، اجرایی شدن توافقات انجام شده را بسیار مهم می‌دانیم و امیدواریم که به زودی عملیاتی شود.»
وی با اشاره به گفت‌وگوهای خود با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، افزود: «ما در مورد مناقشه قره‌باغ نیز گفت و گو کردیم و ارمنستان  به موضع ایران درباره حل مسالمت‌آمیز این مناقشه احترام می‌گذارد.»