kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۰۹۴
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۳
دروغ‌پردازی زنجیره‌ای‌ها برای توجیه یک حرکت نابجا

چگونه انتظار طولانی ویلیام برنز برای ملاقات با جلیلی ناکام ماند؟

در حالی که انتقادات فراوانی به اقدامات ناشایست تیم مذاکره کننده هسته ای از جمله قدم زدن وزیر خارجه با کری و نیز سفر وی در اثنای توهین غرب به نبی معظم اسلام به فرانسه وارد شده است تیم رسانه‌ای دولت در یک فرار به جلو مدعی شده است که تیم سابق هسته ای نیز چنین کاری انجام داده است !

به گزارش کیهان، روزنامه ایران در شماره دیروز خود در نوشته ای با عنوان «استاندارد دوگانه برای قدم زدن هسته‌ای» مدعی شد : مخالفان در حالی پیاده روی 15 دقیقه‌ای ظریف با همتای امریکایی خود را زیر سؤال برده‌اند که مشابه همین اقدام در سال 2009 و در حاشیه‌ نشست ایران و 1+5 که هدایت تیم مذاکره‌کننده ایران را سعید جلیلی عهده دار بود، اتفاق افتاده است.
این روزنامه در ادامه ادعای خود نوشت :  بر اساس گزارشی که برخی منابع داخلی به نقل از نشریه غربی ساندی تایمز منتشر کردند، سعید جلیلی به صورت اتفاقی و بدون برنامه‌ریزی قبلی، به پیشنهاد نماینده‌ انگلیس، در فضای سبز با معاون وزیر خارجه امریکا به مدت 45 دقیقه قدم زده و گفت‌و‌گو کرده است؛ اتفاقی که هرگز رسانه‌ای نشد و با کوچک ترین واکنشی از سوی همین جریان‌های مخالف روبه رو نشد.
اما واقعیت ماجرا چه بود که روزنامه ایران این‌گونه دست به جعل و تحریف زده است ؟!
در حالی که جریده ایران مدعی است در آن برهه خبری از این دیدار در رسانه ها منتشر نشد روزنامه کیهان 26 مهر ماه سال 1388 به این موضوع پرداخته و کلیت ماجرا را تشریح کرد.
بر اساس گزارش‌های متقن و مستند موجود « بعد از پايان دور اول مذاكرات ايران و 1+5 و در حالي كه دكتر جليلي آماده خروج از سالن مذاكرات بود ، نماينده يكي از كشورهاي اروپايي نزد نماینده ایران آمده و درخواست ويليام برنز براي ديدار با وي را به اطلاع او مي رساند و پاسخ دكتر جليلي را مي شنود كه «حرفي براي در ميان گذاشتن با نماينده آمريكا ندارم».
اصرار نماينده كشور اروپايي بي نتيجه مي‌ماند و لحظاتي بعد خاوير سولانا براي وساطت مراجعه مي‌كند كه او نيز با پاسخ منفي رئيس هيئت مذاكره‌كننده ايراني روبه‌رو مي شود. در اين هنگام و در حالي كه دكتر جليلي آماده ترك محل اجلاس بود، ويليام برنز وارد شده و ضمن تعارفات اوليه اعلام مي كند بايد نكات با اهميتي را به اطلاع دكتر جليلي برساند و دكتر جليلي با بيان اين كه گفت‌وگوي جداگانه اي با نماينده آمريكا ندارد، از وي مي خواهد نظرات خود را در دور بعدي اجلاس و در بستر گفت‌وگوي ايران و كشورهاي 1+5 مطرح كند...ويليام برنز كه با برخورد سرد جليلي و خودداري وي از گفت‌وگو روبرو شده بود، محل را ترك مي‌كند.
ديدار ياد شده بلافاصله با عنوان «مذاكره رودرروي نمايندگان ايران و آمريكا در حاشيه اجلاس ژنو» روي سايت خبرگزاري هاي آمريكايي و اروپايي و شبكه‌هاي راديو تلويزيوني آنها مي‌رود و...
کل ماجرای گفت و گوی جلیلی با ویلیام برنز آن بود که ذکرش رفت ولی روزنامه ایران تلاش کرده است تا اقدام ناشایست وزیر امور خارجه در قدم زدن نامتعارف با کری را با ادعاهای کذب شست و شو دهد !
گفتنی است فیلم انتظار طولانی برنز برای دیدار با جلیلی و پاسخ منفی جلیلی به وی نیز موجود است که همه نشان از کذب بودن ادعای روزنامه ایران دارد .
دفتر سعید جلیلی نیز ادعای روزنامه ایران و سایر نشریات زنجیره ای در این زمینه را تکذیب کرده و آن را کذب محض خواند .