kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۰۸۰
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۸
سخنگوی کمیسیون تلفیق خبر داد

سهم صندوق توسعه ملی از نفت به 20 درصد کاهش یافت

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: سهم صندوق توسعه ملی براساس پیشنهاد دولت به 20 درصد کاهش یافت و اعتبارات طرحهای عمرانی 47‌هزار میلیارد تومان بود که به 41 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

به گزارش فارس، محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه دیروز در نشست خبری با اشاره به مصوبات کمیسیون اظهار داشت: سهم شرکت نفت از صادرات نفت و میعانات گازی طبق پیش‌بینی دولت 14/5 درصد خواهد بود.
وی ادامه داد: سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفتی 20 درصد مصوب شد و با توجه به اینکه مغایرت با قانون برنامه پنجم داشت، با دو سوم رای تصویب شد. همچنین ارزش صادرات گاز طبیعی پس از 20 درصد ارزش صادرات گاز طبیعی پس از کسر واردات آن به صندوق توسعه ملی واریز خواهد شد که این موضوع از ماه بهمن امسال محاسبه و واریز می‌شود. مفتح با بیان اینکه دولت مکلف است، جهت تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی 500 میلیون دلار تسهیلات برداشت کند و طی 8 سال بازگرداند، بیان داشت: در رابطه با قیمت نفت در بودجه سقف 53/7 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای نفت خام و میعانات گازی برای دولت در لایحه پیش‌بینی شده که این موضوع منجر به انعطاف‌پذیری بودجه و ارتقای بودجه‌نویسی در حوزه سیاست‌های مالی می‌شود.
براین اساس کاری به قیمت نفت و ارز در بودجه نداریم، زیرا بحث نرخ ارز در قانون برنامه پنجم شناور مدیریت ‌شده و بانک مرکزی توازن آن را برقرار خواهد کرد. وی افزود: قیمت نفت در بودجه با فرض قیمت نفت 72 دلاری دولت بسته شده و کمیسیون تغییری در مبنای ارز و قیمت نفت نداده است.
اقتصاد مقاومتی در بحث درآمدهای نفتی پیش بینی شده است
به گفته مفتح اقتصاد مقاومتی نیز در بحث درآمدهای نفتی در بودجه پیش‌بینی شده و انعطاف‌هایی در نظر گرفتیم، تا بتوان بودجه جاری و عمرانی را تامین کنیم و اگر صادرات و قیمت نفت افزایش یافت دولت نخواهد متمم بیاورد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به دیگر مصوبات گفت: برای بودجه عمرانی 27/5 میلیارد تومان از درآمدهای نفت، 11 هزار میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت و اسناد خزانه، 2/5 هزار میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای پیش‌بینی شده که در مجموع 41 هزار میلیارد تومان می‌شود و با این مصوبه بودجه عمرانی نسبت به عملکرد امسال کاهش نخواهد یافت، زیرا در سال جاری حدود 30 هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت شده است.