kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۰۷۸
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۸
دومین کارت زرد مجلس به فانی

وزیر آموزش و پرورش در یک قدمی استیضاح

وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی دیروز دومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد تا با این کارت یک قدم دیگر به استیضاح نزدیک شود‌.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز سؤال نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه از علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش را مورد بحث و بررسی قرار داده و از پاسخ‌های وزیر درباره این سؤالات قانع نشدند.
وکلای ملت با 74 رأی موافق، 114 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از 215 نماینده حاضر در جلسه از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند.
قاضی‌پور در این سؤال از وزیر آموزش و پرورش پرسید: چرا معلمان پیش‌دبستانی و شرکتی را استخدام نمی‌کنید؟ چرا زمان و سرفصل آزمون استخدامی را اعلام نمی‌کنید؟ چرا مطالبات معلمان پرداخت نمی‌شود؟
وزیر آموزش و پرورش پیش از این یک کارت زرد دیگر هم دریافت کرده بود که دیروز دومین کارت زرد خود را از پارلمان اخذ کرد و بدین ترتیب در یک قدمی استیضاح قرار گرفت.
طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در صورتی که در هر دوره مجلس هر وزیری 3 بار در پاسخ به سؤال نمایندگان نتواند وکلای ملت را قانع کند و از پارلمان کارت زرد دریافت کند، اگر تعداد این کارت‌های زرد به عدد 3 برسد زمینه استیضاح وی در خانه ملت فراهم می‌شود و نمایندگان طرح استیضاح وزیر را تقدیم هیئت‌ رئیسه می‌کنند.
وکلای ملت پیش از این به علی‌‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش(یک کارت)، علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی (یک کارت)، رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم (یک کارت)، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی (یک کارت)، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (یک کارت)، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور (یک کارت) و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت (2 کارت) نیز کارت زرد داده‌ بودند.
گفتنی است سید مهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان نیز با بیان اینکه طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش 6 ماه قبل با 60 امضا تقدیم هیئت رئیسه شد، گفت: عدم اعلام وصول این طرح علیرغم تقاضای نمایندگان رویه درستی نیست.
خبر دیگر این که تخلف وزارت ورزش در روند خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس وزیر ورزش و جوانان را با اعلام وصول سؤال ملی نماینده فلاورجان به خانه ملت کشاند.
70 نفر از نمایندگان نیز در تذکری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار توضیح علت برخورد تبعیض‌آمیز با رسانه‌ها شدند.
157 نفر از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور از برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی در پی حفاظت از کاربری و یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی تشکر کردند.
نطق‌های میان‌دستور
احمدعلی مقیمی نماینده مردم بهشهر در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی دیروز گفت: گره زدن رفع مشکلات اقتصادی کشور به مذاکرات هسته‌ای خیانت است و بهتر بود دولت در شرایط فعلی با شجاعت بودجه امسال را بدون درآمدهای نفتی به مجلس پیشنهاد می‌داد.
کمال علیپور نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس نیز در نطق خود تاکید کرد:  اظهارات نایب‌ رئیس مجلس آلمان، مداخله در سیاست داخلی ایران است و انتظار می‌رفت وزارت خارجه در برابر این مقام دست‌ چندمی آلمان موضعی قاطع را اتخاذ کند.
همچنین فتح‌الله حسینی نماینده مردم قصرشیرین با بیان اینکه مذاکرات را گزینه مناسب برای رفع سوءتفاهمات هسته‌ای می‌دانیم، گفت: اگر مذاکره خود به خود مبنایی برای فرصت‌سوزی ایران شود، قطع آن را توصیه می‌کنیم.
عارف چه‌کاره مجلس است
سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین در مجلس نیز با محکومیت اظهارات مداخله‌جویانه نایب رئیس مجلس آلمان در امور ایران گفت: سؤال من از هیئت رئیسه این است که آقای عارف چه‌کاره مجلس است که هیئت پارلمانی آلمان با او دیدار می‌کند.
وی ادامه داد: این اظهارات مداخله‌جویانه و بی‌ادبانه نایب رئیس مجلس آلمان را محکوم می‌کنم و سؤال بنده از هیئت رئیسه مجلس این است که آقای عارف چه‌کاره مجلس است، هیئت پارلمانی آلمان چرا باید با آقای عارف دیدن کند، چرا در برنامه دیدارهای هیئت پارلمانی آلمان دیدار با فردی گذاشته می‌شود که نه ربطی به پارلمان دارد و نه در دولت دارای جایگاه و موقعیتی است.
بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز  از نامه اخیرش به وزیر امور خارجه درباره اظهارات ساختارشکنانه نایب رئیس مجلس آلمان و درخواستش برای احضار سفیر این کشور خبر داد.
ناصر سودانی نماینده مردم اهواز در مجلس نیز در تذکر شفاهی خود در صحن علنی خطاب به وزیر امور خارجه اظهار داشت: آقای ظریف جناب‌عالی مأموریت ندارید تا رضایت آمریکا را به دست آورید، شما مأمورید از عزت، استقلال و منافع ملی دفاع کنید، شما مأمورید حقانیت منطق استوار انقلاب اسلامی را به نمایش بگذارید.
اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با اشاره به اظهارات نایب‌ رئیس مجلس آلمان گفت: مسئولان امنیتی و سیاسی کشور تدابیری بیندیشند که موارد مشابه تکرار نشود و هیئت‌های سیاسی باید بدانند که باید در چارچوب پروتکل عمل کنند.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان مجلس به پالایشگاه‌ها اجازه صادرات نفت‌خام مازادشان را دادند و سهم صندوق توسعه ملی از نفت‌خام را تعیین و تصویب کردند.
بهارستان‌نشین‌ها همچنین مصوب کردند وزیر دادگستری از میان کسانی که توسط رئیس قوه قضائیه به رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌شوند، انتخاب و برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی ‌شود.
نمایندگان مجلس همچنین وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کردند نسبت به رفع تداخل اجرای قوانین موازی در اراضی ملی اقدام کند.
نمایندگان مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت را نیز مجاز به واردات ماشین‌آلات خط تولید صنعتی کردند.
نمایندگان مجلس همچنین در لایحه خروج از رکود مشوق‌های مالیاتی را به واحدهای تولیدی مستقر در مناطق ویژه اقتصادی اختصاص دادند.