kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۰۵۰
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۹

کوتاه از ایران

باطل شدن 6 میلیون کارت سوخت
بندرعباس - خبرگزاری مهر: رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور گفت: سال گذشته 6 میلیون کارت سوخت مازاد در کشور باطل شد که نتیجه این اقدامات رشد مصرف بنزین را در سال جاری نسبت به سال گذشته 6 درصد کاهش داده است. حبیب‌الله حقیقی افزود: روزانه 248 میلیون لیتر فرآورده سوختی در کشور توزیع می‌شود که 8 درصد این میزان انحراف دارد. وی تصریح کرد: در سال آینده سوخت به وسائل نقلیه برون شهری بر اساس پیمایش داده می‌شود.
شناسایی 400 شغل سبز
کرمانشاه - خبرنگار کیهان: معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست کشور گفت: باید به اقتصاد سبز نگاهی ویژه صورت گیرد چرا که می‌تواند کلید توسعه پایدار کشور باشد.
مهناز مظاهری به  اهمیت اشتغال سبز تاکید کرد و اظهار داشت: تاکنون 400 شغل سبز شناسایی و قرار شده تا با همکاری وزارتخانه‌های مختلف به سمت ایجاد چنین مشاغلی حرکت کنیم که بحث توسعه اقتصادی نیز اتفاق افتاده باشد زیرا توسعه‌یافتگی تنها داشتن صنعت و کارخانه نیست بلکه می‌تواند در اکوتوریسم هم باشد.
وی یکی از چالش‌های محیط زیستی کشور را هدر رفتن منابع آبی ذکر کرد و گفت: امروز 66 درصد غذای کشور از بخش کشاورزی تامین می‌شود این در حالی است که آب مصرفی کشور در این بخش 92 درصد است و همین مسئله برای محیط زیست به عنوان یک چالش مطرح است.
بازنشستگی روستائیان و عشایر
تبریز - خبرنگار کیهان: نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس طرح بازنشستگی پیش از موعد روستائیان و عشایر را تصویب کرده که در صورت تائید شورای نگهبان اجرایی می‌شود. غلامرضا نوری افزود: کلیات و جزئیات طرح، در مجلس شورای اسلامی تائید شده است. وی تصریح کرد: براساس این طرح افرادی که به سن بازنشستگی رسیده‌اند و 9 سال سابقه پرداخت بیمه دارند می‌توانند بازنشسته شوند.
نابودی باغ‌های کشور
قزوین - ایرنا: رئیس انجمن علوم باغبانی ایران گفت: کم‌آبی، شوری خاک و سرمازدگی حیات باغ‌های کشور را تهدید می‌کند.
«رضا فتوحی قزوینی» افزود: باید از روش‌های علمی برای مقابله با این پدیده‌ها بهره ببریم و بیشتر به یافته‌های نخبگان بخش کشاورزی اتکا کنیم.
وی محدودیت منابع آبی کشور را مانع از برخورداری از قدرت مانور برای توسعه کشاورزی از جمله در بخش باغ‌ها دانست و اضافه کرد: در این خصوص باید بسیار حساب شده و با برنامه‌ریزی دقیق حرکت کنیم.
عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان قزوین یادآور شد: 20 درصد از صادرات غیرنفتی کشور را محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهند که عمده آنها مربوط به بخش باغی است.
25 هزار بیمار نیازمند پیوند عضو
شهرکرد - ایرنا: رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت و درمان گفت: تنها 37  درصد از مرگ‌های مغزی در کشور به اهدای عضو منجر می‌شود.
«کتایون نجفی‌زاده» روز سه‌شنبه در سفر به شهرکرد در کارگاه شناسایی و مراقبت از بیماران مرگ مغزی در بیمارستان‌ هاجر افزود: سالانه پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد که از این تعداد تنها دو هزار و 500 تا چهار هزار نفر قابلیت اهدای عضو به سایر بیماران را دارند.
وی گفت: هم‌اکنون در کشور 25 هزار بیمار نیازمند پیوند عضو وجود دارد و بر اساس میزان جمعیت درصد اهدای عضو در کشور 8/7 درصد است که این میزان باید تا 30/8 درصد افزایش پیدا کند.
نجفی‌زاده گفت: ایران رتبه 42 جهان را در میزان مرگ مغزی دارد و در سال گذشته 665 اهدای عضو در کشور انجام شد. وی افزود: 43 قسمت از بدن انسان از جمله قرنیه، دریچه قلب، مغز استخوان و پوست قابل اهداست.
نجفی‌زاده از افزایش میزان اهدای عضو از سال 88 در کشور خبر داد.