kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۰۴۰
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۲

کوتاه اقتصادی

* شورای دستگاه‌های نظارتی کشور به ریاست محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در بانک مرکزی برگزار شد. این جلسه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری رئیس دیوان عدالت اداری، سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور، رحیمی رئیس دیوان محاسبات کشور، مظفر معاون نظارت ریاست مجلس شورای اسلامی، اکبر سهیلی‌پور مدیرعامل سازمان حسابرسی و نمایندگان دیگر دستگاه‌های عضو شورا تشکیل شد. در این جلسه که اعضای هیئت عامل بانک مرکزی نیز حضور داشتند، آخرین تحولات پولی و بانکی کشور، اقدامات بانک مرکزی برای ساماندهی و انتظام‌بخشی بازار غیرمتشکل پولی، اقدامات در حال انجام و برنامه‌های آتی بانک مرکزی برای تسهیل خدمت به مردم از جمله طرح ملی چکاوک، موضوع اضافه برداشت بانک‌ها و کنترل‌های انجام شده برای توقف روند رو به رشد آنها و موفقیت دولت تدبیر و امید در مهار تورم از طریق اتخاذ و اعمال سیاست‌های صحیح توسط ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی به آگاهی اعضاء رسید.
* مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: تعرفه‌های بندری در مقایسه با سایر کشورها بالا است و متاسفانه سازمان بنادر و دریانوردی هر سال به جای رقابتی کردن بنادر ایران، نسبت به افزایش 10 درصدی تعرفه‌ها اقدام می‌کند که این موضوع تجدیدنظر در تعرفه‌های بندری در برنامه ششم توسعه را ضروری می‌سازد. محمدحسین داجمر در دومین نشست کارگروه تدوین احکام برنامه ششم در حوزه ناوگان دریایی، افزود: علت اقدام سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با افزایش تعرفه‌ها خصوصی نشدن فعالیت‌های بندری است در حالی که دولت بر واگذاری فعالیت‌های اقتصادی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی به بخش خصوصی تاکید دارد و فقط فعالیت‌های مهم و استراتژیک که برای بخش خصوصی توجیه ندارد و یا امکان ورود نیست باید توسط دولت کماکان اداره شود.
* رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت: بازنگری در قانون مالیات بر ارزش افزوده به ویژه در حوزه اصناف ضروری است و بدین ترتیب عدالت اجتماعی به مفهوم عملیاتی در کشور اجرا می‌شود. حسام عقبایی درباره قانون مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: اساسا روی این مبحث اختلاف‌نظرهایی وجود دارد و تلاش‌مان این است که دولت و مجلس یک بازنگری روی این قانون داشته باشد. وی افزود: کارشناسان اقتصادی روی بازنگری در قانون مالیات بر ارزش افزوده به ویژه در حوزه اصناف تاکید و آن را ضروری می‌دانند تا بدین ترتیب عدالت اجتماعی به مفهوم عملیاتی در کشور اجرا شود.
* فرابورس ایران اعلام کرد: مهلت اوراق تسهیلات خرید مسکن دو سال است و مردم مراقب باشند که اوراق تاریخ گذشته نخرند و مهلت و اصالت اوراق را از بانک مسکن استعلام کنند. اوراق حق تقدم تسهیلات خرید مسکن که در فرابورس ایران عرضه می‌شود، از تاریخ صدور به مدت دو سال قابلیت خرید و فروش دارد، بنابراین کسانی که این اوراق را خارج از بورس در بنگاه‌های املاک و از دست افراد خریداری می‌کنند، مراقب باشند که دو سال مهلت دو ساله اوراق مسکن تمام نشده باشد. قبل از خر ید اوراق تسهیلات مسکن از بانک مسکن استعلام نمایند.
* مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز ایران، از اعلام و انتشار آگهی فراخوان دعوت از سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به منظور احداث واحدهای LNG مقیاس کوچک و متوسط خبر داد. ناصر ابراهیمی با اعلام این خبر تصریح کرد: به منظور  توسعه کاربرد LNG در کشور، تنوع‌بخشی به روش‌های عرضه و صادرات گاز و بالا بردن پایداری شبکه به ویژه در روزهای سرد سال، بر اساس این فراخوان شرکت ملی گاز ایران از علاقه‌مندان احداث واحدهای LNG مقیاس کوچک و متوسط دعوت به سرمایه‌گذاری می‌کند. ابراهیمی ادامه داد: بر این اساس شرکت ملی گاز تعهد می‌کند در 8 ماه سال (از ابتدای فروردین تا انتهای آبان ماه) گاز طبیعی موردنیاز واحدهای LNG مقیاس کوچک و متوسط را در نقطه مورد توافق تامین و در اختیار آنها قرار دهد.