kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۰۳۹
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
بانک مرکزی خبر داد

صادرکنندگان عامل تزریق ارز عمده به بازار

معاون نظارت بانک مرکزی، صادرکنندگان را عامل تزریق حجم بالایی از ارز به بازار آزاد دانست و از پلمب شدن صرافی‌های متخلف خبر داد.

حمید تهرانفر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اینکه ابلاغیه اخیر بانک مرکزی برای تعیین میانگین نرخ ارز از سوی کانون صرافان این ابهام را ایجاد می‌کند که مگر صرافان تأمین‌کننده ارز در بازار آزادند که باید نرخ را نیز تعیین کنند؟ اظهار کرد: خیر. صرافان تزریق‌کنندگان ارز به بازار نیستند، اما کانون صرافی‌ها تشکلی با انتخاب صرافان است که مدیریت آن می‌تواند هر ساله براساس انتخابات تغییر کند. این کانون ارتباط بسیار نزدیک و خوبی با بانک مرکزی داشته و اینکه در بازار چه می‌گذرد، بانک مرکزی باید چه اقدامی انجام دهد که به نفع بازار ارز باشد، صرافان چه نیازهایی دارند که بانک مرکزی به آن پاسخ دهد و سایر ضروریات را از طریق آن دریافت می‌کنیم.
معاون نظارت بانک مرکزی با اشاره به اینکه برای تعیین نرخ ارز در بازار مرجع خاصی وجود نداشته و کافیست که فردی به صورت غیرواقعی و جعلی خود را علمدار بازار معرفی کرده و صرافی‌ها به او تأسی کنند، گفت: در روش جدید ابلاغی بانک مرکزی، کانون صرافان نرخ‌های ارز صرافی‌ها را دریافت کرده و میانگین موزون آن را هر یک ساعت یک‌بار اعلام می‌کنند و نرخ قابل اجرا در بازار تعیین می‌شود.
تهرانفر درمورد اینکه عنوان می‌شود برخی ارگان‌های خاص تأمین‌کننده ارز در بازار آزاد هستند یادآور شد: به هرحال صادرکنندگان، ارز حاصل از صادرات را که بین چهار تا 10 میلیارد دلار متغیر است، در بازار ارز به فروش می‌گذارند، البته شرکت‌های معتبر ارز خود را به صرافی‌های معتبر واگذار کرده و برای فروش به سراغ دلالان نمی‌روند.
وی با تأکید بر اینکه باید روزی دلالانی که هیچ قاعده‌ای برای فعالیت ندارند از بازار جمع شوند ادامه داد: این درحالی است که صرافانی هم که غیرمجاز بوده و به کانون صرافان وصل نیستند فضایی برای کار کردن نخواهند داشت؛ بنابراین توصیه می‌کنم که تمامی صرافان اگر می‌خواهند که صراف باقی بمانند برای دریافت یا تمدید مجوز به بانک مرکزی مراجعه کنند و تا دیر نشده در فضای مناسبی که برای آنها مهیا شده فعالیت کنند.
وی همچنین از اقدام بانک مرکزی نسبت به پلمپ تعدادی از صرافی‌های خیابان فردوسی سخن گفت و افزود: این صرافی‌ها مجوز نداشته و برخی هم صرافی‌هایی بودند که مجوزشان مربوط به اتحادیه طلا و جواهر بوده و باطل شده بود اما برای دریافت مجوز اقدام نکرده بودند.
معاون نظارت بانک مرکزی تأکید کرد: درحالی روند جدی این بانک برای پلمپ صرافی‌های بدون مجوز و متخلف ادامه خواهد داشت که ما قصد ایجاد مشکل برای آنها را نداریم، اما اگر در این‌باره اقدام نکنند مسئولیت هم با خودشان است.