kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۰۳۵
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

مردم از شبکه‌های اجتماعی داخل کشور استفاده کنند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مردم از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند که میزبانی آنها در داخل کشور است.

به گزارش ایرنا، محمود واعظی در حاشیه راه‌اندازی پروژه ترانزیت ارتباطات عراق از طریق ایران و  در خصوص توافق روسای قوای مجریه و قضائیه مبنی بر جلوگیری از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی گفت: از اینکه محتویات مذاکرات رئیسان دو قوه چه بوده، اطلاعی ندارم.
وی با اشاره به اینکه برخی هنوز ویژگی‌های فرهنگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی را نمی‌دانند و مضرات آن نیز برایشان روشن نشده است، ادامه داد: این ناآگاهی سبب شده مردم حتی عکس‌های خصوصی و اطلاعات شخصی خود را در این شبکه‌ها قرار می‌د‌هند که این اقدام می‌تواند در جایی که میزبانی می‌شود، مورد سوءاستفاده قرار گیرد. بنابراین ترجیح دولت و وزارت ارتباطات بر این است که مردم از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند که میزبانی آنها در داخل کشور است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: معتقدیم حریم خصوصی شهروندان باید حفظ شود و به دنبال این هستیم که دانشگاه‌ها و بخش خصوصی در داخل کشور شبکه‌‌ها را افزایش دهند و ما نیز آمادگی داریم امکانات لازم را در اختیارشان قرار دهیم.
واعظی خاطرنشان کرد: طی اطلاعاتی که به‌دست آمده یکی از شبکه‌های اجتماعی ایرانی که مشغول فعالیت شده است با اقبال خوبی از سوی مردم مواجه شده است.
وی در خصوص اینکه تصمیم‌گیر نهایی و سیاستگذار در زمینه فیلترینگ چه مرجعی است، گفت: در عرصه فضای مجازی شورای عالی فضای مجازی تنها مرجع سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های کلان است و آنچه در این شورا به تصویب برسد، برای همگان لازم‌الاجرا است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص راه‌اندازی پروژه «اوج» نیز گفت: این پروژه در زمینه ترانزیت ارتباطات عراق از طریق ایران است که پهنای باند آن 200 گیگابایت می‌باشد.
واعظی افزود: وزارت ارتباطات با توجه به فعالیت‌های خود بنا دارد بین کشورهای مختلف در زمینه پهنای باند یا انتقال صوت از مسیر ایران بهره‌مند شود و سرمایه‌گذاری نماید.
وی ادامه داد: این مسیر ترانزیتی 1300 کیلومتر طول دارد و 1500 کیلومتر مسیر پشتیبان آن می‌باشد.
وزیر ارتباطات در خصوص پیامک‌های تبلیغاتی نیز اظهار داشت:  کمیته‌ای متشکل از 9 دستگاه و با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع را پیگیری نماید. واعظی ابراز امیدواری کرد: با این ساماندهی محتوی و تبلیغات و پیامک‌هایی که مردم علاقه‌مند نیستند ساماندهی می‌شود.
همچنین وزیر ارتباطات در مراسم راه‌اندازی پروژه ترانزیت ارتباطات عراق از طریق ایران که با حضور وزیر ارتباطات عراق برگزار شد گفت: به دلیل حضور گروهک تروریستی داعش، زیرساخت‌های ارتباطی عراق قطع شده است و قرار شده ایران این ارتباطات را برقرار کند.
واعظی افزود: به دلیل مشکلاتی که در عراق تا به امروز وجود داشته این کشور از نظر ICT عقب افتاده که طبق توافقات قرار است متخصصان ایرانی پروژه‌هایی را در این کشور در بحث اینترنت و دولت الکترونیک اجرا کنند. واعظی در همین رابطه ادامه داد: به همین دلیل مقدماتی برای ایجاد یک اپراتور مشترک بین ایران و عراق و با همکاری بخش‌های خصوصی و اپراتورهای تلفن همراه فعال موجود در کشور انجام شده است. وی افزود: با طراحی و راه‌اندازی این اپراتور مشترک، سیم کارت آن برای کاربران در هر دو کشور قابل استفاده است و ایران در این مورد آمادگی کامل را دارد و لازم است طرف عراقی نیز در این زمینه تصمیم‌گیری کند.