kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۰۲۶
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۱

اعتراض شدید اردوغان به عقب‌نشینی آمریکا در مقابل بشار اسد

رئیس جمهور ترکیه در واکنش به عقب‌نشینی آشکار آمریکا در برابر نظام سوریه، خواستار تغییر رفتار واشنگتن در برابر بشاراسد شد.

در روزهای گذشته، لحن مقامات آمریکایی و همچنین ادبیات رسانه‌های غربی در مورد سوریه دچار تغییرات اساسی شده است و دیگر سخنی از برکناری نظام حاکم بر سوریه به زبان رانده نمی‌شود.
بی‌شک سرمقاله روزنامه «نیویورک تایمز» که روز یکشنبه 25 ژانویه (5 بهمن) نوشته شد، یکی از بارزترین دلایل بر این ادعا است که رسانه‌های غربی‌ زبان تازه‌ای را برای تحولات سوریه انتخاب کرده‌اند. «نیویورک تایمز» که دو سال پیش اصرار شدیدی داشت که «باید آمریکا به سوریه حمله کند» و سال 2011 خواستار دخالت این کشور برای سرنگونی حکومت «بشار اسد» شده بود، این بار در سرمقاله خود با انتخاب عنوان «واقعیت در سوریه تغییر کرده است»، نوشت: «تهدید بزرگ‌تر اکنون «بشار اسد» نیست بلکه داعش است، به ویژه اگر بنا باشد درگیری‌ها در خاک سوریه ادامه یابد و مبارزان خارجی بیشتری را به سمت خود جذب کند.»
اما این تغییر رفتار آمریکا برخی از متحدین این کشور در خاورمیانه را که خواستار برکناری نظام حاکم در سوریه هستند،‌خشمگین کرده است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، به نقل از روزنامه حریت، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه یکی از این متحدین است که در این ارتباط تأکید کرد: «سیاست ما نسبت به سوریه شناخته شده و آشکار است. ما به تغییر این سیاست فکر نمی‌کنیم و هدف ما دولت دمشق است.»
«اردوغان» در ادامه با توجه به اختلافات میان ترکیه و آمریکا نسبت به سوریه افزود: «من صریحاً به «باراک اوباما»، «رئیس جمهور آمریکا» و «جو بایدن»، معاون وی گفته‌ام که سه مسأله از جمله ایجاد مناطق امنیتی در داخل سوریه، اعلام منطقه پرواز ممنوع و آغاز عملیات آموزشی و تجهیز باید حل شود.»
وی ضمن انتقاد از واشنگتن به خاطر آنکه دیگر دولت «بشار اسد»، سوریه را هدف قرار نمی‌دهد، گفت: «سیر منفی تحولات در سوریه به ویژه در اطراف حلب باعث به وجود آمدن «عراق دوم» می‌شود. «اردوغان» افزود: «امکان ندارد که ما این مسأله را بپذیریم. من از فشاری که بر دوش ترکیه است، مطلع هستم. ما باید از موضع خودمان دفاع کنیم.»
کنفرانس مسکو
از سوی دیگر کنفرانس «مسکو 1» از روز دوشنبه (6 بهمن) در پایتخت روسیه آغاز به کار کرد و روز اول این کنفرانس پشت درهای بسته و به عنوان نشست مقدماتی برگزار شد. هدف این نشست بنا بر تأکید «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، فراهم کردن زمینه بحث و مناقشه برای تمام طرف‌های شرکت کننده در کنفرانس و متفق‌القول بر سر ضرورت برقراری صلح و مبارزه با تروریسم در سوریه است. طبق اعلام «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، امروز هیئت دمشق با مخالفان دیدار خواهند کرد. قرار است، رایزنی‌ها در دو مرحله ابتدا 26 و 27 ماه جاری (دوشنبه و سه‌شنبه) و سپس 28 و 29 (چهارشنبه و پنج‌شنبه) همین ماه برگزار شود. در مرحله اول دیدارهایی بین گروه‌ها و جریان‌های معارض و سازمان‌های جامعه مدنی سوری و در مرحله دوم با مشارکت هیئتی به نمایندگی از سوی دولت سوریه برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، ریاست هیئت سوری را «بشار الجعفری»، نماینده دایم سوریه در سازمان ملل برعهده داشت. «میخائیل بوگدانف»، معاون وزیر خارجه روسیه در این خصوص تصریح کرد که 28 معارض سوری در این نشست حضور دارند و آنها به صورت فردی و مستقل و نه به عنوان نماینده جریان و گروهی خاص در این نشست حضور یافته‌اند. به نوشته خبرگزاری رسمی روسیه تمام گروه‌های معارض سوری به جز گروه موسوم به «ائتلاف معارضان سوری» با شرکت در این کنفرانس موافقت کرده‌اند. این ائتلاف اگرچه عدم حضور خود در نشست را اعلام کرده، اما پنج نفر از اعضای این ائتلاف به عنوان معارض مستقل در این نشست حضور یافته‌اند که «احمد جربا»، رئیس سابق ائتلاف و از معارضان نزدیک به عربستان سعودی از جمله افراد شرکت کننده در این نشست است.