kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۰۱۷
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۲
رسوایی دیگر برای مدعیان حقوق بشر

وال‌استریت ژورنال: وزارت دادگستری آمریکا از رانندگان هم جاسوسی می‌کند!

در ادامه انتشار گزارش‌هایی درباره جاسوسی «گسترده» دولت آمریکا از شهروندان خود، وال استریت ژورنال گزارش داد که وزارت دادگستری آمریکا نیز از صدها میلیون راننده این کشور جاسوسی می‌کند!

 به گزارش فارس، روزنامه وال استریت ژورنال نوشت، وزارت دادگستری آمریکا به صورت مخفیانه از صدها میلیون راننده وسایل نقلیه جاسوسی کرده و مکالمات آنها را شنود و ضبط کرده است.بر اساس این گزارش، اسناد دولتی به علاوه مقامات سابق و کنونی آمریکایی خبر جاسوسی از رانندگان را تایید کرده‌اند. جاسوسی از رانندگان خودروها در ابتدا در پوشش مبارزه با مواد مخدر و از سوی اداره مقابله با مواد مخدر اجرا می‌شده است.اخیرا نیز یکی دیگر از برنامه‌های سری دولت ایالات متحده مبنی بر جاسوسی از تلفن همراه شهروندان این کشور افشا شد؛ بدین صورت که هواپیماهای مخصوصی همانند برج‌های مخابراتی، اطلاعات تلفن همراه شهروندان را ثبت و ذخیره می‌کنند.
 با اینکه گفته می‌شود توسعه این برنامه با هدف شناسایی مجرمان طراحی شده است، اما حریم خصوصی شهروندان در معرض خطر قرار گرفته و آنها احساس می‌کنند در هنگام مکالمات تلفنی خود، شخص دیگری آنها را شنود و یا اطلاعات تلفن همراه آنها را به سرقت می‌برد. سال گذشته نیز دو روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز و وال‌استریت ژورنال گزارش دادند که سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا (سیا) از اطلاعات مالی  میلیون‌ها آمریکایی جاسوسی کرده است.طبق این گزارش‌ها، انجام این جاسوسی‌ها به موجب همان قوانینی انجام شده که توجیه‌کننده جاسوسی‌های اینترنتی و تلفنی این کشور از مردم آمریکا و برخی از متحدان این کشور بوده‌اند. جاسوسی گسترده آمریکا از مردم این کشور و سایر کشورهای دنیا نخستین بار از سوی ادوارد اسنودن، مأمور متواری سیا منتشر شد. وی از ترس جانش به روسیه گریخته است!