kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۹۹۳
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۳
دانشگاه در جبهه- 99

دانشجوی شهید هدایت الله طیب

هدایت الله در نیمه شب 14 مرداد 1333 در روستای «تنگ برد سفید» از توابع شهر «سوق» در استان کهگیلویه و بویراحمد به دنیا آمد.
 سوق و سایر شهر‌ها و روستاهای کهگیلویه و بویراحمد به دلیل بی‌توجهی رژیم پهلوی به این استان و سایر استان‌های کشور، از نعمت تحصیلات خوب بی‌بهره بود و به دلیل نبود تحصیلات بالاتر از ابتدایی راهی شهر بهبهان در استان خوزستان شد و در مدرسه 25 شهریور (شهید بخردیان کنونی) بهبهان تحصیلات متوسطه خود را گذراند.
در دوران دبیرستان به فعالیت علیه رژیم طاغوتی شاهنشاهی می‌پرداخت تا اینکه در خردادماه 1353 در حالی که تعدادی از امتحانات دیپلم خود را داده بود، عوامل ساواک گچساران در جلوی درب دبیرستان 25 شهریور بهبهان او را دستگیر و به گچساران منتقل کردند.
در همین ایام برای ادامه تحصیل در آمریکا آماده می‌شد تا دست‌و‌بال او بازتر باشد و بهتر بتواند به مبارزات خود ادامه دهد؛ لذا 15 شهریور ماه سال 1356 برای ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت کرد و پس از چندماه آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، وارد دانشکده کشاورزی سنت پترزبورگ فلوریدا شد و در رشته مهندسی کشاورزی آغاز به تحصیل کرد.
در آمریکا نیز آرام نگرفت و فعالیت‌های ضد رژیم پهلوی خود را گسترش داد و به فعالیت‌های ضد استکباری تبدیل کرد و با برپایی جلسات سخنرانی، به هدایت جوانان مسلمان ساکن آمریکا می‌پرداخت و با همکاری تعدادی از دانشجویان مسلمان اقدام  به تأسیس انجمن اسلامی دانشجویان اروپا و آمریکا در ایالت فلوریدا کرد و 8 تیرماه سال 1358 طی یک انتخابات به عنوان نماینده دانشجویان سنت پترزبورگ فلوریدا انتخاب شد.با پیروزی انقلاب و درحالی که کمتر از دو ماه از آغاز جنگ نگذشته بود، به وطن بازگشت تا در دفاع از کیان و ایمان خود جانانه تلاش کند و با توجه به اینکه هدایت در دوران سربازی دوره سلاح‌های سنگین را دیده بود، پس از ورود به ایران خود را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهران معرفی نمود و پس از گذرانیدن یک دوره یک ماهه در شیراز، مدت شش ماه را در جبهه آبادان خدمت کرد.
در آبان ماه سال 1360 برای بار دوم به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام شد و به عنوان معاون گروهان رزمی حضرت مهدی (عج) فعالیت خود را آغاز کرد و  همزمان با شروع عملیات فتح المبین، فرماندهی تانکهای چیفتن را برعهده گرفت.
هنوز 5 روز بیشتر از سال 61 نگذشته بود که در منطقه رقابیه به فیض عظیم شهادت نائل آمد .
در بخش‌هایی از وصیت نامه شهید دانشجو «هدایت الله طیب» می‌خوانیم:
خدایا نکند ثمره جنگ یاران‌مان، به چنگ فرنگی مسلکان افتد. نکند خونین‌کفنان در غربت بمیرند تا خوش‌باوران غرب زده کام گیرند. نه! هرگز! کفر است. مگر می‌شود خون حسین(ع)پایمال شود و بالای دست نوشته‌ها هم نوشته بود که ‌ما مرد جنگیم و از شهادت باکی نداریم. به جوانان توصیه می‌کنم استقلال فکری داشته باشند و تلاش خیلی زیادی کنند  و  مسئله مهم  استقلال مملکت است در آینده و اینکه ما بی‌نیاز شویم از این جنایتکاران غرب و آن امکان ندارد مگر با تلاش نسل جوان.