kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۹۸۶
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۸
معاون اسبق خزانه‌داری آمریکا:

آمریکا در چالش هسته‌ای استقلال ایران را نشانه رفته است

معاون اسبق وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکید کرد که تحریم‌ها، ارتباطی به موضوع هسته‌ای ندارد و حتی اگر این مناقشه حل شود، آمریکا موضوع دیگری را پیش می‌کشد و مشکل اصلی آمریکا، استقلال ایران است.


«پل کریگ رابرتس» معاون اسبق وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: باید تاکید کنم که اگر دولت ایران فکر می‌کند تحریم‌های واشنگتن و دیگر اقدام‌های خصمانه علیه ایران، به خاطر برنامه‌های هسته‌ای می‌باشد، این نگرش اشتباه است. باید بگویم واشنگتن مخالف ایران است چون ایران، مملکتی مستقل با دولتی مستقل است. ایران، وابسته و یا عروسک خیمه‌شب‌بازی آمریکا نیست.
پل رابرتس افزود: واشنگتن نمی‌تواند بی‌توجه به ایران باشد. البته این را نیز بگویم اگر ایران واقعا سلاح هسته‌ای داشت، آنگاه بسیار بیشتر از هر کشور دیگری علیه آمریکا تهدید بود. جرم ایران این است که کشوری مستقل و دور از نفوذ و کنترل واشنگتن است.
معاون اسبق وزارت خزانه‌داری آمریکا در گفت‌وگو با فارس، تصریح کرد: سیاست واشنگتن ضربه زدن به ایران است. باید بگویم واشنگتن به هیچ وجه مایل به حل موضوع هسته‌ای ایران نیست. حتی اگر این مناقشه نیز رفع شود، آمریکا موضوع دیگر را پیش می‌کشد. تکرار می‌کنم دیدگاه واشنگتن در قبال ایران این است که این کشور، مملکتی مستقل است و دستورهای واشنگتن را نمی‌پذیرد.
وی خاطرنشان کرد: هیچ مقام رسمی آمریکایی در مورد هیچ قضیه‌ای صداقت ندارد. وقتی آنها می‌گویند موضوع هسته‌ای ایران قابل برطرف شدن است یعنی ایران راه حل پیشنهادی آمریکا را بپذیرید.
 تحریم‌ها و شکست مذاکرات
در همین حال، «دایان فینستین» سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا که پیشتر رئیس کمیته اطلاعات سنا بود به روزنامه صهیونیستی هاآرتص در خصوص سخنرانی برنامه‌ریزی شده «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا که قرار است 11 فوریه (22 بهمن ماه) صورت گیرد گفت: این سخنرانی نامناسب است و همچنین تحریم‌ها علیه ایران نیز در برهه کنونی خطرناک است.
فینستین افزود: من معتقدم که وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران در وسط مذاکرات- موضوعی که نتانیاهو ظاهراً درباره آن بحث خواهد کرد-به شکست مذاکرات می‌انجامد و فرصت تاریخی دیپلماتیک را از بین می‌برد.
 اعتراف مجدد
 درخصوص هدف مشترک دولت و کنگره
از سوی دیگر، «میچ‌ مک‌کانل» رئیس اکثریت مجلس سنا گفت: طرح‌های ضد ایرانی که قانونگذاران این مجلس قصد تصویب آن را دارند باعث ایجاد انگیزه در ایرانی‌ها برای رسیدن به توافق هسته‌ای خواهد شد.
اظهارات عضو مجلس سنای آمریکا برای چندمین بار بر این موضوع صحه می‌گذارد که برخلاف جوسازی رسانه‌های غربی مبنی بر اختلافات شدید کنگره و دولت آمریکا در موضوع ایران، دولت و کنگره آمریکا یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند و آن تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است. دولت و کنگره برای رسیدن به این هدف با یک تقسیم کار حساب شده، تدوین فشارهای جدید را بر عهده کنگره و بازی با برگه «تحریم و فشار» و امتیازگیری حداکثری از ایران را عهده دولت گذاشته‌اند.
«میچ مک کانل» در حالی از فشار کنگره، به عنوان عاملی در جهت عقب‌نشینی ایران از سیاست‌های راهبردی صحبت می‌کند که در ماه‌های اخیر و به اذعان کارشناسان مسائل بین‌الملل، کاهش قیمت نفت، که با هدف فشار بر ایران طراحی شده بود، به هیچ عنوان در سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران خللی ایجاد نکرد.
 افزایش غنی‌سازی
 در پاسخ به تحریم
به گزارش خبرگزاری‌ها، روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت: تهدیدها توسط قانونگذاران آمریکایی روح مذاکرات را مسموم کرده و در میان ایرانی‌ها درباره توانایی و تمایل آمریکا برای عمل به وعده‌هایش تردید پدید آورده است. این امر موجب خواهد شد که تهران، اعمال تحریم‌های جدید را با افزایش میزان غنی‌سازی پاسخ دهد.
همچنین روزنامه الاخبار نیز در گزارشی نوشت: منابع نزدیک به دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی مدعی شدند که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که توافق هسته‌ای در ماه مارس (فروردین) حاصل خواهد شد.