kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۹۸۵
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۸
بازتاب گسترده گزارش کیهان درباره مداخله گستاخانه مقام آلمانی

آلمان که در جنگ به صدام بمب شیمیایی می‌داد،باید هم از فتنه‌گران حمایت کند

گزارش دیروز کیهان درباره دیدار نایب رئیس مجلس آلمان با محمد رضا عارف و مداخله او در امور داخلی کشورمان از جمله حمایت از سران و اصحاب فتنه و درخواست آزادی آنان بازتاب گسترده‌ای در میان شخصیت‌ها و کارشناسان سیاسی داشته است.


در گزارش دیروز کیهان به این مسئله اشاره شد که؛ « هشدارها درباره خط مشی وزارت خارجه در مقابل آمریکا و اروپا از سوی دولت یازدهم جدی گرفته نشد. قدم‌زنی صمیمانه مسئول دستگاه دیپلماسی کشور با همتای آمریکایی‌اش در ژنو، موجی از اعتراضات و تذکرات را به دنبال داشت اما ظریف با لحنی قابل تامل دلیل این پیاده‌روی را استفاده از هوای پاک ژنو برای تغییر فضای تنش‌آلود مذاکرات عنوان کرد و سخنگوی دولت نیز به جای عذرخواهی از این حرکت نابجا، به منتقدان حمله کرد و تذکر و هشدارهای آنان را «خیلی سخیف» خواند! و نتیجه آن که نایب رئیس مجلس آلمان در دیدار با محمدرضا عارف به شکلی بی‌سابقه و گستاخانه در امور داخلی کشورمان دخالت کرد.»
این گزارش زمینه ساز آن شد که کارشناسان و فعالان سیاسی از جمله تعدادی از نمایندگان مجلس در مصاحبه‌هایی خواستار پایان یافتن انفعال دستگاه دیپلماسی کشور در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب و نیز رفتارهای نامتعارف مسئولان وزارت خارجه از جمله ظریف شوند.
از حامیان صدام، حمایت از سران فتنه بعید نیست
نمایندگان مجلس و شخصیت‌های سیاسی در واکنش به حمایت نائب رئیس مجلس آلمان از سران فتنه تاکید کردند، کشوری که در زمان جنگ سلاح شیمیایی به صدام می‌داد بعید نیست که از سران فتنه نیز حمایت کند !
محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به مداخله نائب رئیس مجلس آلمان در امور داخلی کشورمان در دیدار با عارف گفت: باید پاسخ مناسبی به اظهارنظرهای نایب‌رئیس مجلس آلمان داده می‌شد، از سوی دیگر این اظهارات باعث می‌شود تا افکار عمومی بدانند که چه نیت نادرستی در حمایت از جریانات مسئله‌دار در کشور و‌جود دارد.
وی ادامه داد: کسانی که در دوران دفاع مقدس بمب‌های شیمیایی را در اختیار دشمنان ما قرار می‌دادند تا نه تنها ملت ما بلکه علیه ملت‌ خودشان هم استفاده کنند، بعید نیست که از مجرمان دیگر هم دفاع کنند.
فرهنگی همچنین گفت: مسئولان ما باید در مواجه با اظهارات نایب‌رئیس مجلس آلمان و موارد مشابه همانند شهید رجایی عمل کنند که در سازمان ملل در مقابل اظهارنظرهای این چنینی جنایات جنایتکاران را آشکار کرد.
باید به سفر مقام آلمانی پایان داده می‌شد
فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفت:  بهتر بود پس از این اظهارات مداخله‌جویانه به سفر وی پایان داده می‌شد.
وی اظهار داشت: مناسب این بود که آقای عارف و معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اجازه این گونه تندروی‌ها و دخالت در امور داخلی ایران را به نایب رئیس مجلس آلمان نمی‌دادند و در مقابل این اظهارات موضوع نقض حقوق بشر و از جمله نقض حقوق زنان در آلمان و اروپا را مطرح می‌کردند.
آلیا همچنین گفت: هم وزارت امور خارجه و هم برخی از شخصیت‌ها در کشور ما باید این موضوع را به خاطر داشته باشند که در جمهوری اسلامی زندگی می‌کنند و نباید اجازه دهند تا هیئت‌هایی که به کشور ما سفر می‌کنند با پررویی به مسائل داخلی ما ورود پیدا کنند.
نظارتی نداریم!
سید محمد یثربی مدیر کل تشریفات مجلس نیز در این زمینه در گفت‌و‌گو با دانا اظهار داشت:  ما بر گفت‌وگوهای افراد و مهمانان خارجی نظارتی نداریم و مراجع ذیصلاح باید بر برخوردها و گفت‌وگوها نظارت داشته باشند. وی ادامه داد: درخواست مذاکره با آقای عارف از سمت شخص نائب رئیس مجلس آلمان و سفارت آلمان در ایران انجام شده بود.
غلامرضا اسدالهی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در گفت و گو با دانا اظهار داشت:  نه تنها آلمان و نائب رئیس مجلس این کشور بلکه تمام کشورها و ملت‌های اروپایی و غربی بدانند که اجازه مداخله در امور داخلی کشور را به هیچ فردی نمی‌دهیم. وی گفت: وزارت امور خارجه باید موضعی قدرتمند در این باره اتخاذ کند. در عرف بین‌الملل نیز سازمان‌های دیپلماتیک کشورها در قبال اقدامات و اظهارات مداخله‌جویانه موضع‌گیری می‌کنند.
منصور حقیقت‌پور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این زمینه اظهار داشت:  اگر نایب رئیس مجلس آلمان خطوط قرمز را رد کرده و سخنان هنجارشکنانه‌ای را بیان کرده، باید دیدارهای بعدی وی لغو و وزارت امورخارجه اعتراض کشورمان را به سفیر آلمان اعلام کند.
همچنین سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به این اقدام مقام آلمانی گفت: حقوق بشر تعریف مشخص و خاص خود را داشته و تجربه نشان می‌دهد این افراد بیشترین موارد نقض حقوق بشر در کشور خود را داشته‌اند.
وی افزود: بیشترین محدودیت‌ها در همین کشور برای آزادی اعمال می‌شود. قطعا این افراد در جایگاهی نیستند که برای دیگران تعیین تکلیف کنند یا در خصوص نقض حقوق بشر در ایران اظهارنظر کنند.