kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۹۱۰
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷

بشار اسد: اسرائیل نیروی هوایی القاعده است

«بشار اسد» در گفت‌وگو با مجله آمریکایی «فارین افیرز» اظهار داشت: رژیم صهیونیستی به گروه‌های مسلح در سوریه کمک می‌کند و نیروی هوایی رژیم صهیونیستی نیروی هوایی ویژه القاعده را تشکیل می‌دهد.

«بشار اسد» در گفت‌وگو با مجله آمریکایی «فارین افیرز» اظهار داشت: رژیم صهیونیستی به گروه‌های مسلح در سوریه کمک می‌کند و نیروی هوایی رژیم صهیونیستی نیروی هوایی ویژه القاعده را تشکیل می‌دهد.
وی افزود، «اسرائیلی‌ها از گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت می‌کنند و این امر کاملا روشن است.»به گفته بشار اسد «هرجا که سوریه به پیشرفتی دست پیدا می‌کند نیروهای اسرائیلی به منظور تاثیرگذاری بر فعالیت ارتش دست به حمله می‌زنند و این کاملا روشن است.»رئیس‌جمهور سوریه همچنین گفت: نیروهای سوریه با گروه‌های مسلح مخالف می‌جنگند و قادرند به هر منطقه‌ای که بخواهند نفوذ کنند اما نمی‌توانند در هر کیلومتر از خاک سوریه باشند این غیرممکن است.»وی تاکید کرد: «دستاورد این جنگ برای ما این بود که مردم سوریه، تروریست‌ها را پس زدند و از دولت حمایت کردند، مردم همچنین حامی ارتش هستند و این بزرگترین دستاورد برای ما است.»وی ادعای «تجزیه سوریه» را نیز رد کرد و گفت: «در سوریه تمام اقشار مختلف جامعه در مذاهب، دین‌ها و فرقه‌های مختلف در کنار هم با اتحاد و صلح زندگی می‌کنند و شکافی میان آنها موجود نیست.»
رئیس‌جمهور سوریه همچنین درباره حمایت آمریکا از مذاکرات مسکو گفت: «اعتمادی بین سوری‌ها و آمریکایی‌ها وجود ندارد و باید منتظر بمانیم و ببینیم در کنفرانس مسکو چه اتفاقی می‌افتد...عربستان و قطر همچنان از تروریست‌ها حمایت می‌کنند. در حالی که اگر کشورهای غربی یا برخی دیگر از کشورها از حمایت خود دست بردارند انتظار پایان بحران می‌رود.»
ایران بدون چشمداشت به ما کمک کرد
رئیس‌جمهور سوریه درباره ایران نیز گفت: «حزب‌الله لبنان و سپاه قدس این کشور نقش مهمی در نبرد با گروه‌های مسلح در سوریه دارند و این در حالی است که ایران با اینکه کشوری مهم در منطقه است و از نفوذ زیادی برخوردار است، بدون هیچ چشمداشتی در سوریه حضور دارد و به ما کمک می‌کند.»
وی تاکید کرد، «ما به همه کشورها اجازه همکاری می‌دهیم اما اجازه نفوذ نمی‌دهیم، کما اینکه اگر می‌خواستیم به آمریکا اجازه این کار را می‌دادیم.»
بشار اسد اما، درباره حمله اخیر رژیم صهیونیستی به «قنیطره» گفت: «ادعای اسرائیل درباره برنامه‌ریزی برای جنگ علیه این رژیم از بلندی‌های جولان بسیار دور از واقعیت است این تنها یک توجیه است، آنها می‌خواستند عناصر حزب‌الله را ترور کنند.رئیس‌جمهور سوریه درباره همکاری با آمریکا برای مقابله با داعش نیز تاکید کرد: «اینجا خاک ما است، کشور ما است و ما مسئول آن هستیم نه آمریکایی‌ها. ما هرگز خواستار حضور آمریکا در سوریه نیستیم.»
وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به آمریکا گفت: «از حمایت از تروریست‌ها تاکنون چه سودی برده‌اید؟ چرا تاکنون هیچ مشکلی را حل نکرده‌اید. 20 سال از روند سازش بین فلسطینیان و اسرائیل گذشته اما تاکنون نتوانستید آن را حل کنید. ایجاد جنگ از شما کشوری بزرگ نخواهد ساخت.
نیویورک تایمز: سرنگونی بشار اسد خیال‌پردازی است
روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» اما طی گزارشی نوشت: «واقعیت‌های سوریه تغییر کرده و ایده سرنگونی بشار اسد یک مسئله فانتزی و خیال‌پردازی است.»این روزنامه افزود: «آمریکا تصور می‌کرد که شورشیان قادر خواهند بود نظام بشار اسد را سرنگون کنند اما این تصور اشتباه بود و تروریست‌ها تضعیف شدند نه بشار اسد.» روزنامه انگلیسی گاردین نیز با اشاره به مواضع اخیر مقامات آمریکایی نوشت: «آمریکا موضعش در قبال سوریه را تغییر داده و دیگر برکنار رفتن بشار اسد تاکید نمی‌کند.»این روزنامه افزود: «در شرایط کنونی برداشتن تهدید داعش اولویت اصلی محسوب می‌شود.»
خبرگزاری رویترز هم در گزارشی نوشت که رویکرد آمریکا در قبال نشست مسکو درباره بحران سوریه نشان می‌دهد که جنگ با داعش باعث کاهش فشارها علیه حکومت بشار اسد شده است.هدف نشست مسکو که روز دوشنبه به ابتکار دولت روسیه برگزار شد، بررسی راه‌هایی برای آغاز دوباره مذاکرات صلحی است که سال گذشته در ژنو برگزار شد اما با شکست مواجه شد.
در طرح صلح روسیه که از مدت‌ها پیش مطرح شده نیازی به خروج بشار اسد از قدرت نیست، مسئله‌ای که مخالفان سوری در هر فرصتی آن را مطرح می‌کنند.