kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۹۰۸
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷

پادشاه جدید عربستان جعبه سیاه ملک عبدالله را بازداشت کرد

در ادامه تسویه حساب‌های «ملک سلمان»، «خالد تویجری» رئیس سابق دربار پادشاهی بازداشت و جنگ‌قدرت در آل سعود تشدید شد.


گویا جنگ پنهان قدرت در خاندان پادشاهی عربستان تنها منتظر جرقه‌ای برای آشکار شدن بود. مرگ «ملک عبدالله» این جرقه را زد و درست از ساعات اولیه بعد‌از اعلام مرگ او تسویه حساب‌ها در دربار پادشاهی شروع شد. در همین راستا، «ملک سلمان» که به عنوان هفتمین پادشاه، قدرت را در این کشور به دست گرفته، «خالد بن عبدالعزیز تویجری» را از سمت ریاست دیوان پادشاهی برکنار و به جای وی «محمد بن سلمان» را منصوب کرد. همچنین، «متعب بن عبدالله» نیز از منصب ریاست «گارد پادشاهی» کنار گذاشته شد و به جای وی «حمد بن محمد العوهلی» به این مقام منصوب شد‎‎. در انتصاب‌های جدید «محمد بن نایف»  وزیر کشور، جانشین ولیعهد و معاون دوم شورای وزیران عربستان انتخاب شده است.
اما گویا اقدامات پادشاه جدید عربستان تنها در سطح  برکناری نیست و برای قبضه کامل قدرت مدعیان احتمالی را نیز بازداشت کرده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، «مجتهد» فعال سیاسی عربستان که به دلیل افشاگری‌های دقیق خود از اخبار داخلی دربار آل‌سعود مشهور شده است با ارسال مطلبی بر روی صفحه‌ شخصی خود در پایگاه اجتماعی توییتر در خصوص آخرین وضعیت دربار پادشاهی پس از مرگ «ملک عبدالله» اعلام کرد: «خالد تویجری» رئیس سابق دربار پادشاهی عربستان پس از تلاش برای خروج از کشور در محل نامعلومی بازداشت شده است.
به گفته «مجتهد»، «تویجری» خبر خروج خود از کشور را به او اعلام کرده بود اما به نظر می‌رسد در آخرین لحظات به عربستان بازگردانده شده است. از همان لحظات نخست سرنگونی «خالد تویجری» از دربار پادشاهی عربستان سعودی، سرنوشت این مرد در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.
«تویجری» که مرد شماره یک کشور پادشاهی عربستان سعودی در زمان «ملک عبدالله» بود و در دربار پادشاهی این کشور حرف اول و آخر را می‌زد، بعد از کودتای نرمی که خاندان سدیری علیه اطرافیان پادشاه سابق انجام دادند، سرنوشتی نامعلوم یافته است.
به گفته ناظران سعودی که گفته‌های آنها در پایگاه «مسائل مربوط به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس» درج شده است، هرگز کسی در عربستان سعودی انتظار برکناری «تویجری» از سمت‌های خود در کاخ پادشاهی عربستان را نداشت، چرا که این اقدام هرگز به این سادگی‌ها هم که قابل تصور باشد نبوده است.
«تویجری» همواره در عربستان سعودی به عنوان مرد بسیار نیرومند عربستان و به خصوص مرد شماره یک دربار پادشاهی شناخته شده بود، حتی در ده سال گذشته که «ملک عبدالله» پادشاهی عربستان را در دست داشت وی القاب بسیاری در این مدت داشت که مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آنها «مرد نیرومند» و «جعبه سیاه پادشاه عربستان» و القابی از این دست است.
پیش از این نیز این فعال رسانه‌ای عربستان از عصبانیت شدید «متعب بن عبدالله» پس از برکناری از ریاست گارد ملی خبر داده بود. کارشناسان معتقدند اقدامات سریع «ملک سلمان» می‌تواند جنگ قدرت را در بین خاندان پادشاهی شدت بخشد. به ویژه که وی با انتصاب «محمد بن نایف» به سمت جانشین ولیعهد، نوادگان «عبدالعزیز» موسس پادشاهی سعودی را وارد قدرت کرد. این امر با توجه به کثرت نوادگان می‌تواند اختلافات زیادی را منجر شود.