kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۸۸۸
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۳
با امضای 21 نماینده صورت گرفت

احضار ظریف به مجلس برای پاسخ درباره پیاده‌روی با کری و سفر به فرانسه

۲۱ نفر از نمایندگان مجلس طرح سؤال از وزیر امور خارجه درباره علت ۲ خطای دیپلماتیک اخیر وی در حاشیه مذاکرات هسته‌ای را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کردند.

به گزارش فارس، در خلاصه این سؤال آمده است: علت 2 خطای دیپلماتیک شما در حاشیه مذاکرات اخیر چیست؟ چرا به نشانه اعتراض به توهین نشریه فرانسوی، سفر خود را به فرانسه لغو نکردید؟
در مشروح این سؤال نیز تصریح شده است: جناب آقای وزیر خارجه! متأسفانه حواشی مذاکرات هسته‌ای ایران و اعضای 1+5 مجدد در ژنو تکرار شده و این یعنی خطای دیپلماتیک از سوی نماینده ارشد جمهوری اسلامی ایران. پیاده‌روی نمادین شما با وزیر امور خارجه آمریکا و سفر به کشور فرانسه آن هم در زمان هتاکی چندباره نشریه شارلی ابدو به مقدسات مسلمانان هیچ یک شایسته شأن وزیر خارجه ایران نبود.
در بخش دیگری از سؤال نمایندگان آمده است: آقای وزیر؛ شما بیش از همه از کارشکنی کشور استکباری آمریکا در روند مذاکرات هسته‌ای باخبر هستید و حتماً خاطرات زیاده‌خواهی‌های شیطان بزرگ را در طول مذاکرات به خصوص مذاکرات مسقط فراموش نکردید، پس نمی‌توان صمیمیتی میان وزرای خارجه ایران و آمریکا متصور بود تا منتهی به پیاده‌روی در خیابان‌های ژنو شود؛ چرا به این رفتارهای خارج از عرف سفیر جمهوری اسلامی پایان نمی‌دهید و بدون حاشیه به پیشبرد اهداف والای انقلاب اسلامی در انجام مذاکره نمی‌پردازید؟
در این سؤال همچنین آمده است: چرا حضور وزیر خارجه ایران در فرانسه و دیدار با وزیر خارجه این کشور زمانی صورت می‌گیرد که توهین نشریه شارلی ابدو به ساحت پیامبر اعظم (ص) احساسات صدها میلیون مسلمان را جریحه‌دار کرده است؟ لغو سفر وزیر خارجه ایران به کشوری که با سیاست‌های خود زمینه را جهت توهین به ادیان آسمانی و مخصوصاً دین مبین اسلام فراهم ساخته بود و احضار سفیر فرانسه به وزارت خارجه حداقل انتظار ملت ایران و مسلمانان دنیا از شما بود. آیا در افکار بین‌المللی حضور وزیر خارجه ایران در فرانسه صرفاً‌ معطوف به مذاکرات هسته‌ای می‌شود؟‌
همچنین ۵ نفر از نمایندگان اقلیت‌های دینی مجلس در بیانیه‌ای توهین نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) را محکوم کردند.
گفتنی است بنر کمپین «من عاشق محمد رسول‌الله (ص) هستم» دیروز در محل تریبون مجلس شورای اسلامی نصب شد.
تقدیر ۲۰۸ نماینده مجلس از نیروی قدس
۲۰۸ نفر از نمایندگان مجلس نیز در بیانیه‌ای از نیروی قدس سپاه و سردار سلیمانی در روند مبارزه با گروه‌های تروریستی و داعش تقدیر و تشکر کردند.
در بیانیه نمایندگان ضمن تسلیت شهادت سردار الله‌دادی آمده است: از نیروهای پرتوان و متعهد و مقتدر نیروی قدس سپاه و فرماندهی هوشمند و پرتوان و قهرمان سردار سلیمانی تقدیر می‌کنیم و از نقش تعیین‌کننده نیروی قدس این بازوی مقتدر امت انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی در دفاع از ملت مسلمان و پایدار از امنیت منطقه و مبارزه مقتدرانه و پیروزمندانه با گروهک‌های تروریستی به ویژه گروهک تروریستی جنایتکار و شرور داعش این مزدور استکبار جهانی و صهیونیسم جهانی تقدیر و تشکر می‌کنیم.
محکومیت توهین نشریه فرانسوی
 به پیامبر گرامی اسلام
اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای توهین نشریه فرانسوی شارلی ‌ابدو به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) را محکوم کردند.
در بخشی از این بیانیه با اشاره به هتاکی نشریه فرانسوی به نبی اعظم اسلام آمده است: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی نفرت و انزجار خود را از این اقدامات ننگین به صراحت اعلام می‌کنیم و از همه اعتراضات مسلمانان جهان در محکومیت اقدام و رفتار دولت فرانسه در حمایت از این رسانه هتاک پشتیبانی می‌کنیم.
نمایندگان در ادامه تاکید کردند: همچنین انتقاد شدید خود را از سفر وزیر امور خارجه کشور جناب ظریف به فرانسه اعلام می‌داریم.
تذکرات نمایندگان
غلامرضا اسداللهی نماینده تربت‌جام با بیان اینکه ما همه عاشق پیامبر اکرم (ص) هستیم، گفت: اجازه جسارت به ساحت رحمت للعالمین توسط معاندین اسلامی را نخواهیم داد و رژیم صهیونیستی باید منتظر پاسخ کوبنده رزمندگان اسلام باشد.
حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس نیز با انتقاد از سفر ظریف به فرانسه و پیاده‌روی وی با وزیر خارجه آمریکا، گفت: آقای روحانی! اگر نشریه فرانسوی کاریکاتور رئیس‌جمهور ایران را کشیده بود باز هم اجازه می‌دادید که وزیر امور خارجه‌تان به فرانسه برود؟
محمد‌ سلیمانی و مهرداد بذر‌پاش نمایندگان تهران نیز  به رئیس‌ جمهور لزوم توجه بیشتر به فعالیت‌های فضایی و ماهواره‌ای کشور و جلوگیری از افول این صنعت را متذکر شدند.
انتقال درآمدهای نفتی ایران به حساب بلوکه‌شده دیگر
سید مسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌‌دستور خود در صحن علنی اظهار داشت: دولت باید گزارش دهد چه مقدار از درآمدهای آزادشده در جریان مذاکرات هسته‌ای را توانسته هزینه کند چون این منابع از یک حساب بلوکه‌شده به یک حساب بلوکه‌شده دیگر منتقل شده است.
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به نامه وزیر اقتصاد با موضوع بازگرداندن پروانه معادن گل‌گهر و چادرملو به بهره‌برداران آنها گفت: آقای طیب‌نیا! شما نماینده دو معدن هستید یا وزیر ۷۰ میلیون ملت ایران؟
وی با استناد به ماده 45 قانون اساسی که تصریح می‌دارد انفال و ثروت‌های عمومی از قبیل معادن، دریاها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و سایر آب‌های عمومی، کوه‌ها، جنگل‌ها و ... در اختیار حکومت اسلامی است، افزود: بر اساس محاسبه دیوان محاسبات و وزارت صنعت، معادن گل گهر و چادرملو سه هزار و 485 میلیارد تومان بابت حق انتفاع به دولت بدهکارند و اکنون نیز پرونده آن در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی است.
واردات 23 کشتی شکر توسط نعمت‌زاده!
قاضی‌پور نماینده ارومیه همچنین در جریان تصویب بندهایی از لایحه رفع موانع تولید ملی در مجلس با بیان اینکه اکنون کارخانه‌های قند و شکر محصولات خود را انبار کردند و امکان پرداخت پول چغندر کشاورزان را ندارند، گفت: وزیر صنعت آقای نعمت‌زاده در این شرایط 23 کشتی شکر وارد کرده است که این خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست مجلس است.
مصوبات جلسه علنی مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به مواد اصلاح‌شده لایحه خروج غیرتورمی از رکود، ماده الحاقی 28 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، به منظور حمایت از تولید داخلی و بهبود فضای کسب و کار و تسهیل در تشریفات گمرکی برای واحدهای تولیدی، دستگاه‌های متولی ثبت سفارش مکلفند فرایند ثبت سفارش را تسهیل و تسریع نمایند.
بر اساس این مصوبه گمرک جمهوری اسلامی ایران باید ترتیبی اتخاذ نماید تا کالاهای متعلق به واحدهای تولیدی را حداکثر با اخذ یک ‌برابر حقوق ورودی به‌ صورت تضمین از مبادی ورودی ترانزیت و به انبار صاحب کالا تحت نظارت بانک منتقل و پلمب نماید. تولیدکننده مجاز است با رعایت تشریفات قانونی کالای مذکور را ترخیص و در فرایند تولید استفاده نماید.
نمایندگان مجلس همچنین مصوب کردند که تغییر کاربری اراضی کشاورزی دیم درجه ۴ و بالاتر به واحدهای صنعتی و معدنی دارای مجوز بلامانع است.
نمایندگان مجلس همچنین نحوه شرایط پرداخت بدهی‌های بخش خصوصی و تعاونی به دولت را مشخص و تصویب کردند.
به موجب این مصوبه، مجلس تمامی دستگاه‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 5 محاسبات عمومی کشور و دارندگان ردیف در قوانین بودجه سنواتی را مکلف کرد که در صورت درخواست متقاضی بخش خصوصی تعاونی، وجه مورد مطالبه در قبال فروش محصول یا ارائه خدمت یا صدور مجوز و یا پروانه‌ بیش از یک میلیارد ریال از سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان صادرکنندگان، واردکنندگان و پیمانکاران ایرانی را طبق آیین‌نامه‌ای که با پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور حداکثر تا 2 ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد به صورت نقد و اقساطی و یا مدت‌دار یکجا وصول کنند.
همچنین مجلس مصوب کرد که در صورت درخواست برای پرداخت اقساطی یا مدت‌دار یکجا، به دستگاه‌های مذکور اجازه داده می‌شود به غیر از موارد مربوط به درآمدهای عمومی و سایر موارد که طبق قوانین مربوط وصول می‌کنند برای مدت بیش از 3 ماه معادل نرخ سود تسهیلات بانکی برای مدت اقساط یا پرداخت یکجا به مبلغ نقدی مورد مطالبه اضافه کنند.
نمایندگان مجلس همچنین در لایحه خروج از رکود کارگاه‌های صنعتی و تولیدی ثابت را از اعمال ضریب حق بیمه معاف کردند.
مجلس همچنین با اصلاح قانون کار، وزارت کار و رفاه اجتماعی را مکلف کردند طبق قرارداد سه‌جانبه کارگران کارگاه را به مدت 6 تا 12 ماه تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دهد.
نمایندگان مجلس همچنین مصوب کردند که مواد خام معدنی در صورت صادرات به خارج مشمول معافیت مالیات از صادرات نمی‌شوند.
مجلس از سوی دیگر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را مجاز به بهره‌برداری یا فروش کالاها و خدمات ناشی از اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها کرد.