kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۸۳۸
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۰
روحانی در دیدار رئیس مجلس گرجستان:

ادعای احترام به ملت‌ها با بی‌احترامی به دین مردم سازگار نیست

روحانی در دیدار با رئیس مجلس گرجستان تاکید کرد: همه باید به فرهنگ‌های یکدیگر نیز احترام بگذارند، نمی‌شود ادعای احترام به ملتی داشت، اما به فرهنگ و دین آن ملت بی‌احترامی کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی  رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار «داویت اوساپا شویلی» رئیس مجلس گرجستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران خواهان روابط نزدیک‌تر بین دو کشور است و این سفر می‌تواند نقطه عطف و آغاز خوبی برای ایجاد تحرک در روابط تهران – تفلیس باشد.
وی افزود: به رغم ظرفیت‌ها و امکانات گسترده‌ ایران و گرجستان، روابط اقتصادی دو کشور محدود بوده و باید با تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تقویت فعالیت ‌اتاق‌های بازرگانی، مناسبات و همکاری‌های خود را در همه زمینه‌ها بیش از پیش گسترش دهیم.
رئیس‌جمهور حوزه انرژی را یکی از زمینه‌های مناسب برای همکاری‌های گسترده بین دو کشور دانست و اظهار داشت: گرجستان می‌تواند یکی از راه‌های صادرات گاز ایران به اروپا باشد و از سوی دیگر کریدور شمال به جنوب و مسیر خط ‌آهن جمهوری اسلامی ایران، می‌تواند بنادر گرجستان را به خلیج فارس و دریای عمان متصل کند.
وی با بیان اینکه وجود تنش بین کشورهای همسایه به ضرر همه و ثبات و امنیت منطقه است، تصریح کرد: راه برقراری صلح و ثبات این است که همه به مرزهای جغرافیایی احترام گذاشته و چنانچه مشکلی وجود دارد آن را از طریق گفت‌وگو، حل و فصل کنند.
روحانی اضافه کرد: همه باید به فرهنگ‌های یکدیگر نیز احترام بگذارند، نمی‌شود ادعای احترام به ملتی داشت، اما به فرهنگ و دین آن ملت بی‌احترامی کرد.
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: همه باید دست به دست یکدیگر داده و با افراط‌گرایی، خشونت و تروریسم مقابله کنیم.
روحانی ارتباط نزدیک پارلمان‌ها را در توسعه روابط ایران و گرجستان بسیار مؤثر دانست و گفت: دولت از رفت و آمد و روابط نزدیک پارلمان‌های دو کشور حمایت می‌کند.
داوییت اوساپا شویلی رئیس مجلس گرجستان نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه گرجستان مایل است تحرک جدیدی در همکاری‌ها و روابط دو کشور ایجاد کند، گفت: معتقدیم که باید گام‌های مهمی به سمت توسعه و تعمیق همکاری‌ها در بخش‌های مختلف برداریم.
رئیس مجلس گرجستان ابراز داشت: در شرایط پیچیده‌ای که بر منطقه حاکم شده، مایل هستیم که روابط و همکاری‌های ایران و گرجستان به الگوی همکاری دو ملت و دو دولت، برای کل منطقه و جهان تبدیل شود.
همچنین رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار خانم پوسیچ، وزیر خارجه کرواسی  گفت: وضعیت حاکم بر جهان امروز، وضعیت زورآزمایی نیست و جمهوری اسلامی ایران خواهان آن است که با منطق و مذاکره با دیگران تعامل کند.
وی افزود:جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه برای احقاق حقوق خود محکم و پابرجا ایستاده، مایل است به دیگران هم درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود اطمینان خاطر بدهد.
روحانی با بیان اینکه توافق در موضوع هسته‌ای به نفع دو طرف و ثبات، امنیت و صلح در منطقه و همه جهان خواهد بود،‌ تصریح کرد: این توافق فرصت دو طرف را نیز بیشتر و آزادتر خواهد کرد تا بتوانند به مسایل توسعه‌ای و تحکیم روابط متقابل بپردازند، بخصوص در شرایطی که امروز نه تنها در منطقه ما بلکه در اروپا و دیگر مناطق جهان نیز بعضاً شاهد فعالیت‌های خطرناک تروریستی هستیم.
در ادامه علی شمخانی  دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان  در دیدار «داویت اوسو باشویلی» رئیس مجلس گرجستان گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به مذاکرات توام با حسن‌نیت بوده است و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این مسئله را تایید می‌کند.
وی در عین حال اظهار داشت: اما متناسب با رفتار و عملکرد طرف مقابل واکنش مناسب و اقدام مقتضی خواهیم داشت.
دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان ساخت: مسئولیت هرگونه کارشکنی در مسیر مذاکرات و اتخاذ رویکردهایی که بی‌نتیجه بودن آنها در گذشته نیز اثبات شده متوجه طرف مقابل خواهد بود.
همچنین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار دیوید اوسو پاشویلی، رئیس مجلس گرجستان، تمدن، فرهنگ و تاریخ مشترک را سرمایه‌ای مهم برای دو کشور ایران و گرجستان توصیف کرد و گفت: نقش گرجی‌ها در مظاهر تمدن و فرهنگ ایران، مخصوصا در ابنیه تاریخی اصفهان برجسته است.
وی زمینه‌سازی‌های بنادر دو کشور را برای فراهم کردن قطعه اول کریدور شمال و جنوب از بندرعباس تا بندر پوتی و رفت‌وآمدهای اقتصادی و تجاری را ضروری خواند و خاطر نشان کرد: گرجستان می‌تواند پل ارتباطی غرب و شرق دنیا در مسائل و راه‌های دریایی باشد و در ایران هم همه زمینه‌ها برای گسترش همکاری‌ها فراهم است.