kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۸۱۴
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱

برژینسکی: آمریکا دیگر قدرت برتر جهان نیست

زبیگنیو برژینسکی استراتژیست برجسته آمریکایی در مصاحبه‌ای تاکید کرد که دیگر دوران هژمونی و یکه تازی آمریکا به سر آمده است.
مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با پایگاه خبری «سیندیکیت پراجکت» جمهوری چک گفت :حقیقت آن است که باز توزیع قدرت جهانی وضعیتی را ایجاد کرده که در آن آمریکا دیگر تنها هژمون نیست. آمریکا باید این را به رسمیت بشناسد که اکنون جهان جهانی بسیار پیچیده‌تر است.
 به گزارش فارس، برژینسکی افزود: «‌گسترش درگیری و نزاع در سراسر خاورمیانه اکنون بیشتر با افزایش درگیری‌های فرقه‌گرایانه همراه شده و نه با مداخله جویی آمریکا. در این شرایط بی‌ثبات، باید بیشتر به منافع ملی کشورهایی چون ترکیه، ایران، عربستان سعودی و مصر توجه شود البته نباید اجازه داد توجه به منافع هیچ یک از این کشورها تبدیل به منفعت مطلق آمریکا شود.»
برژینسکی در ادامه گفت که آمریکا در منطقه خاورمیانه به منافع رژیم صهیونیستی نیز باید توجه کند!
آمریکا عبرت نمی‌گیرد
استفان والت تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل در آمریکا  نیز در یادداشتی در «فارین پالیسی، ضمن هشدار درباره دخالت این کشور در یمن هشدار داد که ایالات متحده از اشتباهات گذشته خود در خاورمیانه عبرت نمی‌گیرد.
«والت» با اشاره به حمایت آمریکا از «دیکتاتورها» تصریح کرد: «افرادی که ما از آنها حمایت می‌کنیم، پس از مدتی مشخص می‌شود که فاسد،‌ غیرموثر و یا هر دو بوده و همچنین قادر به قدرت گرفتن نیستند و یا ناتوان از حفظ آن هستند. پس از صرف هزینه ده‌ها میلیون دلاری و از دست دادن تعدادی نیرو،‌ ما دوباره به جایی که شروع کردیم،‌ برمی‌گردیم.»
استاد دانشگاه هاروارد با اشاره به پیامدهای دخالت‌های آمریکا می‌گوید: «در هر یک از موارد عراق، سوریه،‌لیبی،‌ سومالی، سوریه و اکنون در یمن دخالت آمریکا وضعیت را بهتر نکرد و اغلب آن را بدتر کرد. اما با وجود این سلسله طولانی از شکست‌ها به نظر می‌رسد هیچ شناسایی رسمی درباره این موضوع که شاید ما مسیر غلطی در مقابله و مواجهه با این مشکلات باشیم، وجود نداشته است.»