kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۷۵۰
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۳
AFC‌ امروز درباره شکایت ایران علیه عراق تشکیل جلسه می‌دهد

تیم ملی ایران به جام ملت‌های آسیا برمی‌گردد؟!

AFC در حالی امروز برای بررسی شکایت ایران در موضوع دوپینگ بازیکن تیم ملی عراق تشکیل جلسه می‌دهد که از روز گذشته امیدواری‌های زیاد مبنی بر بازگشت احتمالی تیم ملی به جام ملت‌های آسیا به وجود آمده است.

سرویس ورزشی-

درست دقایقی پس از بازی ایران و عراق، رسانه‌های خبری، خبر از دوپینگ علا عبدالزهرا ملی‌پوش تیم عراقی دادند. این رسانه‌ها در تشریح خبر خود مدعی شدند که عبدالزهرا بازيکن سابق تيم تراکتورسازي که در ترکيب ثابت عراق مقابل ايران حضور داشت، در دوران بازي در تراکتورسازي مرتکب دوپينگ شده است. جالب اینکه فدراسیون فوتبال ایران پیش از بازی با عراق، این موضوع را به اطلاع فیفا رسانده بود.
این خبر در ابتدا چندان جدی گرفته نشد ولی تحرکات عوامل تیم ملی در استرالیا و شکایتی که ایران از عراق در کنفدراسیون فوتبال آسیا تنظیم کرده، نشان می‌دهد که موضوع جدی‌تر از آنی است که در ابتدا تصور می‌شد.
در همین خصوص  مهدی محمدنبی سرپرست و هوشنگ مقدس یکی از مسئولان تیم ملی برای پیگیری شکایت ایران راهی سیدنی شدند و پس از مذاکره با مدیران AFC به کانبرا محل برپایی اردوی تیم ملی بازگشتند.
هوشنگ مقدس که به همراه مهدی محمدنبی برای اعلام شکایت ایران بهAFC  به سیدنی رفته بود، در بازگشت به هتل تیم ملی، در جمع خبرنگاران گفت: ما شکایت‌مان را به AFC‌ اعلام کردیم و تمام مستندات و مدارک لازم که کامل هم بود را به آنها دادیم. AFC شکایت ایران را پذیرفت و قرار شد صبح یک‌شنبه (امروز) کمیته انضباطی AFC در این خصوص تشکیل جلسه دهد و نظرش را در این باره اعلام کند.
مقدس همچنین گفت: خوشبختانه فیفا در جریان این موضوع است چرا که دو روز قبل از بازی ستاد نادو در ایران به فیفا نامه‌ای ارسال کرده بود مبنی بر اینکه علا عبدالزهرا بازیکن تیم عراق به علت دوپینگ محروم است و نمی‌تواند مقابل ما بازی کند. اکنون فیفا هم در جریان شکایت ما به AFC قرار دارد و امیدواریم این موضوع نتیجه بدهد.
وی درباره بازگشت تیم ملی به ایران نیز گفت: تکلیف این موضوع تا امروز (یکشنبه) مشخص می‌شود و اگر AFC رای به احقاق حق ایران داد که تیم ملی در جام ملت‌ها باقی می‌ماند و اگر هم غیر از این شد در کوتاه‌ترین زمان به ایران برمی‌گردیم.
این اظهارات مقدس در شرایطی است که روز گذشته (شنبه) فیفا در نامه‌ای رسمی به سازمان لیگ ایران اعلام کرد که دوپینگی بودن علا عبدالزهرا بازیکن ملی پوش تیم عراق مورد تایید است. نامه ارسالی فیفا تنها تایید می‌کند که بازیکن عراق دوپینگی است اما برای محرومیت یک بازیکن به واسطه دوپینگی بودن، نیازمند تشکیل کمیته انضباطی است.
گویا قرار است مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز جلسه‌ای فوری و فوق‌العاده برگزار کنند تا در خصوص نتیجه دیدار ایران و عراق تصمیم‌گیری شود. دیداری که با نتیجه 3 - 3 به پایان رسیده بود و در نهایت تیم ملی کشورمان در ضربات پنالتی با نتیجه 7 بر 6 شکست خورد.
با تمام این تفاصیل حالا مهم‌ترین پرسش این است که آیا نتیجه بازی ایران و عراق تغییر می‌کند یا خیر؟!
نصیرزاده عضو کمیته‌ تنظیم مقررات فدراسیون فوتبال در این باره می‌گوید: طبق پروتکلی که میان کشورهای عضو فیفا به امضا رسیده است وقتی آزمایش دوپینگ یک بازیکن مثبت اعلام می‌شود باید مدارک آن برای فیفا ارسال شود. اگر علا عبدالزهرا در زمانی که در تراکتورسازی بازی می‌کرد آزمایش دوپینگش مثبت شده باشد و توسط مسئولان باشگاه تراکتورسازی مدارک به فیفا ارسال شده باشد احتمالا فیفا او را محروم کرده است. این موضوع را ممکن است فدراسیون فوتبال ایران اطلاع نداشته باشد.
وی افزود: بر همین اساس اگر تا دو ساعت پس از دیدار ایران مقابل عراق مسئولان تیم ملی به خاطر این موضوع شکایت خود را رسما اعلام کرده باشند، مسئولان AFC این موضوع را استعلام می‌کنند تا ببینند آیا محرومیت علا عبدالزهرا به بازی مقابل ایران مربوط می‌شود یا خیر؟ اگر چنین اتفاقی افتاده باشد عراق از بازیکن محروم استفاده کرده است و طبق قانون باید نتیجه بازی سه بر صفر به نفع ایران تغییر کند.