kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۷۲۴
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۳
تعلل در حل معضل آلودگی هوا با سیاست‌بازی

مقاومت محیط زیست در برابر پیشنهادهای اصلاحی!

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص واگذاري مديريت آلودگي هوا به شهرداري‌ها گفت: اقداماتي که منجر به کاهش آلودگي شود تنها با همکاري‌هاي فرابخشي ميسر مي‌شود و در شرح وظايف سازمان حفاظت محيط زيست قرار دارد.

سرویس اجتماعی-

معصومه ابتکار در خصوص پیشنهاد شهرداری تهران مبنی بر آمادگی این مرکز برای اجرای طرح مديريت رفع آلودگي هوا گفت: سوخت ناسالم و خودروي غير استاندارد دو عامل اصلي آلودگي هوا هستند که اگر شهرداري متولي اصلي آلودگي هوا باشد نمي‌تواند اين کارها را به تنهايي پيش ببرد؛ چراکه نياز به نهاد ملي براي تصميم‌گيري‌هاي فرابخشي وجود دارد.
مخالفت ابتکار با طرح شهرداری تهران با هدف مدیریت طرح رفع آلودگی هوای تهران در شرایطی تکرار می‌شود که وی به عنوان مدیر سازمان محیط زیست در طول همه سال‌هایی که بر سکان مدیریت این سازمان تکیه زده، هرگز طرحی جامع برای رفع معضل آلودگی‌هوا به دولت و مردم ارائه نداده و در عین حال از ورود سایر نهادهای توانمند به این معمای پیچیده نیز استقبال نمی‌کند!
وي در ادامه با اشاره به پرونده‌سازی شکست‌خورده دولتی‌ها در موضوع کاسبکارانه تضعیف بنزين تولید داخل به ایسنا گفت: از سال گذشته توزيع بنزين يورو 4 به تدريج در شهرهايي مانند تهران، کرج، اراک، مشهد، اصفهان و تبريز اجباري شد و به ترتيب در ساير شهرهاي کشور نيز توزيع مي‌شود.
این ادعای ابتکار در حالی رسانه‌ای شده که پیش از این مجموعه بزرگی از کارشناسان وزارت نفت اسناد واردات بنزین آلوده و فاقد استاندارد از کشورهای حاشیه خلیج فارس به نام بنزین یورو 4 را افشا کرده بودند. به نحوی که پس از انتشار اسناد متعدد واردات غیرقانونی بنزین فاقد استاندارد با سودآوری هنگفت به نفع دلالان مرتبط با مراکز خاص، سرانجام دستور واردات بنزین یورو 4 پس از درهم شکستن قانونی مقاومت وزارت نفت و سازمان محیط زیست، از سوی دولت صادر شد!
ابتکار با اشاره به استانداردسازي خودروها در سال گذشته، بيان کرد: توليد خودرو در کشور طبق استانداردهاي مصوب هيئت دولت انجام مي‌شود و همچنين شماره‌گذاري 5 خودروي توليد داخل که موفق به کسب استاندارد يورو4 نشدند، ممنوع شده است و در صورتي که مديريت آلودگي‌ هوا به شهرداري‌ها سپرده شود، اين نهاد قدرت اين گونه اقدامات را نخواهد داشت.
وي همچنين به تشکيل کميته ملي کاهش آلودگي هوا از ارديبهشت‌ماه سال جاري اشاره کرد و گفت: در هر ماه بيش از يک بار جلسه برگزار مي‌شود تا دستگاه‌ها گزارشي از عملکرد خود در خصوص محيط زيست ارائه دهند.
گزارش‌دهی ابتکار به رسانه اصلاح‌طلبان در شرایطی صورت می‌گیرد که وی از مهرماه سال جاری تاکنون حاضر به پاسخ‌دهی به ادعاهای خود درخصوص بهبود کیفیت هوای تهران پس از واردات بنزین گران‌قیمت از خارج کشور در «فصل بهار» توام با برگزاری جشن «هوای پاک» نشده بود! تبلیغات درخصوص رفع معضل آلودگی هوای تهران و کلانشهرها در فصل بهار به حدی زیاد بود که این سازمان در اقدامی غیرقابل توجیه از عبارت «بنزین پاک» در ذیل تبلیغات تلویزیونی استفاده می‌کرد. هر چند پس از افشای اسناد واردات بنزین پاتیلی آلوده به حلال‌های الکلی و موارد ممنوعه‌ای همچون منگنز به نام «بنزین پاک» این پروسه تبلیغاتی متوقف شد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه بدون اشاره به بدهی میلیاردی دولت به مترو تهران و اقدامات نمایشی برخی اعضای هیئت دولت در «مترو سواری» روز هوای پاک، با بيان اين‌که اين سازمان همکاري زيادي با شهرداري‌ها دارد، گفت: توسعه حمل و نقل عمومي موضوعي است که در برنامه وجود دارد(!)
دعوت نمایشی مسئولان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به منظور کاهش آلودگی هوای تهران در شرایطی صورت می‌گیرد که زیرساخت‌های فعلی هیچ کدام از کلانشهرهای کشور از تناسبی منطقی با جمعیت متقاضیان استفاده از قطارهای شهری و اتوبوس‌های عمومی  برخوردار نیستند.
شایان ذکر است در کشورهای همسایه ایران همچون ترکیه، اجرای طرح تجهیز شهر به انواع وسایل حمل و نقل عمومی در یک برنامه عمرانی دقیق چند ساله به سرعت عملیاتی شد و هم‌اکنون این کشورها علی‌رغم برخورداری از جمعیتی بالاتر از کشورمان، از میزان آلودگی هوا و ترافیک شهری بسیار کمتری برخوردار هستند.