kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۷۰۳
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲

استان دیاله عراق آزاد شد

سازمان بدر عراق که در کنار نیروهای بسیج مردمی و نیروهای ارتش در حال نبرد با تکفیری‌های داعش است، از آزادی آخرین نقطه باقی‌مانده از استان دیاله در دست تروریست‌ها خبر داد.


به گزارش فارس، سازمان «بدر» عراق اعلام کرد که استان دیاله دیگر از حضور داعش کاملا خالی شده است.
«قاسم الاعرجی» رئیس فراکسیون پارلمانی سازمان بدرعراق، با اعلام این خبر افزود: نیروهای بسیج مردمی و فرماندهی نیروهای عملیات دجله و فرماندهی لشگر 5 و هنگ‌های مختلف پلیس فدرال عراق به منطقه منصوریهًْ‌الجبل که آخرین نقطه باقی‌مانده در دست داعش از استان دیاله، حمله کردند و این منطقه را کاملا آزاد کردند.
به گفته الاعرجی نیروهای امنیتی اکنون در حال تعقیب تروریست‌ها و تفتیش مناطق مختلف و جاده‌ها برای خنثی کردن بمب‌ها و مین‌های جاسازی شده احتمالی و پاکسازی خیابان‌ها برای بازگشت امن ساکنان منطقه به منازلشان هستند.
دبیرکل سازمان بدر نیز فداکاری‌های‌ نیروهای امنیتی و بسیج مردمی در مقابله‌ با داعش در استان دیاله را ستود و گفت: نیروهای بسیج مردمی با دادن خون‌های پاک، حمایت خود را از امنیت و ثبات کشور، به اثبات رساندند.
اظهارات نخست‌وزیر عراق
نخست‌وزیر عراق با اشاره به کمک‌های ایران به کشورش مقابل تکفیری‌های «داعش» گفت که برای ایران و سردار «قاسم سلیمانی» احترام زیادی قایل است.
به گزارش خبرگزاری فارس، دیروز در حاشیه اجلاس «مجمع جهانی اقتصاد» در شهر «داووس» سوئیس، «حیدر عبادی» به شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس» گفت: آنها (ایرانی‌ها) روزهای اول (حمله داعش) به کمک ما در بغداد و همین‌طور منطقه کردستان (عراق) آمدند. آنها در ارسال تسلیحات و مهمات بسیار سریع عمل کردند، بدون آنکه ابتدا پولی بابت آن دریافت کنند، البته ما بعدا پول آن را پرداخت کردیم.
نخست‌وزیر عراق در پاسخ به این سوال خبرنگار سی‌بی‌اس که «آیا سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه ایران در مبارزه با داعش با عراق همکاری دارد»، گفت: وی یک مقام ایرانی و بخشی از ساختار نظامی ایران است. بر کسی پوشیده نیست که ما با او و ساختار نظامی ایران تعامل داریم. ما هم برای او (سلیمانی) و هم برای ایران احترام زیادی قائل هستیم.
عبادی گفت: «نقش آنها (ایرانی‌ها) بسیار مفید بوده و نمی‌توانم انکار کنم که همین الان هم به ما کمک می‌کنند. اما تاکید می‌کنم که حتی یک سرباز ایرانی هم در خاک ما نیست.»
عبادی در پاسخ به این سوال «چارلی رز» خبرنگار سی‌بی‌اس که «آیا افراد داوطلب وارد شده در صفوف ارتش، شبه‌نظامیان شیعه هستند» نیز گفت: «آنها شبه‌نظامیان شیعه نیستند، این نیروهای داوطلب مردمی سنی، شیعه، کرد و ترکمن هستند که برای دفاع از کشور بسیج شده‌اند.»
عبادی در مورد «احتمال آزادی شهر موصل» از دست تکفیری‌ها نیز گفت: «احتمال دارد که موصل حتی زودتر از پیش‌بینی‌ها و به صورتی غافلگیرکننده پاکسازی شود. موصل از خرداد گذشته تاکنون تحت اشغالگر داعش قرار دارد. خبرگزاری تسنیم نیز از عراق گزارش داد، «عبدالمهدی الکربلایی» نماینده آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق در کربلا پیروزی‌های نیروهای داوطلب و ارتش عراق بر تروریست‌های داعش را ستود و گفت که این پیروزی‌ها باید ادامه داشته باشد.
طی ماه‌های گذشته عناصر داعش در عراق شکست‌های سختی را متحمل شده و به مناطق شمالی استان‌های «نینوا» و «صلاح‌الدین» عقب‌ نشسته‌‌اند. انفجارهای تروریستی شهری نیز تاحدود زیادی کاهش یافته است.
سایر رویدادها
* یک نماینده مجلس عراق گفت: حدود 5000 اروپایی در صفوف داعش حضور دارند و علیه دولت‌های عراق و سوریه می‌جنگند.
*‌ مقامات قرقیزستان اعلام کردند، داعش قصد دارد با صرف هزینه‌ای معادل 70 میلیون دلار، در منطقه موسوم به «دره فرغانه» این کشور دست به عملیات تروریستی بزند.