kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۶۸۲
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۵
حجت‌الاسلام قرائتی در دیدار با رئیس جمهور:

نماز، دولتی نشود، دولت نمازی شود



جلسه هیئت وزیران با حضور مسئولان ستاد اقامه نماز کشورروز یک شنبه 28 دی ماه در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد که بیش از یک ساعت به موضوع اقامه نماز در دولت و جامعه پرداخته شد.در این جلسه، حجت‌الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نمازطی سخنانی انتظارات و درخواست‌های ستاد متبوع خود را در حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی مطرح کرد که در ادامه، چکیده این سخنان به نقل از فارس تقدیم خوانندگان عزیز می‌شود.
***
غفلت وشهوت، عامل بسیاری از آسیب ها
ابتدا از زحمات ریاست جمهوری و هیئت دولت تشکر می‌کنم، تشکر من از کوثر نماز است: «انا اعطیناک الکوثر*فصل...» و مسئولیت و امکانات و محبوبیت شما کوثر است که شکرش نمازست. ما باید در همه مشکلات از نماز کمک بگیریم:«اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ». نماز ذکر خداست به دلیل «اقم الصلوة لذکری» و بی‌توجهی به آن زندگی ما را پر از نکبت می‌کند:«وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکاً».
اگر می‌خواهیم در مشکلات ،خدا ما رها نکند ما باید یاد او باشیم:«فاذکرونی اذکرکم». قرآن اولین وظیفه شما را اقامه نماز و زکات و امر به معروف دانسته است. مهمترین روزنه آسیب‌ها یا غفلت است یا شهوت و درمان غفلت نماز و درمان شهوت ازدواج است و هر دو یک اثر دارند، با نماز که ذکر خداست:«تطمئن القلوب» و با همسر «لتسکنوا الیها». اگر نماز را باید با شتاب خواند، اقدامات نمازی نیز باید با شتاب باشد:«حیّ علی الصلوة»
بحمدالله در ساخت مساجد، نمازخانه‌ها در جاده‌ها، در صدا و سیما و فیلم‌ها و اشعار و جشنواره‌ها و کتاب‌ها اقدامات بسیاری شده اما قرآن می‌فرماید باید روز به روز بهتر شد:«یا ایها الذین امنوا امنوا» زیرا ابزار غفلت هر روز توسعه می‌یابد که اگر اقدام جدی نشود خدای ناکرده مصداق این آیه هستیم:«فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوه و اتبعوا الشهوات»
اول، مسجد‌سازی بعد شهر سازی
خداوند اول مسجد ساخت بعد شهر:«ان اول بیت» ولی ما صدها شهرک بی‌مسجد داریم. ما حرفی نداریم شرمنده خدا، پیامبر و اهل بیت و شهدا باشیم ولی برای ما شرمندگی نزد شاه عباس خجالت آور است که او بگوید من برای تعداد کمی از زائران امام حسین بدون ماشین و قطارو نفت ،صدها سال قبل کاروانسراها ساختم ولی شما برای میلیون‌ها نسل نو آن هم برای نماز واجب باز هم عقب هستید.
 نماز مسئولین خوب‌نمایی است نه خودنمایی
دو رکعت نماز ظهر عاشورا آن هم در برابر ۳۰ تیر چه پیامی دارد؟ با اینکه همه مردم که به مکه می‌روند یا برای حج است یا عمره ولی بنیانگذار حج، زن و بچه خود را در سرزمین بی‌آب و گیاه آواره کرد نه برای حج نه برای عمره بلکه برای نماز:«ربنا انی اسکنت من ذریتی .... ربنا لیقیموا الصلوة». حج با تمام ستادها و بعثه‌ها و تبلیغات و بودجه‌ها و تدبیرها تنها قبله نماز است.
ندای نماز از حین تولد با اذان در گوش نوزاد شروع می‌شود و تا ورود به قبر با ماست. نماز در طبیعت اثر می‌گذارد چه زمین لرزه باشد چه آسمان بی‌باران. نماز هم کلید بهشت است که قرآن به مؤمنینی که در نماز خاشعند می‌فرماید:«اولئک هم الوارثون الذین یرثون الفردوس» و هم ترک آن کلید دوزخ است:«ما سلککم فی سقر قالوا لم نک من المصلین» حضرت علی (ع) در نامه 27 خطاب به محمد بن ابی بکر می‌فرماید:«واعلم ان کل شی ء من عملک تبع لصلاتک»اولین سوال در قیامت نماز است:«اول ما یحاسب به العبد الصلوه». پیامبر نیز در آخرین لحظات عمرشان کلمه نماز را تکرار کردند تا از دنیا رفتند.
نماز مسئولین در جمع همکارانشان ریا نیست به عبارت دیگر این کار خوب‌نمایی است نه خودنمایی. این کار شما امر به معروف عملی است. (خدا نیز در آیه صلوات ابتدا خودش صلوات می‌فرستد بعد به دیگران بخشنامه می‌کند.) اگر برای نماز هزینه بگذارید در عوض هزینه‌های دادگاه، طلاق، اعتیاد، انحرافات اقتصادی و اخلاقی کاهش می‌یابد.
نماز، دولتی نشود ولی دولت، نمازی شود. هر وزیری یک جلسه با معاونان خود مخصوص نماز حداقل هر فصل یک‌بار داشته باشد. اسناد بالادستی برای هر دستگاه از پیام مقام معظم رهبری و آیین نامه توسعه و ترویج نماز آماده شده که از آن استفاده شود. بحمدالله در سلامت جسمی، گام‌های تازه‌ای برداشته اید پس در سلامت معنوی نیز کاری انجام دهید. (در قرآن 115 بار کلمه دنیا آمده و 115 بار کلمه آخرت) .
انتظارات از دستگاه‌های دولتی
وزارت آموزش و پرورش، علوم، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی کاری ویژه برای نماز انجام دهند. ستاد نماز کارهای خود را با کمسیون فرهنگی مطرح می‌کند بنابراین هر چه آنجا مصوب شد مصوبه دولت باشد. در مسکن مهر و امثال آن به تناسب جمعیت، واحدی به نام «خانه عالم» در نظر گرفته شود. قوانینی برای ازدواج که «لتسکنوا الیهاست» و برای نماز که «تطمئن القلوب» است مصوباتی داشته باشید. هر کس مسجدی ساخت از مالیاتش کم شود. بانک‌ها برای کسانی که مسجدی می‌سازند خدمات ویژه بدهند و جزئیاتش در کمیسیون فرهنگی تصویب شود.
به ماده هفده آیین‌نامه توسعه و ترویج فرهنگ نماز که به شرح زیر است، عمل شود: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور موظف است نسبت به پیش بینی بودجه مورد نیاز برنامه‌های ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز دستگاه‌های اجرایی در موافقت نامه‌های متبادله با آنها اقدام نماید.
با همه مشکلات ،مبلغی را برای نماز و مهدویت کشور در نظر بگیرید زیرا قرآن می‌فرماید:و من قدر علیه رزقه فلینفق، یعنی آنگاه که در تنگدستی هستید باز هم کمک کنید.
در پایان بار دیگر از همه شما و جناب آقای روحانی دوست حدود پنجاه ساله ام تشکر می‌کنم و از اقامه نماز در روز عاشورا که یک اذان عملی و دعوت عملی بود متشکرم. از همه وزرا می‌خواهم هر فصلی نیم ساعت با معاونین و مدیران خود راجع به وضع نماز حوزه مسئولیتی خود بپردازند که خداوند می‌فرماید این تلاش و تدبیر سبب باز شدن راه‌های زیاد الهی است:«والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا»
در بازرسی از مراکز تحت امر،به نمازخانه‌ها نیز توجه بشود و در ارزیابی کارمندان از اقامه نماز آنان غفلت نشود. جناب آقای دکتر روحانی امروز شخص جنابعالی و همکارانتان مصداق روشن «مکناهم فی الارض» هستید و اقامه نماز کار شماست ،اکنون که این دوست قدیمی حرکتی انجام داده شما از هیچ نوع حمایتی دریغ نفرمایید تا شاید در پایان عمر و زمان ملاقات ،کلمه :« اشهد انک قد اقمت الصلوة» را بشنوید زیرا که در حدیث می‌خوانیم نماز به بعضی می‌گوید «کرمتنی کرمک الله» ولی به بعضی دیگر می‌گوید «ضیعتنی ضیعک الله»