kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۶۰۰
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰

رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر یمن استعفا دادند ؛ انصارالله استقبال کرد

به دنبال استعفای رئیس جمهور و نخست وزیر یمن، پارلمان این کشور با این درخواست مخالفت کرد اما جنبش انصارالله از این استعفا، استقبال نمود.

اوضاع یمن بسیار پیچیده شده است. چهارشنبه شب رسانه‌های یمنی از توافق جنبش انصارالله و دولت یمن خبر دادند اما بلافاصله نخست وزیر و رئیس جمهور این کشور با رد این توافق، استعفای خود را اعلام داشتند.
به گزارش فارس، «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور یمن پنجشنبه استعفا نامه خود را تقدیم پارلمان این کشور کرد. رئیس جمهور یمن در استعفانامه خود نوشته است: «نمی‌توانم اهدافی که مسئولیت آن را بر عهده گرفتم، محقق کنم». همچنین شبکه الجزیره خبر داد که پارلمان یمن با استعفای «عبدربه منصور هادی» مخالفت کرده است. رئیس پارلمان یمن از نمایندگان خواست که برای بررسی استعفای رئیس جمهور یمن نشست فوق العاده برگزار کنند. رویترز به نقل از منبعی از جنبش انصارالله در این ارتباط اعلام کرد که این جنبش از استعفای رئیس جمهور یمن استقبال کرده است.
پارلمان یمن که در تعطیلات یک ماهه به سر می‌برد، قرار است نشستی برای رای گیری در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش استعفای رئیس جمهور برگزار کند اما با وجود شرایط پیش آمده و نیز اعلام نمایندگان استان‌های جنوبی مبنی بر عدم حضور در نشست پارلمان، احتمال برگزاری این نشست ضعیف است. همچنین شبکه العربیه اعلام کرد «خالد بحاح» نخست‌وزیر یمن نیز استعفا داده است. استعفای نخست‌وزیر و رئیس جمهور یمن، یک روز پس از توافق با انصارالله برای اجرای مفاد توافق «صلح و شراکت» و اصلاح پیش‌نویس قانون اساسی رخ داد.
 به موجب این توافق باید «احمد عوض بن مبارک» رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور هر چه سریع‌تر آزاد و کمیته‌های مردمی از اماکن مشرف به منزل رئیس‌جمهور، کاخ ریاست‌جمهوری،‌ کاخ نخست‌وزیری، و پادگان موشکی خارج شوند. در مقابل، رئیس‌جمهور یمن نیز متعهد شده است که طی روزهای آینده تصمیمات جدیدی بگیرد که برجسته‌ترین آن تعدیل پیش نویس قانون اساسی و تغییر در استان شمالی مأرب است.
مهمترین دلیل قیام جدید انصارالله مخالفت با پیش نویس جدید قانون اساسی این کشور است که یمن را به شش منطقه تقسیم می‌کند. جنبش انصارالله این طرح را زمینه ساز تجزیه یمن می‌داند و با آن مخالف است.
از سوی دیگرچهار استان جنوبی یمن (عدن، لحج، الضالع و ابین) که هوادار «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور هستند، در واکنش به استعفای رئیس جمهور، اعلام داشته‌اند که از دستورات صنعا پیروی نخواهند کرد.
با تشدید فعالیت گروه‌های وابسته به القاعده در یمن و از طرفی استعفای دولت و رئیس جمهوری، اوضاع این کشور پیچیده‌تر خواهد شد.