kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۴۷۵
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۳

رئیس جمهور یمن عقب‌نشست موافقت با 4 شرط انصارالله

منابع رسانه‌ای از عقب نشینی و موافقت رئیس جمهور یمن با شروط جنبش انصارالله طی جلسه فوق العاده‌ای که با نمایندگان این جنبش برگزار شده بود خبر دادند.


به گزارش خبرگزاری فارس، «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور یمن دیروز با شروط جنبش انصارالله موافقت کرد. وی یک روز پس از درگیری‌های مسلحانه اطراف کاخ ریاست جمهوری، نشستی با حضور نمایندگان جنبش انصارالله یمن برای بررسی بحران فعلی کشور برگزار کرد و پس از این نشست اعلام شد که رئیس جمهور با شروط جنبش انصارالله موافقت کرده است.
سه‌شنبه‌شب رهبر جنبش انصارالله در سخنان زنده تلویزیونی، چهار موضوع را از دولت و رئیس‌جمهور مطالبه کرده و اجرای آنها را شرط تمام شدن بحران ذکر کرده بود. این چهار شرط عبارتند از: اصلاح وضعیت هیئت ملی طبق قانون اساسی جدید، اصلاح اشکالات وارده در ضمیمه قانون اساسی، اجرای توافقنامه صلح و مشارکت، حل وضعیت امنیتی مخصوصا اوضاع مأرب.
سه‌شنبه شب رهبر انصارالله در نطق تلویزیونی خود، رئیس جمهور را عامل بحران‌های یمن معرفی کرده بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، «عبدالملک حوثی» اعلام کرد: اگر «عبدربه منصور هادی» به مسئولیت خود در اجرای توافقنامه صلح و مشارکت ملی پایبند بود تغییر بزرگی را در سطح استقرار امنیت شاهد بودیم، «منصور هادی» به حمایت از فساد و ممانعت از مشارکت در بررسی‌ها و نظارت روی آورده است... فساد همچنان ادامه دارد و پسر رئیس جمهور میلیاردها سوء استفاده کرده است.»
وی افزود: «مقامات در فساد و استبداد غرق شده‌اند، این در حالی است که کشورهای حوزه خلیج فارس و جهان از اجرای نتایج گفت‌وگوهای ملی حمایت کردند. توافقنامه صلح و مشارکت ملی توافق سیاسی عادلانه‌ای بود که در آن تمامی گروه‌های سیاسی حضور داشتند.»
«عبدالملک حوثی» بار دیگر تاکید کرد: «تقسیمات اقلیمی مطرح شده رویکردی توطئه‌گرانه دارد که هدفش  پاره پاره کردن کشور است...پیش‌نویس قانون اساسی و مشابه آن، با هدف مقابله با توافقنامه صلح و مشارکت ملی بوده است...پروژه‌هایی وجود دارد که در راستای تقسیم کردن یمن و کودتا علیه توافقنامه صلح و مشارکت ملی گام برمی‌دارند.»
همچنین شورای امنیت نشستی را پشت درهای بسته درخصوص وخامت اوضاع یمن برگزار کرده و در بیانیه‌ای اعمال خشونت و زور را محکوم کرد. همچنین در بیانیه‌ شورای امنیت از تمامی طرف‌ها در یمن خواسته شده است تا به گفت‌وگو و مذاکره پایبند بوده و به درگیری‌ها میان خود پایان دهند.در بیانیه شورای امنیت بر لزوم حمایت تمامی گروه‌های سیاسی در یمن از «عبد ربه منصور هادی»، نخست‌وزیر و دولت یمن برای حفظ ثبات کشور تاکید شده است.
عقب نشینی رئیس جمهور یمن در حالی است که برخی منابع، خبرهایی در مورد فرار وی از صنعا منتشر کردند.