kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۳۵۸
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۸

انصارالله: کمیته های مردمی از غارت سلاح در کاخ ریاست جمهوری جلوگیری کردند

جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که کمیته‌های مردمی کاخ ریاست جمهوری یمن را اشغال نکردند بلکه از آن در برابر هر‌گونه غارت و تاراج سلاح حمایت می‌کنند.


در حالی که منابع خبری یمن از دستیابی انصارالله و رئیس جمهور یمن به توافق برای آتش بس خبر دادند، دیشب اخبار ضد و نقیضی در مورد تسخیر کاخ ریاست جمهوری این کشور توسط انقلابیون منتشر شد.
شبکه العربیه  در خبری فوری گزارش داد کاخ ریاست جمهوری یمن به دست نیروهای انصارالله سقوط کرد. این شبکه با اشاره به درگیری در داخل کاخ ریاست جمهوری یمن، افزود: «صدای چندین انفجار از این منطقه شنیده شده است.» العربیه افزود: «درگیری‌هایی در نزدیکی منزل ریاست جمهوری یمن در خیابان 60 صنعا جریان دارد و مسیرهای منتهی به آن بسته شده است.»
در همین حال به گزارش واحد مرکزی خبر، شبکه الجزیره در خبری فوری به نقل از رهبر گروه حوثی در یمن اعلام کرد رزمندگان این گروه کاخ ریاست جمهوری را اشغال نکرده‌اند بلکه از آن در برابر هرگونه سرقت و تاراج سلاح حمایت خواهند کرد.
همچنین «علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که کمیته های مردمی مانع از  سرقت سلاح از کاخ ریاست جمهوری یمن شدند و هم اکنون نیز در حال حفاظت از کاخ ریاست جمهوری هستند.
  شبکه الجزیره همچنین اعلام کرد احتمالا تا ساعاتی دیگر «عبدالملک حوثی» رهبر انقلابیون تشکیل شورای ریاست جمهوری را در یمن اعلام خواهد کرد. شبکه اسکای نیوز هم گزارش داد درگیری‌ها در محوطه منزل رئیس جمهور یمن در جریان است و برخی از افسران گارد ریاست جمهوری سلاح‌های خود را تسلیم انقلابیون کردند. براساس گزارش این شبکه تانک‌های گارد ریاست جمهوری به سمت تجمع انقلابیون آتش گشودند.همچنین پایگاه مارب پرس یمن گزارش داد وزارت دفاع یمن از سوءقصد افراد مسلح جان سالم به در برد. در همین حال شبکه تلویزیونی العالم نیز در خبری فوری به نقل از منابع یمنی از پرواز پرحجم هواپیماهای آمریکایی بر فراز صنعا خبر داد. خبرگزاری رویترز  نیز به نقل از مقام مسئول یمن اعلام کرد «عبد ربه منصور هادی» در سلامتی کامل به‌سر می‌برد. در مقابل شبکه روسیاالیوم از برکناری رئیس جمهور یمن از سمتش به دست انقلابیون خبر داد.
شبکه تلویزیونی العالم نیز گزارش داد علت بروز درگیری مجدد در کاخ ریاست جمهوری یمن این بود که گارد ریاست جمهوری این کشور تلاش کرد خودروی حامل سلاح کمیته‌های مردمی را مصادره کند.
این در حالی است که «نادیه ثقاف» وزیر اطلاع رسانی یمن از توافق اولیه بین رئیس جمهور یمن و انصارالله برای اصلاح پیش نویس قانون اساسی و آزادی «جمال بن مبارک» خبر داده بود. بر اساس این گزارش اصلاح قانون اساسی یمن حتمی خواهد بود و در صورت عدم اصلاح، «بن مبارک» رئیس دفتر رئیس جمهور که از سوی کمیته‌های مردمی بازداشت شده بود آزاد نخواهد شد.
فرار سفیر آمریکا
رسانه‌های یمنی گزارش دادند که سفیر آمریکا در بحبوحه ناآرامی‌های اخیر صنعا از بیم جانش، پایتخت این کشور را به مقصد دوحه ترک کرده است.به گزارش خبرگزاری فارس، یک روزنامه یمنی اعلام کرد که «متیو تولر» سفیر آمریکا در یمن، یکشنبه  پایتخت یمن را ترک کرده است. روزنامه «الیمن الیوم» وابسته به حزب کنگره مردمی یمن به ریاست «علی عبدالله صالح» (دیکتاتور مخلوع یمن) نوشت: «سفیر آمریکا با استفاده از خطوط هواپیمایی قطر عازم دوحه شده است و یک تیم امنیتی آمریکایی به ریاست فرماندهی تفنگداران دریایی آمریکا با استفاده از یک هواپیمای اقتصادی وارد صنعا شدند.»
بر اساس این گزارش، «تولر» پس از آنکه اطلاعاتی درباره طرح القاعده برای هدف قرار دادن سفارت آمریکا در صنعا و هتل «شرایتون» در مجاورت این سفارتخانه، به دست نیروهای امنیتی یمن رسید، صنعا را ترک کرد.