kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۳۵۲
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۸

چامسکی: حوادث پاریس بار دیگر ریاکاری غرب را برملا کرد

اندیشمند سیاسی و استاد دانشگاه‌های آمریکا طی یادداشتی نوشت، حوادث پاریس بار دیگر ریاکاری غرب را برملا می‌کند.


به گزارش خبرگزاری فارس، «نوام چامسکی» در سی‌ان‌ان نوشت: «ماجرای حمله به مجله فرانسوی «شارلی ابدو» و جار وجنجال‌های پس از آن، ریاکاری و برخورد دوگانه غرب را یکبار دیگر برملا کرد.»‌وی در مورد این رفتار دوگانه نوشت، حمله موشکی ناتو به ساختمان تلویزیون دولتی صربستان در سال 1999 و کشته شدن 19 روزنامه‌نگار، با بی‌توجهی غرب روبرو شد و وقتی مقامات غربی در این مورد بازخواست شدند، گفتند که این حادثه اقدامی مشروع برای تضعیف دولت «اسلوبودان میلو سوویچ» بوده است!
چامسکی در ادامه، حمله یک صهیونیست- مسیحی افراطی به نام «آندرس برویک» در سال 2011 به مردم فلسطین و کشتار 77 نفر را مورد دیگری از همین رفتارهای دوگانه دانست و نوشت، این حملات هم باعث تحقیق درباره فرهنگ غرب نشد.
این استاد دانشگاه تعهد نشریه «شارلی ابدو» به موازین آزادی بیان را هم مورد انتقاد قرار داد و نوشت که این نشریه یکی از کاریکاتور‌یست‌هایش به نام «سینای» را به خاطر آنکه اظهارنظرش حاوی مضامین یهودستیزی تفسیر شد، از کار اخراج کرده است.
چامسکی در بخش دیگری از این یادداشت، به کشته شدن شمار زیادی از روزنامه‌نگاران در خلال حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه اشاره کرد و نوشت، ظاهرا تروریسم با معیارهایی دوگانه تعبیر و تفسیر می‌شود.
دفاع ناشیانه
به گزارش خبرگزاری فارس،‌ «ژرار بیار» سردبیر نشریه هتاک «شارلی ابدو» در واکنش به اعتراضات گسترده جهان اسلام، انتشار کاریکاتورهای موهن از پیامبر(ص) را دفاع از آزادی عقیده عنوان کرد. وی گفت: شارلی ابدو می‌خواهد با انتشار این تصاویر، از آزادی عقیده حمایت کند. این در حالی است که پیش از این یک کاریکاتوریست عضو این نشریه به خاطر چاپ یک کاریکاتور که مضمون ضد یهودی داشت، از شارلی‌ابدو اخراج شده بود.
نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» نیز نسبت به موضع دوگانه فرانسه در قبال آزادی بیان انتقاد کرد و نوشت، در این کشور می‌توان علیه مسلمانان مطلب نوشت ولی درباره یهودیان نمی‌توان چنین کاری کرد.
اسلام‌هراسی
به گزارش واحد مرکزی خبر، حملات علیه مسلمانان و مساجد در فرانسه در مقایسه با ماه جاری سال قبل (2014) 110 درصد افزایش یافت. براساس این گزارش طی ماه جاری تعداد حملات به مسلمانان 88 مورد و شمار حمله به مساجد نیز 28 مورد بوده است.
اما در آلمان، هزاران نفر در 9 شهر این کشور علیه اسلام‌هراسی و همچنین علیه گروه افراطی و ضد اسلامی «پگیدا» تظاهرات کردند.