kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۳۴۲
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲

هدف تهدید کنگره اجبار ایران به توافق با اوباماست(خبر ویژه)

سناتور آمریکایی تصریح کرد تهدید به تصویب تحریم‌های جدید، کمک به دولت اوباما و برای مجبور کردن ایران به قبول توافق دلخواه آمریکاست.


وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت: سناتورهای آمریکا در واکنش به تازه‌ترین موضع اوباما علیه مصوبه احتمالی تحریم‌های جدید علیه تهران اعلام کردند در صورت توافق هیچ تحریمی اجرا نخواهد شد. سناتورها از ماه جاری راجع به چگونگی تحریم‌های جدید به نشسته‌اند.
طرح پیشنهادی سناتورها «مارک کرک» از «ایلینویز» و «رابرت منندز» از «نیوجرسی» در خصوص تحریم‌های ایران پیش‌بینی می‌کند چنانچه تا ماه ژوئیه که مهلت مذاکرات هسته‌ای ایران به سر خواهد آمد توافقی نهایی به دست نیاید تحریم‌هایی جدید علیه ایران به اجرا درآید.
سناتور «باب کروکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا در طرحی دیگر از کنگره خواسته مصوبه‌ای را تصویب کند که وزنه سیاسی کنگره را بر سر هر توافقی که با ایران به دست آید بیفکند و دولت را مجاب سازد هر توافقی را که با ایران به دست می‌آورد باید با تایید کنگره برساند.
کروکر گفت: «تردیدی نیست این کنگره بود که ایران را وادار به حضور پای میز مذاکره کرد. من همچنان نظرم این است که باید وزنه کنگره بر سر این موضوع بسیار مهم و حیاتی سنگینی کند چرا که این عامل تاثیر بسزایی در موفقیت مذاکرات خواهد داشت نه این که آن را تخریب کند».
وال استریت ژورنال در گزارش خود اشاره می‌کند که دیپلمات‌های آمریکایی در محافل خصوصی عنوان می‌کنند که کاهش قیمت نفت در دو ماه گذشته اهرم قوی در مذاکرات به دست گروه «5+1» داده است. حسن روحانی اوایل ماه جاری میلادی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اشاره کرد تا زمانی که تحریم‌های بین‌المللی از میان برداشته نشود ایران قادر به احیای اقتصاد خود نخواهد بود.