kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۸۹۷
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۶
همزمان با مذاکرات ظریف و کری در ژنو

اوباما خطاب به کنگره: تحریم‌های جدید آمریکا را منزوی می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برای اولین بار اذعان کرد که حتی اگر تحریم‌های تصویب‌شده در کنگره، «مشروط» باشند، باز هم واشنگتن توافقنامه ژنو را نقض کرده است.
«ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، برای اولین بار اذعان کرد که حتی اگر تحریم‌های کنگره علیه ایران، در قالب «اجرای مشروط» تصویب شود، باز هم نقض توافق موقت هسته‌ای با ایران به شمار می‌آید.
نمایندگان سنای آمریکا، که از ابتدای سال جدید میلادی رسما کار خود را با اکثریت جمهوری‌خواه آغاز کرده‌اند، در حال حاضر دو طرح ضدایرانی را در نوبت معرفی دارند. طرح اول را «مارک کرک» و «رابرت منندز» در نظر دارند که خواهان تصویب تحریم‌های مشروط علیه ایران است. طرح دوم هم متعلق به «باب کورکر» و «لیندسی گراهام» است که خواهان تصویب هرگونه توافق با ایران، پیش‌از اجرایی شدن آن، در کنگره است.
دولت آمریکا که از ابتدای مذاکرات هسته‌ای نقش پلیس خوب را ایفا کرده است، در بیانیه‌های عمومی خود اعلام کرده است که تصویب این طرح می‌تواند مذاکرات هسته‌ای جاری میان ایران و گروه موسوم به 1+5 را در معرض خطر قرار دهد. اما این اولین بار است که یک مقام کاخ سفید به صراحت اعلام می‌کند در صورت تصویب تحریم جدید، حتی اگر اجرای آنها به شکست مذاکرات یا عدم پایبندی ایران به تعهدات منوط شده باشد، واشنگتن به عنوان ناقض «برنامه اقدام مشترک» که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، شناخته می‌شود.
به نوشته روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست»، هارف با بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا هرگونه تحریم مرتبط با مسئله هسته‌ای جدید علیه ایران را وتو می‌کند، گفت: «حتی اگر (برای اجرایی شدن مصوبه) شرط تعریف شده باشد و این مصوبه امضا شده و به صورت قانون درآید، جزو قوانین ایالات متحده به شمار می‌آید که این از نظر ما نقض برنامه اقدام مشترک به حساب می‌آید. این امر، همان طور که پیشتر هم گفته‌ایم، ایران را به نقض توافق، تشویق می‌کند.»
وی افزود: «یک طرح تحریمی، مشروط یا غیرمشروط، که توسط رئیس‌جمهور امضا شود، که البته ما قبلا هم گفته‌ایم این کار را نمی‌کنیم... نقض برنامه اقدام مشترک است. اگر توافق نشد، آن وقت می‌توانیم ظرف 24 ساعت، تحریم‌های اولیه علیه ایران را اعمال کنیم.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «تحریم‌ها به تنهایی برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نکرد. از طریق مذاکره بود که ما به برنامه اقدام مشترک رسیدیم.»
 انزوای آمریکا
«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در دیدار با سران کنگره آمریکا گفت: تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، آمریکا را منزوی کرده و مذاکرات هسته‌ای را به شکست می‌کشاند.
رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه هم طی تماس تلفنی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم ‌صهیونیستی، وی را در جریان «آخرین تحولات» مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار داد.
همچنین وزیر خارجه ایران در ژنو، پیش از دیدار با وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: دیدار با «جان کری» برای بررسی پیشرفت‌ها در زمینه کم کردن اختلافات در مذاکرات هسته‌ای حائز اهمیت است، زیرا آمادگی طرفین مذاکره  برای پیشروی و تسریع فرایند مذاکرات را نشان می‌دهد.
ظریف درباره احتمال رسیدن طرفین به توافق نهایی گفت: همه موضوعات تا زمانی که آنها را رفع کنید، سخت است و وقتی آن را حل کنید دیگر همه موضوعات ساده می‌شود.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ابراز امیدواری وی در خصوص رسیدن به توافق جامع هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: «این همان دلیلی است که ما اینجا هستیم. بررسی می‌کنیم. فکر می‌کنم اگر در مذاکرات و مباحثات جدی درباره اختلافات خود تعامل کنیم، جهانی امن‌تر و محتاط‌تر خواهیم داشت و سپس خواهیم فهمید چیزهایی که ما را به یکدیگر وصل می‌کند و ارتباط می‌دهد بسیار بیشتر از چیزهایی است که  بین ما جدایی می‌اندازد.»
 دیدار ظریف و کری
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری همتای آمریکایی، روز گذشته در شهر ژنو به گفت‌وگو نشستند. این نشست با حضور معاونان وزرای خارجه دو طرف برگزار شد.
این رایزنی قبل از آغاز دور دوازدهم مذاکرات جامع هسته‌ای برگزار شد. قرار است دوازدهمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره توافقنامه جامع هسته‌ای 28 دی ماه (18 ژانویه) در سطح معاونان در شهر ژنو برگزار شود. از امروز، 25 دی ماه تا 27 دی ماه نیز معاونان ظریف رایزنی‌هایی را با طرف آمریکایی به ریاست وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا خواهند داشت.
ایران و شش کشور پیش از این برای 11 بار در خصوص توافق جامع هسته‌ای به گفت‌وگو نشستند که هشت دور آن در شهر وین، یک دور در نیویورک، یک دور در مسقط و یازدهمین دور نیز 26 آذر ماه در شهر ژنو برگزار شد.
 ایران با کاهش قیمت نفت
 عقب‌نشینی نمی‌کند
به گزارش خبرگزاری‌ها «باب کیسی» سناتور دموکرات آمریکایی طی سخنانی گفت: تاثیرگذاری تحریم‌ها علیه ایران با گذشت زمان از بین می‌رود.
از سوی دیگر،«تام کاتن» سناتور ارشد ایالت «آرکانزاس» آمریکا ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران تصریح کرد که آمریکا به طور مداوم در مقابل خواسته‌های ایران تسلیم شده است.
این سناتور آمریکایی همچنین در ادعایی گفت: آمریکا به منظور تغییر سیاست ایران باید از شیوه‌هایی چون تغییر نظام در ایران حمایت کند و دنبال کردن رویکردهایی چون سکوت و واگذاری امتیاز را متوقف کند و  تحریم‌های فلج‌کننده جدیدی را بنا بگذارد و از تهدید به استفاده از زور در مقابل ایران دوری نکند.
همچنین نشریه آمریکایی «بلومبرگ» در گزارشی نوشت: اگرچه قیمت نفت در روزهای اخیر میزان زیادی کاهش یافته اما ایران در مواضع هسته‌ای خود پایدار بوده و انعطاف از خود نشان نخواهد داد.

اوباما خطاب به کنگره: تحریم‌های جدید آمریکا را منزوی می‌کند

رادیو آزاد اروپا با انتشار تصاویری از پیاده‌روی 15 دقیقه‌ای کری و ظریف در خیابان‌های ژنو خبر داد. این اقدام سوال برانگیز و خارج از عرف، در حالی انجام شده است که مراوده دو وزیر خارجه در محل نشست مذاکرات تعریف شده و این گونه اقدامات شاید مصداق حرکت های نابجای دیپلماتیکی باشد که می تواند سوءتعبیرهایی را به دنبال داشته باشد.