kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۶
روحانی در جمع خبرنگاران اعلام کرد

اجرای 11 پروژه به ارزش 603 میلیارد تومان تا پایان سال 95 در استان بوشهر

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: ساخت 11 پروژه در سال‌های 94 و 95 با 603 میلیارد تومان اعتبار از مصوبات سفر دولت به بوشهر است.


حجت‌الاسلام حسن روحانی  روز گذشته در پایان سفر هیئت دولت به بوشهر در جمع خبرنگاران با تشکر از مردم بوشهر برای استقبال و عذرخواهی از مردم شهرستان‌هایی که رئیس جمهور موفق به دیدار با آنان نشد، اظهار داشت: استان بوشهر جزء استان‌هایی است که استعداد زیادی برای توسعه و پیشرفت دارد، بوشهر استان مرزی و مرزبانی خوب است که همیشه باید از این مرزبانی سپاسگزار باشیم.
وی افزود: این دولت سیاستش تعامل سازنده با جهان به ویژه همسایگان جنوبی است که رابطه خوبی از دیرباز با این کشورها داشتیم و امیدواریم بوشهر نیز بتواند رابطه خوبی با همسایگان و فعال‌تر از گذشته داشته باشد.
رئیس جمهور بیان کرد: یکی از مصوبات سفر دولت به بوشهر تصویب ساخت راه دوم خروجی جدید برای بوشهر است که موجب عمران و آبادانی شهر باشد و از تنگناهایی که وجود دارد فاصله بگیرد که در مورد این طرح در تهران تصمیم گرفته شد البته هزینه‌های زیادی دارد اما دولت یازدهم آن را عملیاتی و اجرایی می‌کند و امیدواریم تا پایان سال 95 عملیاتی شود.
وی اظهار داشت: راه دوم برازجان به گناوه و دیلم در سال‌های 94 و 95 عملیاتی خواهد شد و اعتبارات لازم را برای آن پیش‌بینی کردیم.
وی اضافه کرد: منطقه آزاد بوشهر نیز که می‌تواند موجب تحول در بوشهر شود در دولت به تصویب رسیده و به زودی بعد از پایان سفر به بوشهر آن را به مجلس تقدیم می‌کنیم تا منشاء تحول بزرگی برای استان بوشهر باشد.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در این سفر برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام از طریق سرمایه در گردش 330 میلیارد تومان اختصاص دادیم ضمن اینکه دو واحد نیروگاه اتمی در بوشهر احداث خواهد شد تفاهم‌نامه با کشور سازنده بسته شده و این پروژه هم در توسعه و اشتغال بوشهر نقش مهمی خواهد داشت.
روحانی اظهار داشت: در مورد روستاهای اطراف نیروگاه به وزیر کشور دستور دادم مسئله را دنبال کند اما این روستاها از نظر حفاظتی مشکلی ندارند و نیروگاه اتمی بوشهر نیز مشکلی ندارد که مردم نتوانند در کنار آن زندگی کنند. نیروگاه اتمی از نظر حفاظت نیز حداکثر ایمنی را داشته و زیر نظر آژانس بین‌المللی فعالیت می‌کند.
روحانی ادامه داد: در کنار ساخت دو نیروگاه جدید اتمی در بوشهر که تولید برق خواهد داشت دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن هم برای تولید آب شیرین احداث می‌شود اما اینگونه طرح‌ها در پایان این دولت عملیاتی نمی‌شود.
روحانی در مورد مصوبات سفر به بوشهر هم تاکید کرد: ساخت 11 پروژه در سال‌های 94 و 95 با 603 میلیارد تومان اعتبار از مصوبات سفر دولت به بوشهر است.
رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری استان بوشهر
به گزارش خبرگزاری‌ها حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه شورای اداری استان بوشهر با تأکید بر اینکه باید با وحدت و هماهنگی از فرصت‌های موجود برای توسعه کشور استفاده کرد، از وفاق و همدلی میان مسئولان مختلف استان بوشهر ابراز خرسندی نمود و گفت: برای تجارت خارجی و برای جذب گردشگر باید با دنیا و کشورهای همسایه رابطه خوبی داشته باشیم، نمی‌توان کشورهای همسایه را به عنوان مقصد صادراتی انتخاب کرد، اما با آنها در حال نزاع بود، نمی‌توان از فناوری‌های روز دنیا استفاده کرد، اما در حالت مخاصمه با کشورهای دنیا بود.
روحانی همچنین به جایگاه نیروی انسانی توانمند و متخصص در کشور و ضرورت شکوفا کردن استعدادهای جوانان این مرز و بوم اشاره کرد و ابراز داشت: فرهنگ مقاومت و ایستادگی در برابر استعمارگران که از دیرباز در استان مشهود بوده امروز هم باید تقویت شود.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما در منطقه نخستین کشور دارای نیروگاه اتمی هستیم که با فعال شدن دو واحد نیروگاهی دیگر، استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای، توسعه خواهد یافت.
روحانی در دیدار علما، ‌ایثارگران و نخبگان
رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار با علما،‌ ایثارگران و نخبگان استان بوشهر با تاکید بر اینکه امروز ما به ایثار و نخبگی نیازمند هستیم گفت: امروز باید علما،‌ بزرگان، روحانیون و دانشگاهیان و همچنین کارگزاران و کارآفرینان جامعه دست به دست هم بدهیم و همه استعدادهای بالقوه را بالفعل کنیم.
وی با تاکید بر اینکه با تکیه بر نفت نمی‌شود کشور را اداره کرد اظهار داشت: ما نمی‌توانیم تنها به یک منبع اکتفا کنیم بلکه باید منابع متنوعی داشته باشیم.
رئیس جمهور هم‌چنین با بیان اینکه باید در کشور با یکدیگر برادر و دوست باشیم ابراز داشت: رقابت کردن و تضارب آرا و جناح‌ها هیچ اشکالی ندارد اما باید یادمان باشد که همه اهل یک کشور هستیم و زیر پرچم یک قانون اساسی قرار داریم. ما نباید فراموش کنیم که منافع‌مان یکی است و دارای یک رهبر هستیم. باید یادمان باشد که ما ادامه‌دهنده راه امامیم و برای این انقلاب و کشور فداکاری‌های بسیاری شده است.  روحانی با تاکید بر اینکه ما را نباید به چیزهای بی‌خود مشغول کنند خاطرنشان کرد :‌ ما اگر می‌خواهیم در کشور پیشرفت کنیم و کشور را به جلو ببریم باید تحریم را بشکنیم و راه دیگری نداریم. ما باید دستاوردها، استقلال و همچنین حیثیت‌مان را حفظ کنیم.
وی با بیان اینکه افرادی که امروز در سیاست خارجی و مسائل هسته‌ای با دنیا مذاکره می‌کنند منافع ملی را می‌فهمند و درک می‌کنند و چارچوب سیاست را بلدند و به استقلال کشور احترام می‌گذارند،تصریح کرد :‌ آن‌قدر ایرادهای نیش غولی مطرح نکنیم؛ به هم احترام بگذاریم و در بحث کردن جوری بحث نکنیم که فکر کنیم فقط ما بلدیم و هیچ کس بلد نیست. همه بلد هستیم و همه باید کنار هم باشیم.
روحانی خاطرنشان کرد:‌ اگر می‌خواهیم در سیاست خارجی موفق باشیم به حمایت‌های ملت، رهبری، علما و نخبگان نیازمند هستیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما در برابر 6 قدرت جهان حرف می‌زنیم و مذاکره می‌کنیم تاکید کرد: ما مخالف نیستیم که اگر کسی نقدی دارد اعلام کند و راه حل بهتری ارائه دهد اما این کار، کار ساده‌ای نیست و شرایط ما شرایط خاصی است. ما باید این شرایط خاص را نیز موردنظر قرار دهیم.
آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه
 بندر بوشهر در جزیره نگین
رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر دو روزه به استان بوشهر، با حضور در بندر بوشهر از بخش‌هایی از ظرفیت‌های بندری استان بوشهر هم بازدید کرد.
در این بازدید همچنین عملیات اجرایی طرح توسعه بندر بوشهر نیز آغاز شد. این طرح شامل سه پروژه است که ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در قالب این پروژه‌ها سرمایه گذاری انجام می‌شود. این طرحها شامل پایانه کانتینری، پایانه مواد فله مایع و پایانه چند منظوره هستند که در جزیره نگین احداث خواهد شد.
همچنین پایانه مواد فله مایع با ظرفیت یک میلیون تن به طول ۲۲۰ متر ساخته می‌شود که دارای ۱۸۰ هزار متر مکعب مخزن و چهار دستگاه لودینگ آرم است که این پروژه نیز ظرف مدت ۲۴ ماه اجرا می‌شود. سرمایه مورد نیاز برای احداث این پایانه ۵۰۰ میلیارد ریال است.
رئیس جمهور روز گذشته پس از پایان سفر دو روزه به استان بوشهر به تهران بازگشت .