kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۸۳۲
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۴
جدیدترین اعترافات 18 تروریست دستگیر‌شده در سیستان و بلوچستان

ترورهای اخیر در «سرباز» عمدی و در قبال دریافت مزد بود

فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان از عمدی بودن ترورهای اخیر در «سرباز» به عنوان جدیدترین اعترافات 18 تروریست دستگیر شده در جنوب سیستان و بلوچستان خبر داد.

سرتیپ حسین رحیمی دیروز در نشستی با خبرنگاران در زاهدان درباره دستگیری 18 تروریست یاد شده گفت: دستگیری این افراد که در بازجویی‌های اولیه خیلی از ترورها را به گردن گرفته‌اند کار جمعی و تلاش جدی نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و قرارگاه قدس سپاه بود و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم با توکل به خدا و حفظ چنین وحدتی ریشه ناامنی را در این استان از بین ببریم.
وی تاکید کرد: همه قتل‌ها و ترورها در این استان عمدی و با قصد قبلی و در قبال دریافت وجه صورت می‌گرفته به طوری که بر اساس اعترافات اعضای  دستگیر شده، وجوه نقد از طرف یک فرد که در دو کشور عربی فعالیت داشت به حساب یک فرد دیگر در استان واریز می‌شد و این فرد نیز پول دریافتی را به سرکرده تحویل داده و در نهایت برای هر عملیاتی 4 تا 10 میلیون ریال به افراد مسلح پرداخت می‌شد.
وی ادامه داد: این گروه بر اساس دستورات صادره تلاش داشت حتی به اندازه به رگبار بستن یکی از واحدهای نظامی و انتظامی یا تیراندازی در سطح شهر به ماموران با هدف بهره‌برداری رسانه‌ای فضای استان را ناامن کند.
رحیمی تاکید کرد: آنچه می‌گفتیم که بعضی از این گروه‌ها به نام بلوچ‌ سال‌های سال است به مردم سیستان و بلوچستان ظلم می‌کنند، در اعترافات اعضای این باند کاملا مشهود است، وقتی از آنان سوال می‌شد که چرا معلم‌ها را شهید کردید، گفتند دستور این بوده که باید تمام این معلم‌ها از این جا بروند و افراد دیگر جایگزین شوند.
وی مشارکت در شهادت «مولوی مصطفی جنگی زهی» امام جمعه اهل سنت راسک و یک نفر همراه وی، به شهادت رساندن معلمان «جواد نوروزی»  در سال 93، «محمد اسلامی» سال 91 و «عیسی شهرکی» به همراه بسیجی اهل سنت «ادهم صبوری» در سال 93، به شهادت رساندن «محمدرضا صیادی» کارمند ثبت احوال سرباز و دو نفر از کارکنان نیروی انتظامی در ایست و بازرسی سرباز به همراه مجروحیت یک سرباز وظیفه در سال 91 را از مهمترین جنایات این گروه عنوان کرد.
وی افزود: به شهادت رساندن یکی از سربازان هنگ مرزی جنوب استان و مجروح کردن چهار نفر از نیروهای این هنگ در سال 92، ترور «یوسف پام» و «‌عین‌الله دشتی» از اهالی محل نیز به بهانه حمایت از نظام جمهوری اسلامی، اقدام به ترور ناموفق کارمند ثبت احوال، کارگذاری تله انفجاری در مسیر یگان امداد نیروی انتظامی در سال 92، اجرای تله انفجاری در مسیر خودروهای پلیس راه جکیگور در سال 93 و اجرای تله انفجاری و کارگذاری بمب در مسیر خودروهای هنگ مرزی جنوب استان، پاسگاه کلات و جنگل از دیگر اعترافات متهمان دستگیر شده است.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان گفت:‌ براساس اعترافات دستگیرشدگان، اعضای گروه بین یک تا سه ماه آن طرف مرز در کشورهای افغانستان و پاکستان آموزش‌های نظامی و عقیدتی را فرا می‌گرفتند.