kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۸۱۸
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۳
با استعفای رئیس‌جمهور

ایتالیا در آستانه بحران سیاسی قرار گرفت

با استعفای زودهنگام رئیس‌جمهور ایتالیا که دیروز (چهارشنبه) انجام شد انتظار می‌رود دوباره بحران سیاسی این کشور را فرا بگیرد.

«جورجیو ناپولیتانو» رئیس‌جمهور 89 ساله ایتالیا که از مدت‌ها پیش درصدد استعفای زودهنگام از مقام خود بود، سرانجام دیروز از سمت ریاست‌ جمهوری استعفا کرد.
«ناپولیتانو» در سال 2013 با اکراه موافقت کرد که همچنان رئیس‌جمهوری ایتالیا باقی بماند و علت آن بن‌بست انتخاباتی بود که ایتالیا را در یک توفان سیاسی فرو برد. وی در دسامبر 2014 گفت که به علت بالا رفتن سن می‌خواهد از این مقام کناره‌گیری کند.
 با کناره‌گیری« ناپولیتانو» روند انتخاب رئیس‌جمهور جدید در روز 28 ژانویه (8 بهمن) از سر گرفته می‌شود ولی از آنجا که جناح‌های سیاسی ایتالیا در سال 2013 به دلیل اختلاف قادر نبودند رئیس جمهور را انتخاب کنند انتظار می‌رود جنجال سیاسی برای تعیین جانشین وی  دوباره در این کشور به راه بیفتد و این یعنی یک بحران سیاسی.
رئیس‌جمهوری ایتالیا اختیارات گسترده‌ای دارد و می‌تواند نخست‌وزیر تعیین کند، پارلمان را منحل کند و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شود. نامزدهای احتمالی برای جانشینی جورجیو ناپولیتانو، «رومانو پرودی» نخست‌وزیر سابق ایتالیا و رئیس کمیسیون اروپا و نیز «جیولیانو آماتو»، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا هستند.