kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۸۱۴
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۹
با کارشکنی سعودی‌ها و آمریکایی‌ها

قیمت نفت به پایین‌ترین سطح در 6 سال اخیر رسید

در ادامه سیاست ضد ایرانی سعودی‌ها و آمریکایی‌ها در بازار نفت، بهای طلای سیاه دیروز (چهارشنبه) به پایین‌ترین نرخ خود طی 6سال اخیر رسید.


به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نفت برنت برای تحویل در ماه فوریه دیروز با 79 سنت کاهش 45 دلار و 80 سنت در هر بشکه معامله شد که پایین‌ترین قیمت از مارس 2009 تاکنون است. همچنین نفت سبک آمریکا برای تحویل در همین ماه با 55 سنت کاهش به 45 دلار و 34 سنت در هر بشکه رسید.
نفت اوپک هم به 43 دلار و 55 سنت سقوط کرد. در همین رابطه یک تحلیل‌گر غربی، اظهارات یک شاهزاده سعودی را از جمله دلایل افت بیشتر قیمت نفت در روز گذشته دانست.
دانیل سوگارمن تحلیلگر نفتی گفت: روز چهارشنبه یک مقام سعودی تأکید کرد «روزهای نفت 100 دلاری به پایان رسیده است.» مشخص نیست آیا این سخنان واقعاً نشان دهنده احساس مقامات سعودی در ریاض است یا صرفاً برای تأکید بر عزم راسخ عربستان درخصوص عدم کاهش تولید نفت انجام شده است.
گفتنی است، قیمت نفت در بازارهای جهانی از چند ماه پیش به دلیل افزایش استخراج نفت شیل آمریکا و نیز عدم کاهش تولید نفت عربستان با افت شدید 60 درصدی مواجه شده است. همچنین عربستان در اجلاس اخیر اوپک مانع از آن شد تا این سازمان نفتی میزان تولید خود را برای مقابله با کاهش قیمت، پایین بیاورد.
این اقدامات آمریکایی‌ها و عربستانی‌ها برای ضربه به ایران و روسیه طراحی و اجرا شده است.
برهمین اساس دیروز اعلام شد که روسیه یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت در خارج از اوپک از کاهش قیمت نفت ضربه شدید خورده است. سقوط قیمت نفت در کنار تحریم‌های غرب به دلیل تحولات اوکراین باعث شده ارزش روبل روسیه برابر دلار 41 درصد سقوط کند.
همچنین موسسه رتبه‌سنجی اقتصادی مودی رتبه بدهی‌های ونزوئلا را دو رتبه کاهش داد و اعلام کرد: از دست رفتن درآمدهای نفتی ونزوئلا مشخصاً خطر ورشکستگی این کشور را افزایش داده است. ونزوئلا در میان آن دسته از اعضای اوپک که خواستار کاهش تولید این سازمان هستند، قرار دارد.