kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۸۱۱
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۹
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

اقتصاد کشاورزی جایگزین درآمدهای نفتی شود

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بودجه سال 94 بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اصلاح و اقتصاد بخش کشاورزی را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم.

هدایت‌الله میرمرادزهی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: منابع محدود بودجه سال آینده موجب متحول شدن بخش کشاورزی نمی‌شود حتی کمبود سال‌های گذشته را هم جبران نمی‌کند.
نماینده مردم سراوان با انتقاد از تخصیص نیافتن بودجه مهار آب‌های سطحی گفت: نقش پررنگ درآمدهای نفتی در بودجه‌های سنواتی از یکسو و کاهش شدید قیمت نفت طی ماه‌های گذشته مانع از تخصیص بودجه‌های عمرانی شده است، این عامل موجب افزایش چالش‌ها و معضلات اقتصادی کشور می‌شود.
وی در عین حال از پیش‌بینی اعتبار مناسبی برای گسترش آبیاری تحت فشار در مزارع و زمین‌های کشاورزی سخن گفت و افزود: در کنار این پیشنهاد باید با احداث سد، ریز‌ش‌های جوی و روانی آب‌ها و آب‌های مرزی را مهار کرد افزون بر این راه حل‌ها باید در سراسر کشور آب شرب را از آب شست‌وشو تفکیک کرد تا در منابع اختصاص یافته به تصفیه آب صرفه‌جویی شود.
میرمرادزهی قصد دولت برای گسترش سیستم آبیاری تحت فشار در سراسر کشور را معقول توصیف کرد و گفت: با اجرای سیستم آبیاری تحت فشار می‌توان از یک لیتر آب در ثانیه سه هکتار زمین کشاورزی را به شیوه‌ کشت گلخانه‌ای آبیاری کرد.
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تقویت سفره‌های زیر زمینی آب را از طریق مهار آب‌های سطحی امکان‌پذیر دانست و افزود:‌ با مهار روان آب‌ها و رودخانه‌های مرزی آب از کشور خارج نمی‌شود و این کار نیز نیازمند بودجه است بنابراین در گام نخست باید بودجه کافی را اختصاص داد و در گام بعد شیوه‌های پیشنهادی را به مرحله اجرا درآورد.
همچنین دیگر عضو کمیسیون کشاورزی گفت: اگر بخش کشاورزی براساس یک الگوی برنامه‌ریزی شده برای استفاده از ظرفیت‌های کشور پیش رود، می‌‌تواند بخشی از نیازهای وارداتی که از طریق فروش نفت تأمین می‌شود را جبران کند.
محمد‌تقی توکلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد ظرفیت‌ بخش کشاورزی برای جایگزینی درآمدهای نفت، گفت: درآمدهای حاصل از تولیدات کشاورزی به طور کامل نمی‌تواند جایگزین درآمدهای نفت شود، ولی بخشی از نیازهایی که از طریق فروش نفت وارد می‌کنیم، را تأمین می‌کند.
توکلی تصریح کرد: مسائل زیادی در بخش کشاورزی در اختیار سیاستگذاران نیست و کشاورزان به دلیل مباحث اقتصادی خودشان هر ساله تصمیم می‌گیرند، که چه محصولی را کشت کنند.وی افزود: مشوق‌ها و حمایت‌های دولت به اندازه‌ای نیست که کشاورز دنباله‌رو سیاست‌های دولت باشد، بلکه نگاهش به بازار و درآمد حاصل از کشت است.
توکلی با بیان اینکه میزان تولید سبزی و صیفی در کشور بالاست و حتی به اندازه صادرات است، گفت: برای تأمین بخشی از گندم، ذرت، برنج و دانه‌های روغنی مورد نیاز کشور وارد کننده هستیم و حتما باید با برنامه‌ای منسجم و پایدار برای تولید این محصولات برنامه‌ریزی کنیم.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی تکیه بر استفاده از قابلیت‌های درونی دارد و اگر این اتفاق بیفتد، امکان کاهش وابستگی به نفت در کشور وجود دارد.
عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی تصریح کرد: معضل وابستگی به نفت به دلیل مصرف درآمدهای این بخش در مصارف جاری و برگشت‌ناپذیر است و اگر درآمد حاصل از نفت، صرف ایجاد ارزش افزوده شود، ما را از وابستگی خارج می‌کند.