kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۸۰۷
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸
از سوی شورای پول و اعتبار

نحوه تسویه بدهکاران حساب ذخیره ارزی اعلام شد

براساس مصوبه شورای پول و اعتبار کسانی که ظرف 6 ماه بدهی ارزی خود را با سیستم بانکی تسویه کنند بدهی آنها با 70درصد نرخ ارز مبادله‌ای محاسبه می‌شود.


هادی قوامی عضو شورای پول و اعتبار در گفت‌وگو با ایرنا به جلسه سه‌شنبه شب این شورا اشاره کرد و اظهار داشت: در این جلسه با اصلاح تبصره 5 بودجه سال 93 اجازه داده شد شورای پول و اعتبار درباره نرخ تسهیلات و نحوه تسویه‌بدهی بدهکاران حساب ذخیره ارزی تصمیم‌گیری کند.
وی اضافه کرد: بر این اساس کسانی که ظرف 6 ماه بدهی خود را با سیستم بانکی تسویه کنند، بدهی آنان با 70 درصد نرخ مبادله‌ای محاسبه می‌شود.
به گفته قوامی، در حال حاضر نرخ مبادله‌ای 2650 تومان است و افرادی که بتوانند ظرف 6 ماه بدهی خود را تسویه کنند بدهی آنها با نرخ حدود 1700 تومان محاسبه می‌شود.
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین مقرر شد کسانی که ظرف 6 ماه تا یکسال بدهی ارزی خود را با حساب ذخیره ارزی تسویه کنند، نرخ محاسباتی برای آنها 85 درصد نرخ روز ارز باشد و کسانی که پرداخت بدهی آنها بیش از یکسال طول بکشد عملا از این مشوق‌ها محروم می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان بدهی ارزی به حساب ذخیره ارزی 24 میلیارد دلار است که 14 میلیارد دلار آن مربوط به بخش خصوصی است.
قوامی ادامه داد: این افراد به دنبال شوک ارزی سال 1391 به بعد، نتوانستند بدهی خود را تسویه کنند چرا که این افراد قبل از شوک ارزی از ارز 1250 تومانی استفاده می‌کردند که به یکباره نرخ ارز افزایش یافت.
وی افزود: افزایش نرخ ارز، نقدینگی واحدهای تولید را محدود کرد و بدهی بدهکاران بویژه واحدهای تولید معوق شد و این افراد باید علاوه بر 6 درصد سود تسهیلات 12 درصد جریمه هم پرداخت کنند.
بانک مرکزی مهلت ندهد
معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه تاکنون 4 تا 5 بار برای تسویه بدهی تسهیلات گیرندگان حساب ذخیره ارزی مصوبه داشته‌ایم، گفت: اگر در این مهلت‌های تعیین شده بدهی‌ها تسویه نشد، بانک‌ها و بانک مرکزی با آنها به طور جدی برخورد کنند.
سیدکمال سیدعلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار درخصوص نحوه تسویه بدهی تسهیلات گیرندگان حساب ذخیره ارزی، اظهار داشت:‌ این بدهی سه سرفصل بخش دولتی، بخش خصوصی و افرادی که تسهیلات را به صورت ریالی دریافت کرده‌اند، تقسیم می‌شوند.
وی افزود: البته از روز اول باید تسهیلات حساب ذخیره ارزی به صورت ارزی پرداخت می‌شد؛ به هر حال منابع ارزی کشور محدود است و بانک مرکزی اجازه داد که این منابع به صورت ریالی پرداخت شود.
معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: امیدواریم در این مهلت‌های 6 ماهه و یک ساله‌ای که شورای پول و اعتبار تعیین کرده، بدهکاران حساب ذخیره ارزی، بدهی خود را تسویه کنند تا پرونده بدهکاران حساب ذخیره مختومه شود.
وی اضافه کرد: اگر در این مهلت‌های تعیین شده بدهکاران ارزی، اقدامی انجام ندادند، سیستم بانکی و بانک مرکزی برخورد جدی انجام دهد و این طور نباشد که دوباره شورای پول و اعتبار تشکیل جلسه بدهد و مهلتی برای تسویه بدهی تعیین کند زیرا تاکنون 4-5 مصوبه برای این مسئله داشته‌ایم.
سیدعلی با بیان اینکه دو سال پیش چند بانک غیردولتی مانند صادرات، ملت و تجارت بدهی تسهیلات گیرندگان از حساب ذخیره ارزی را تسویه کرده‌اند، گفت: دولت اعلام کرد که بدهی دولت به سه بانک تسویه می‌شود و درمقابل بانک با وصول طلب حساب ذخیره ارزی از بدهکاران حساب ذخیره ارزی، منابع در اختیار بانک قرار گیرد.