kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۸۰۶
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت:

محدودیت‌های ورود کالا ریشه قاچاق است

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تعرفه بالا و ممنوعیت ورود برخی کالاها را ریشه‌های بروز قاچاق در کشور برشمرد.

مجتبی خسروتاج در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برخی مقررات، ضوابط فنی، بهداشتی و کنترلی کالا از دیگر دلایلی است که در صورت پیچیده بودن و نداشتن شفافیت می‌تواند به موضوع قاچاق در کشور دامن بزند.
وی با بیان اینکه برخی موضوعات اجتماعی که در مرزها وجود دارد نیز می‌تواند از دلایل بروز قاچاق باشد، گفت: بیکاری و نداشتن شغل مناسب موجب می‌شود قاچاق یکی از راهکارهای امرار معاش برای برخی مرزنشینان باشد.
خسروتاج با تاکید بر اینکه باید دید روش‌های بروز قاچاق در کشور چیست تا بتوان راهکارهای مبارزه با آن را با دست‌اندرکاران بخش تجارت و بازرگانی دنبال کرد،‌ افزود: اگر امروز از مناطق مرزی کشور پرسیده شود که ریشه‌های بروز قاچاق چیست، به طور قطع یکی از پاسخ‌های آن‌ها بحث اشتغال و بیکاری خواهد بود.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و  تجارت در بخشی از سخنان خود بر ضرورت افزایش خطر قاچاق برای عاملان آن در کشور تاکید کرد و گفت: هزینه‌های این موضوع برای قاچاقچی باید افزایش یابد. چون تنها مکانیزم تعرفه‌ای و کنترلی قادر به کاهش قاچاق در کشور نخواهد بود و باید هزینه‌های آن را افزایش داد.
خسروتاج در عین حال بر ضرورت اصلاح برخی سیاست‌های اقتصادی که موجب ایجاد قاچاق می‌شوند نیز تاکید کرد.
معاون وزیر صنعت همچنین با اشاره به طرح شبنم گفت: طرح شبنم زمینه‌ساز رسمیت دادن به قاچاق شد و این طرح از ایرادات ساختاری برخوردار بود که قاچاق را کنترل نکرد.
خسرو تاج با اشاره به طرح ایران کد و با بیان اینکه این طرح با مکانیزم گمرکات کالا در کشور هماهنگ نبود، افزود: کد رهگیری و شناسه کالا که توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش‌بینی شده جایگزین ایران کد خواهد شد.
وی درباره جزئیات روش جدید اجرای کد رهگیری یادآور شد: کد شناسه‌ای تعریف می‌شود که آیین‌نامه آن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف و به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه می‌شود. اگر اشکالات موجود در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برطرف شود این آیین‌نامه هم اجرایی می‌شود.