kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۸۰۵
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۳
رئیس اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف کشور:

700 هزار قالیباف در انتظار پوشش بیمه‌ای هستند

رئیس اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف کشور با گلایه از بازرسی‌های سلیقه‌ای سازمان تامین اجتماعی گفت: 700 هزار قالیباف منتظر پوشش بیمه‌ای هستند.


عبدالله بهرامی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این پرسش که چرا بیمه قالی‌بافان متوقف شده و تاکنون چه اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اید، اظهار داشت: هفته گذشته نشستی با حمید کلانتری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی با محوریت دلایل توقف بیمه قالی‌بافان برگزار شد.
وی گفت: سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده که بودجه مصوب برای پوشش بیمه‌ای قالی‌بافان از سوی دولت پرداخت نشده و به همین جهت این طرح فعلا متوقف شده است.
رئیس اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف کشور با بیان اینکه طی 5 سال گذشته تنها 500 هزار قالی‌باف بیمه شده‌اند، گفت: دولت هنوز از میزان مصوب پوشش بیمه‌ای قالی‌بافان تنها یک سوم آن را پرداخت کرده است.
وی گفت: هنوز 700 هزار قالی‌باف در صف پذیرش پوشش بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی  هستند، اما روند بیمه آنان یا متوقف و یا بسیار کند انجام می‌شود.
بهرامی با انتقاد از اینکه عدم پوشش و حمایت بیمه‌ای  از قالی‌بافان جایگاه این صنعت مهم را با مخاطره رو به رو می‌کند، تصریح کرد: با توجه به اینکه حاشیه سود بافندگی بسیار پایین است، عدم پوشش بیمه‌ای این قشر زحمتکش زنگ خطری برای توقف تولید و بیکاری آنان خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه 70 درصد از جمعیت قالی‌بافان را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: این افراد ضمن آموزش، توانایی تولید و کار دارند که در صورت عدم حمایت بیمه‌ای از آنان از چرخه تولید خارج خواهند شد.
این فعال صنعت قالی‌بافی با تاکید بر اینکه اخیرا سازمان تامین اجتماعی با ابزارهای سلیقه‌ای و غیر منطقی نسبت به بازرسی کارگاه‌ها اقدام می‌کند، گفت: در این بازرسی‌ها نمایندگان تامین اجتماعی با ابزار اندازه‌گیری نادرست اقدام به بستن پروند بیمه قالی‌بافان می‌کند.
وی گفت: به عنوان مثال در این بازرسی‌ها نماینده تامین اجتماعی  پس از ورود به کارگاه قالیبافی به بیمه شده اعلام می‌کند که میزان قالی بافته شده طی 5 ماه گذشته کم بوده، بنابراین باید پرونده بیمه‌ای بسته شود.
بهرامی با تاکید بر اینکه چنین اقدامات سلیقه‌ای موجب برهم خوردن سابقه چندین ساله قالی‌بافان می‌شود، گفت: ما مخالف پالایش افرادی که قالی‌باف نبوده‌اند، از درخواست بیمه نیستیم، اما این نوع بازرسی‌ها با ابزار‌های سلیقه‌ای امنیت شغلی و اجتماعی قالی‌بافان را به خطر انداخته است.