kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۷۵۸
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷
سخنگوی کمیسیون تلفیق :

بودجه 94 با لحاظ نوسانات قیمت نفت تصویب می‌شود

سخنگوی کمیسون تلفیق تاکید کرد لایحه بودجه ۹۴ را بگونه‌ای به تصویب می‌رسانیم که نوسانات قیمت نفت کمترین اثر را بر روی آن داشته باشد.

به گزارش خانه ملت، محمدمهدی مفتح در حاشیه نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی درخصوص جزئیات جلسه روز دوشنبه کمیسیون تلفیق گفت :مقرر شده از شنبه 27 دی‌ماه تا چهارشنبه 18 بهمن‌ماه، کمیسیون تلفیق کار بررسی بودجه را انجام دهد، براساس برنامه‌ریزی‌ها امیدواریم بتوانیم تا قبل از 12 بهمن گزارش را به مجلس ارائه کنیم.
سخنگوی کمیسیون تلفیق درخصوص تصویب کلان بودجه سال آینده کل کشور بیان کرد: میزان منابع عمومی در بودجه 94 در حدود 234 هزار میلیارد تومان، بودجه‌ شرکت‌ها و بانک‌های دولتی 267 هزار میلیارد تومان و کل بودجه 738 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. دولت لایحه بودجه را با توجه به احتمال بروز اتفاقات خاص اقتصادی پیش‌بینی کرده است.
مفروضات بودجه 94
وی درباره مفروضات بودجه سال 94 افزود: پیش‌بینی شده در سال آینده صادرات نفت یک میلیون بشکه، میعانات گازی 300 هزار بشکه، فروش میعانات گازی به شرکت‌های تولیدی داخلی 130 هزار بشکه باشد که مجموعاً صادرات حدود 1.5 میلیون بشکه برآورد شده است.
این نماینده مردم در مجلس نهم درخصوص قیمت نفت در سال آینده گفت: قیمت برآوردی هر بشکه نفت در بودجه 72 دلار محاسبه شده که از مجموع درآمدهای نفتی 20 درصد به صندوق توسعه ملی واریز، 14.5 درصد به شرکت‌ها و حدود 65 درصد برای انجام هزینه‌ها در قالب لایحه بودجه اختصاص می‌یابد.
مفتح افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال 94، نرخ تورم 14 درصد، نرخ سرمایه‌گذاری‌ها 4.5 درصد و نرخ رشد نقدینگی 17 درصد باشد.
وی تصریح کرد: بحث عملکرد بودجه سال 93 نیز در جلسه روز دوشنبه بررسی شد که براساس آن 180 هزار میلیارد تومان از بودجه 211 هزار میلیارد تومانی 143 هزار میلیارد و 800 میلیون آن محقق شد که 29هزار میلیارد تومان آن صرف هزینه‌های عمرانی شده که این نشان از تحقق صددرصدی اعتبارات عمرانی است.
متممی برای جبران کسری بودجه ارائه نخواهد شد
مفتح با بیان اینکه در سال 93 متمم و اصلاحیه‌ای برای جبران کسری بودجه ارائه نخواهد شد، گفت: بودجه سال جاری 211 هزار میلیارد تومان بود که در سال آینده به 224 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که این موضوع نشان از آن دارد که لایحه به صورت انقباضی تدوین نشده و افزایش حقوق کارکنان لحاظ شده است.
نماینده مردم تویسرکان در مجلس با بیان اینکه نوسانات اقتصاد بین‌الملل در تدوین بودجه لحاظ شده است، بیان کرد: کمیسیون تلفیق در تدوین بودجه به توطئه‌های دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی ایران توجه خواهد کرد و برای کاهش قیمت نفت برنامه‌ریزی می‌کند و از ظرفیت اقتصاددانان نیز بهره خواهد برد.