kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۶۰۱
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
با تصمیم هیئت نظارت بر مطبوعات

«وطن امروز» به دادگاه ارجاع شد و «خبرآنلاین» فقط تذکر گرفت!

با تصمیم هیئت نظارت بر مطبوعات پرونده روزنامه «وطن امروز» به دادگاه ارجاع داده شد و «خبر آنلاین» بابت درج مطلبی که تضعیف نیروهای مسلح را در پی داشت، فقط تذکر گرفت!


در نشست تاریخ 22 دی ماه 93 هیئت نظارت بر مطبوعات، شماری از تقاضاهای صدور مجوز نشریات مورد بررسی قرار گرفت که طی آن 34 نشریه و 13 پایگاه اطلاع‌ رسانی مجوز انتشار دریافت کردند.
همچنین در این نشست،‌ گزارش دبیرخانه هیئت از مطالب منتشره در مطبوعات، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری در طول یک هفته گذشته (جمعاً 9 مورد)  بررسی و تصمیمات زیر اتخاذ گردید.
1- تذکر به خبرگزاری خبر آنلاین بابت درج مطلبی که تضعیف نیروهای مسلح را در پی دارد. (مصداق بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات)
2- تذکر به روزنامه وطن‌امروز بابت توهین به رئیس‌جمهور از طریق درج کاریکاتور (مصداق بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات)
3- تذکر به روزنامه وطن‌امروز بابت تیتر اولی که در تخریب رابطه با همسایگان و در مغایرت با مصوبات شورای عالی امنیت ملی است، همچنین مقرر شد پرونده این روزنامه به دادگاه ارجاع شود.
4- تذکر به هفته نامه 9 دی بابت درج مطلبی با عنوان «قبض ید ولی با اشتباهات خواص» (مصداق بندهای 8  و 11 ماده 6 قانون مطبوعات)
5- تذکر به روزنامه قانون بابت درج طنزی که در تخریب رابطه با همسایگان و در مغایرت با مصوبات شورای عالی امنیت ملی است.
شایان ذکر است سردبیر روزنامه وطن امروز در واکنش به استدلال مطرح شده در نامه اداره‌ کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تحت عنوان مغایرت تیتر این روزنامه درخصوص «خبر مرگ پادشاه سعودی» با مصوبه ۵۷۱ شورای عالی امنیت ملی خطاب به اسماعیل محرابی مدیرکل این اداره نوشت: «اگر دغدغه حفظ شأن شورای عالی امنیت ملی را دارید بفرمایید درباره تیترهای متعدد روزنامه‌های زنجیره‌ای درباره حصر سران فتنه که خلاف مصوبه شورای عالی امنیت ملی است چه اقدام، مکاتبه یا تذکری صادر کرده‌اید؟!»
وطن امروز و مجموعه‌ای از رسانه‌های اصولگرا پیش از این نیز به علت پرداختن به پرونده نفت و گاز کرسنت، مورد خطاب اداره کل مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد قرار گرفته بودند.
گفتنی است مجموعه رسانه‌های زنجیره‌ای با انتشار تصاویر مطهری و تمجید از نطق خلاف امنیت ملی وی در حرکتی هماهنگ به جریان‌سازی درخصوص پرونده «حصر سران فتنه 88» توام با بی‌اعتنایی به مصوبات شورای عالی امنیت ملی پرداختند که این رفتار خلاف قانون جمعی، تاکنون مورد توجه اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار نگرفته است! رفتار دوگانه وزارت ارشاد در حوزه تخصیص یارانه مطبوعات و نحوه نظارت بر مطالب منتشر شده در رسانه‌ها تاکنون بارها مورد انتقاد واقع شده است.