kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۳۷۶
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۳

گورباچف: ادامه تنش میان آمریکا و روسیه می‌تواند به جنگ اتمی منجر شود

میخاییل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی نسبت به پیامدهای تشدید تنش بین روسیه و غرب و حتی «وقوع جنگ اتمی» هشدار داد.


به گزارش ایرنا، به نقل از روزنامه روسی «ماسکوفسکی کامسامولتس،» گورباچف دیروز (شنبه) گفت: «تشدید اختلافات میان روسیه و اروپا بر سر مسئله اوکراین ممکن است به جنگی تمام عیار حتی جنگ اتمی بینجامد.»
وی با انتقاد از سیاست‌‌های تحریمی غرب علیه روسیه خاطرنشان کرد: «به جای این‌گونه اقدامات، غرب و روسیه باید وارد مذاکره شوند.»
آخرین رهبر شوروی همچنین هشدار داد: «در شرایط کنونی اگر اعصاب یکی از طرف‌های این رویارویی به شدت خرد شود ممکن است سال‌های آینده زنده نمانیم.»
گورباچف گفت: «اعتماد بین روسیه و غرب به‌طور فاجعه‌باری از دست رفته که ممکن است عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد و باید دو طرف دوباره برای ازسرگیری همکاری‌‌ها تلاش کنند.»
وی از برخی سیاستمداران اروپایی از جمله مقام‌های آلمانی که برای ایجاد خطوط حائل جدید در اروپا تلاش می‌کنند به شدت انتقاد کرد.
گورباچف در ماه گذشته میلادی نیز در گفت‌‌وگو با کانال تلویزیونی روسیه 24 در مورد ادامه وضعیت کنونی میان روسیه و غرب و عواقب آن هشدار داده بود. گفتنی است غرب به رهبری آمریکا پس از احیای کودتای نارنجی در اوکراین و ساقط کردن دولت قانونی این کشور، جنگ اقتصادی تمام عیاری علیه روسیه به راه انداخته‌اند. روسیه در واکنش به این کودتا، شبه جزیره استراتژیک کریمه را ضمیمه خاک خود کرد.