kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۱۷۵
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۸
با دستور مستقیم اردوغان

افسران ترک برای نجات تروریست‌ها در حلب وارد عمل شدند

منابع نزدیک به مخالفان سوری اعلام کردند که افسران ترک به دستور رئیس‌جمهور ترکیه برای نجات تروریست‌‌ها از محاصره ارتش سوریه در حلب وارد عمل شده‌اند.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، منابع نزدیک به مخالفان سوری به روزنامه الوطن سوریه اظهار داشتند که با دستور مستقیم رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، افسران ترک برای نجات تروریست‌ها از محاصره ارتش سوریه عازم حلب شدند.
یک مقام ارشد وزارت خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که آمریکا و ترکیه موافقت کرده‌اند که عناصر مسلح مخالف نظام سوریه (تروریست‌ها) در ترکیه توسط نظامیان آمریکایی آموزش ببینند و از طریق مرزهای ترکیه وارد سوریه شوند.
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز اعلام کرد ارتش آمریکا در تلاش‌هایش برای شناسایی تروریست‌‌های سوریه با هدف آموزش  آنها برای جنگ علیه داعش پیشرفت حاصل کرده و ممکن است یک ماموریت آموزشی برای این شورشیان در فصل بهار آغاز شود.
آمریکا سال گذشته میلادی اعلام کرد حملات هوایی علیه تروریست‌های داعش در عراق و سوریه دست زده است؛ ولی از آنجا که داعش دست پرورده خود آمریکایی‌ها است این حملات تاثیری در بیرون راندن تروریست‌ها نداشت!
شهر حلب در شمال غربی سوریه از مدت‌ها پیش صحنه درگیری میان تروریست‌های تکفیری و ارتش سوریه بوده است. نیروهای ارتش سوریه موفق شدند بخش اعظم این شهر را تصرف کنند و بخش کوچکی از شهر که در تسلط تروریست‌های داعش است را به محاصره خود درآورند. تلاش‌های غرب  برای رفع محاصره این بخش از حلب همچنان ادامه دارد و طرح دی‌میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه  برای تعلیق درگیری‌ها در حلب نیز برای رفع همین محاصره و آزاد شدن تروریست‌های تکفیری مطرح شده است.
از سوی دیگر بخش عمده‌ای از شهر استراتژیک کوبانی در مرز با ترکیه تحت سیطره نیروهای کرد قرار دارد و تروریست‌های داعش تنها 25 درصد از این شهر را در کنترل خود دارند. نیروهای کرد موفق شدند منطقه موسوم به «مربع امنیتی» واقع در شهر کوبانی را بعد از گذشت نزدیک به سه ماه از سقوط آن، مجددا به کنترل خود درآورند.
گروهک تروریستی داعش در اکتبر گذشته (مهر ماه) توانست کنترل بخش موسوم به مربع امنیتی را در کوبانی بعد از گذشت 10 روز از عقب‌نشینی قبلی خود از این منطقه به دست آورد، البته در آن زمان هم کردها حاضر به ورود به این منطقه تا پیش از اطمینان حاصل کردن از پاکسازی این منطقه از هرگونه مین و بمب‌گذاری نشدند.
گروهک تروریستی داعش در 16 سپتامبر حمله‌ای گسترده را در کوبانی ترتیب دادند و در این جریان آنها موفق شدند بعد از سه هفته درگیری‌های شدید بر بیش از نیمی از شهر کوبانی سلطه یابند، اما این پیشروی‌های داعش در آغاز ماه نوامبر متوقف شد تا این که رزمندگان کرد زمام امور را در میدان‌های جنگ به دست گرفتند.
مساحت شهر کوبانی که هم‌اکنون بخش اعظم مناطق و محله‌های مسکونی آن به تلی از آجر و سیمان و آهن مبدل شده است در حدود 6 الی 7 کیلومتر مربع است.
سایر رویدادها
* حزب‌الله لبنان دو نفر از اعضای خود را که در سوریه به شهادت رسیده بودند با حضور جمعی از مردم تشییع کرد.
* امیل لحود رئیس‌جمهور اسبق لبنان به همراه اعضای خانواده‌اش با رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرد، از جزئیات این دیدار خبری منتشر نشده است.
* دبیر کل اتحادیه عرب ضمن استقبال از تلاش‌های روسیه برای مذاکره نظام سوریه وگروه‌های مخالف برای حل و فصل سیاسی بحران نسبت به مثمر ثمر بودن این نشست ابراز امیدواری کرد.
* نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد که دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی در نبرد با مخالفان نظام استفاده کرده است!