kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۴۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۲

افزایش فشارهای جهانی به رژیم آل خلیفه برای آزادی شیخ علی سلمان

فشارهای بین‌المللی برای آزادی شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین روز‌به‌روز افزایش یافته و جوامع بین‌المللی خواستار آزادی فوری وی هستند.

سرویس خارجی -

 اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در واکنش به بازداشت دبیرکل جمعیت الوفاق این اقدام را «تهدیدی برای اوضاع سیاسی و امنیتی بحرین» دانست.
این اتحادیه تاکید کرد، بازداشت شیخ علی سلمان اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد و مرحله جدیدی از رویارویی مخالفان و حکومت بحرین به وجود خواهد آورد.
33 نهاد اجتماعی در اروپا نیز بازداشت دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین را «نقض آشکار حق آزادی بیان»‌از سوی مقامات بحرینی دانستند و آزادی فوری وی را خواستار شدند.
«هیثم ابوسعید» دبیرکل سازمان بین‌المللی حقوق بشر نیز بازداشت شیخ علی سلمان را نقض بی‌شرمانه عرف بین‌الملل توصیف کرد و خواستار آزادی بی‌قید و شرط وی شد.
ابوسعید خاطرنشان کرد: «مقامات بحرین برای قوانین بین‌الملل ارزش و احترامی قائل نیستند و به طور متوالی آنها را نقض می‌کنند «جامعه بین‌الملل را به تمسخر گرفته در حالی که بحرین یکی از امضاکنندگان معاهده بین‌الملل حقوق بشر سازمان ملل است.»
حزب‌الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای اقدام رژیم آل خلیفه را در بازداشت دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین محکوم کرد و خواستار آزادی فوری وی شد.
در همین حال شبکه تلویزیونی المنار وابسته به حزب‌الله اعلام کرد که سازمان‌‌های حقوق بشر در کشورهای مختلف از جمله بحرین معتقدند که آل خلیفه با چراغ سبز برخی کشورهای خارجی دبیر کل جمعیت الوفاق را بازداشت کرده است.
به‌رغم افزایش فشارهای بین‌المللی برای آزادی شیخ علی سلمان دادستانی کل بحرین بازداشت وی را تمدید کرد!
شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق روز یکشنبه گذشته با اتهام تحریک مخالفان علیه حکومت آل خلیفه دستگیر و به مکان نامعلومی  منتقل شد.
جمعیت الوفاق بحرین با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که اتهامات وارده به شیخ علی سلمان نشان‌دهنده بروز تقلب و وجود دسیسه بزرگی علیه اوست.
پس از بازداشت وی علما و روحانیون، مردم، احزاب و گروه‌های مخالف حکومت بحرین، در واکنش به این اقدام تحصن، تجمع و تظاهرات گسترده‌ای به راه انداختند و مخالفت خود را با اقدام آل خلیفه نشان دادند.
مردم بحرین نیز طی روزهای اخیر در اعتراض به این اقدام آل خلیفه در مناطق مختلف این کشور تظاهرات کردند. حمله نیروهای امنیتی نیز نتوانسته مانع از این اعتراض‌ها شود.
نیروهای آل خلیفه برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند که همین امر باعث شده تعدادی از تظاهرکنندگان مجروح شوند.