kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۳۰
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۹

نخستین سفر استانی دولت زیر ذره‌بین حامیان و منتقدان (خبر ویژه)

نخستین سفر استانی دولت زیر ذره‌بین رسانه‌های حامی و منتقد قرار گرفته است.

نخستین سفر استانی دولت زیر ذره‌بین رسانه‌های حامی و منتقد قرار گرفته است.
آینده آن‌لاین از سایت‌های حامی دولت در این باره نوشت: بسیاری سفر دولت به خوزستان را مشابه آنچه دانستند که در زمان احمدی‌نژاد رخ می‌داد و در این خصوص به دولت انتقاد داشتند. این انتقادها بیشتر ناظر به عکس‌هایی بود که آقای روحانی از سقف باز اتومبیل برای مردم دست تکان می‌داد و برخی هم به مانند سابق دنبال ماشین ایشان می‌دویدند.
آینده می‌افزاید: این انتقاد به جاست و لازم است دولتیان در سفرهای بعدی این نکته را لحاظ کنند که قرار نیست برای دیدن رئیس دولت کرامت انسانی شهروندان زیر سوال برود. این همان انتقادی است که خود آقای روحانی همیشه به دولت و رئیس قبلی داشت.
این سایت می‌افزاید: دکتر روحانی از به همراه بردن تمام کابینه و تشکیل جلسه هیئت دولت در خوزستان و از سفر بی‌فایده به شهرهای مختلف استان خودداری کرد و ترجیح داد صدای هر شهر را از طریق منتخبین همان شهر و به وسیله ویدئو کنفرانس و تلفن و... بشنود.
آینده در عین حال نوشت: البته شبکه استانی خوزستان و بنرهای نصب شده در سطح شهر تاکید فراوانی بر استقبال از رئیس‌جمهوری در نخستین سفر استانی داشتند. شایسته‌تر بود که دفتر رئیس‌جمهور از این نوع تبلیغ نیز جلوگیری می‌کرد و به جای فراخواندن مردم در خیابان، از ایشان دعوت به عمل می‌آمد تا فقط در مصلای شهر پذیرای رئیس‌جمهور باشند.
در همین حال سایت رجانیوز با اشاره به اظهار نوبخت سخنگوی دولت مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور به 30 نقطه استان خوزستان سفر مجازی کرد و با استفاده از سیستم‌های مدرن ارتباطی پای سخنان و درد دل‌های مردم مناطق مختلف استان خوزستان نشست، نوشت: این اظهارات در حالی از سوی آقای نوبخت بیان شده که مشخص نیست اگر هدف نهایی دولت از سفرهای استانی، انجام سفرهای مجازی و نشستن پای حرف مردم از طریق سیستم‌های مدرن ارتباطی است، پس اساسا علت سفر رئیس‌جمهور به استان خوزستان و حضور در مصلی این شهر چه بوده است؟ آیا نمی‌شد به جای این کار آقای روحانی با حضور در دفتر خود در خیابان پاستور به درد دل مردم این شهر گوش بدهد و از سیستم‌های مدرن ارتباطی برای این کار بهره ببرد.
رجانیوز می‌نویسد: بیان این سخنان توسط آقای نوبخت، پیام دیگری نیز دارد و آن عدم توجه به «فلسفه» اصلی سفرهای استانی است که در واقع همان کم کردن فاصله میان مردم و مسئولان است، به عبارت دیگر به نظر می‌رسد در شرایط فعلی دولت جدید بدون هیچ نقشه راه خاصی در این باره، با توجه به انتظار مردم از دولتمردان برای ادامه سفرهای استانی، در عمل مجبور به ادامه این کار شده است اما بدون توجه به فلسفه اصلی و دستاوردهای جانبی این اقدام که همان آشنایی از نزدیک مسئولان با مشکلات مردم و کاهش فاصله میان حاکمان و توده‌های ملت است، سعی دارد با اجرای گزینشی و کاریکاتوری سفرهای استانی، هم پاسخگوی مطالبات مردم در این باره باشد و هم به خلاصه‌ترین حالت ممکن این کار را انجام دهد.
در ادامه این تحلیل آمده است: سخنگوی دولت همچنین در سخنانی عجیب با انتقاد از صدا و سیما، از خوب پوشش ندادن استقبال مردم از رئیس‌جمهور سخن گفته که به نظر می‌رسد این اظهارات تلاش برای نادیده گرفتن واقعیت است که چرا بر اساس انتشار بسیاری از تصاویر خبرنگاران و عکاسان از این سفر، در برخی مسیرهای حرکت ماشین حامل رئیس‌جمهور جمعیت قابل توجهی دیده نمی‌شود و در قسمت‌هایی از مصلی اهواز نیز که آقای روحانی در جمع مردم این شهر سخنرانی کرد، قسمت‌های خالی از جمعیت وجود دارد که این صحنه‌ها از سوی صدا و سیما یا پخش نشد و یا به سرعت و با کمترین ضریب پوشش رسانه‌ای به روی آنتن رفت، صحنه‌هایی که رسانه ملی می‌توانست در رابطه با هر کدام از آنها به گونه‌ای دیگر رفتار کند.