kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۲۹۳
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۱
رئیس جمهور در همایش تجلیل از تولیدکنندگان بخش کشاورزی:

اصل اولیه برای رسیدن به خودکفایی درآمدزایی برای کشاورزان است

رئیس‌جمهور تاکید کرد : اصل اولیه برای رسیدن به این نقطه درآمدزایی برای کشاورزان است تا آنها بتوانند به اندازه مخارج خود درآمد داشته باشند


حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز  گذشته در بیست و نهمین دوره تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی، گفت: دولت تمام توان خود را برای رفع نیازهای کشاورزان بکار گرفته و خواهد گرفت، زیرا اهمیت کار کشاورزان را می‌داند و تلاش می‌کند از یک سو راه را برای ایجاد ارزش افزوده محصولات از طریق باز کردن دروازه صادرات فراهم کند و از سوی دیگر مانع از تخلیه روستاها و مهاجرت به شهرها شود.
وی با اشاره به اینکه اقدامات دولت در ۱۶ ماه گذشته در صیانت از منابع آب قطعا در تاریخ ایران بی نظیر است، افزود: حرکت بسیار خوبی در بخش کشاورزی و احیاء منابع آب و خاک آغاز شده که آثارش را امسال و سال‌های آینده در همه استان‌های کشور خواهیم دید.
در شرایط کنونی
کشت غرق آبی به صرفه نیست
روحانی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در زمینه تأمین آب مورد نیاز کشاورزان انجام شده است، اظهار داشت : بخشی از یارانه‌ای که به کشاورزان می‌دهیم همین مهار آب و افزایش بهره‌وری از منابع آبی است زیرا در شرایط کنونی کشت غرق آبی به صرفه نیست و اگر ما بتوانیم تنها ۱۰ درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی کنیم، شرایط ما متحول خواهد شد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه رسانه‌ها در تبیین خدمات دولت خیلی کمک نمی‌کنند، گفت: صدا و سیما از صددرصد فرصت موجود برای انتقاد علیه دولت استفاده می‌کند که البته ما استقبال می کنیم، اما نمی‌دانیم چه مشکلی در بیان خدمات دولت در رسانه ملی وجود دارد.
امنیت غذایی بخشی از قدرت
 اقتدار و امنیت ملی است
روحانی تصریح کرد: دولت با وجود دشواری سال گذشته و امسال قیمت خرید تضمینی گندم را اعلام و به موقع پول کشاورزان را پرداخت کرده و تمام مساعی خود را برای تهیه ماشین‌آلات کشاورزی مورد نیاز کشاورزان بکار بسته است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه از اولین روزهای تشکیل دولت یازدهم جلسات متعددی برای تأمین نیازهای بخش کشاورزی کشور برگزار شده، گفت: امنیت غذایی بخشی از قدرت، اقتدار و امنیت ملی است و باید همه در این زمینه تلاش و کوشش کنیم.
وی با تاکید بر اینکه همه باید برای پیشرفت کشور تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: پیشرفت در حوزه کشاورزی، قدرت و اقتدار ملی ما را بالا می‌برد البته برخی اقتدار ملی را در برد موشک می‌دانند و البته نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای امنیتی قدرت و اقتدار ما هستند اما اگر در کشور انواع سلاح داشته باشیم اما برای گوشت، گندم، جو و روغن و ... به دیگران نیازمند باشیم و دست ما به بیرون دراز باشد، اقتدار حاصل نمی‌شود.
رسیدن به خودکفایی محصولات کشاورزی شدنی است
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه رسیدن به خودکفایی شدنی است، گفت: نمی‌گویم به خودکفایی در همه محصولات برسیم، اما می‌توانیم در بسیاری از موارد به مرزهای نزدیک خودکفایی دست یابیم چنانچه براساس پیش‌بینی‌ها تا چند سال آینده در تولید محصول جو صد در صد خودکفا خواهیم شد و در تولید گندم تا بیش از ۹۰ درصد به خودکفایی خواهیم رسید. روحانی تأکید کرد: رسیدن به نقطه خودکفایی و ایستادن روی پای خود شدنی و ممکن است، اما باید در نظر داشت که اصل اولیه برای رسیدن به این نقطه درآمدزایی برای کشاورزان است تا آنها بتوانند به اندازه مخارج خود درآمد داشته باشند وگرنه با سخنرانی، تشویق و شعار کارها درست نمی‌شود.
نگذاریم، شهرسازی‌ها زمین کشاورزی ما را تخریب کنند
رئیس‌جمهور اظهار داشت: معنای جهاد تلاش بی‌وقفه و از خودگذشتگی است و وزارت جهاد کشاورزی باید به این کلمه متعهد باشد و همه وزارتخانه‌ها و تشکل‌های مرتبط نظیر خانه کشاورز باید به صحنه بیایند.
وی افزود: استفاده از خاک و جلوگیری از تخریب آن نیازمند دانش و آموزش در بهره‌گیری از کود و سم است همچنین نباید زمین را با برداشت بی‌رویه خسته کرد زیرا اگر زمین خسته شود به ما خشم می‌کند و عصبانی می‌شود باید رفتارمان را با زمین تنظیم کنیم، نگذاریم، شهرسازی‌ها زمین کشاورزی ما را تخریب کنند، نباید زمین درجه یک و دو کشاورزی ما تبدیل به مسکن، بازار تجاری و شهر شود از این نعمت‌ها محافظت کنیم.
واسطه‌ها میان تولیدکننده
 و مصرف‌کننده نهایی باید حذف شود
روحانی لزوم حذف واسطه‌ها میان تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی را یادآور شد و گفت: اصلاح این رابطه می‌تواند تحول عظیمی ایجاد کند و وزارت جهاد کشاورزی و سایر نهادهای مربوط باید راجع به این موضوع فکر کنند و طرح و برنامه داشته باشند و ما برای حذف واسطه‌ها حتی یک واسطه نیاز به کار اجرایی و عملیاتی داریم. رئیس‌جمهور با تأکید بر احداث صنایع مکمل و تبدیلی برای ایجاد ارزش افزوده برای محصولات کشاورزان خواستار برندسازی برای این محصولات شد و گفت: گاهی محصولات کشاورزی کشور به جای دیگری برده می‌شود و آنجا بسته‌‌بندی و برند می‌شود و به بازارها عرضه می‌شود که در نتیجه ارزش افزوده کار به جیب تولیدکنندگان ما نمی‌رود. به گزارش تسنیم رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: دستیابی به رکوردهای کشاورزان نمونه امری شدنی است و مراکز تحقیقاتی کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی و دولت باید راه و تسهیلات لازم برای افزایش تعداد کسانی که به این رکوردها دست می‌یابند را فراهم کنند.
گفتنی است در این مراسم به ۱۱ نفر از کشاورزان به نمایندگی از ۶۴ کشاورز نمونه و برگزیده در شاخه‌های مختلف تولیدات بخش کشاورزی، لوح تقدیر و تندیس همایش داده شد.